خبرگزاری کار ایران

رییس مرکز تحقیقات سرطان دانشگاه شهید بهشتی:

سرطان، پرهزینه‌ترین بیماری است

asdasd
کد خبر : ۷۱۹۰۹۶

رییس مرکز تحقیقات سرطان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ضمن تاکید بر اهمیت توجه به بعد اقتصادی بیماری سرطان، گفت: اخیرا رییس جمهور و سرپرست وزارت بهداشت نیز در این زمینه سخنانی را مطرح کردند و اگر به مسائل اقتصادی سرطان توجه نکنیم، مشکلاتی در درمان خواهیم داشت.

به گزارش ایلنا، محمد اسماعیل اکبری در نشست خبری هفته ملی مبارزه با سرطان که در مرکز تحقیقات سرطان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی برگزار شد، اظهار داشت: سرطان، گران ترین بیماری است و بالاترین تحقیقات حوزه پزشکی نیز در این زمینه انجام می شود، بنابراین توجه به سرطان، اهمیت بسیار زیادی دارد.

وی تصریح کرد: در سال 96 حدود 500 میلیون دلار برای تهیه مواد اولیه داروی تولید داخل و 1.2 میلیارد دلار برای واردات داروی خارجی در کشور هزینه شده است که این نقطه ضفعی برای کشور است و امیدواریم که داروسازان توانمند کشور نیز به این حوزه توجه کنند. 

رییس مرکز تحقیقات سرطان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی یادآور شد: بالاترین میزان داروهای وارداتی مربوط به داروهای سرطان است، اما از سوی دیگر حداقل 30 درصد پولی که در حوزه سرطان هزینه می شود، ضرورت تشخیصی ندارد.

اکبری از جراحی، رادیوتراپی و دارودرمانی به عنوان روش های درمانی سرطان یاد کرد و افزود: براساس استانداردها، در مورد تومورها، جراحی موجب بهبود 49 درصد، رادیوتراپی به همراه جراحی حدود 40 درصد و دارو درمانی و شیمی درمانی حدود 11 درصد در بهبود بیماران سرطانی تاثیر دارند، اما جراحی و روش رادیوتراپی به همراه جراحی مورد توجه کافی نبوده است. البته توزیع امکانات رادیوتراپی در کشور به دلیل گران بودن تجهیزات مورد نیاز، نامناسب است.

وی تصریح کرد: بیشترین هزینه در حوزه سرطان در زمینه دارودرمانی و شیمی درمانی است، درحالی که در کشور 30 درصد از موارد شیمی درمانی، غیر ضروری هستند و در دنیا نیز برای شیمی درمانی استاندارد هایی وجود دارد و از نظر علمی، مقبول نیست.

وی با اشاره به انجام یک کار تحقیقی توسط مرکز تحقیقات سرطان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: در سال 84 حدود 80 درصد از موارد ابتلا به سرطان در سال اول جان خود را از دست می دادند، اما در سال 93 این شاخص به حدود 30 درصد کاهش یافته است که در حد پیشرفته ترین کشورهای دنیا است.

اکبری ضمن انتقاد از برخی تقاضاهای القایی، تاکید کرد: برای کنترل ناهنجاری در شکم مادر باردار و نگرانی از بیماری نوزاد، اقداماتی انجام می شود، اما احتمال ناهنجاری نوزاد در شکم مادر، بین 0.3 تا 3 درصد است و 17 تا 30 درصد این ناهنجاری ها توسط سونوگرافی تشخیص داده می شود، بنابراین امکان تشخیص ناهنجاری های نوزاد توسط سونوگرافی، یک درصد است، اما متاسفانه در برخی موارد مشاهده می کنیم که هر 15 تا 20 روز یکبار، به مادر باردار توصیه می کنند که از سونوگرافی استفاده کند.

رییس مرکز تحقیقات سرطان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی افزود: برخی داروها اثربخشی لازم را دارند و در سال برای تامین آنها هزینه هایی می شود اما اگر هزینه این داروها برای سرطان اختصاص داده شود، اثربخشی بیشتری دارد.

وی سرطان را سومین دلیل مرگ مردم دانست و گفت: متاسفانه چهره سرطان در کشور تغییر پیدا کرده و 100 درصد از سرطان ها ناشی از سبک زندگی است و در حال حاضر، سبک زندگی علاوه بر تعریف معمول، شامل مبانی اعتقادی، مذهبی و شاخص های معنویت نیز می شود.

رییس مرکز تحقیقات سرطان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی خاطرنشان کرد: در مجموع و در بین زنان و مردان، سرطان پستان در رده اول قرار دارد که دلیل آن علاوه بر افزایش ابتلا به این نوع سرطان، حساسیت بیشتر مردم و تقویت امکانات و نیروی انسانی در این حوزه بوده است.

اکبری اضافه کرد: بعد از سرطان پستان، سرطان های پوست، معده، روده بزرگ و ریه در جایگاه دوم تا ششم سرطان در بین زنان و مردان قرار دارند و برای اولین بار است که مشاهده می شود سرطان ریه جزو 6 سرطان اول کشور است که این هشداری است و باید مصرف دخانیات و آلودگی هوا کاهش پیدا کند.

معاون سابق سلامت وزارت بهداشت تصریح کرد: در بین مردان، سرطان معده در جایگاه اول قرار دارد و این نوع سرطان، کشنده ترین نوع سرطان است. هر ساله حدود 10 هزار مورد ابتلا به این نوع سرطان در کشور وجود دارد و بقای یک ساله این بیماران حدود 50 درصد و در 5 سال حدود 14 درصد است در صورتی که در سرطان پستان در این مرکز تحقیقاتی، بقای 5 ساله حدود 90 و بقای 10 ساله حدود 80 درصد است.

به گفته وی سرطان معده در بین مردان در استان های تهران و اصفهان در رتبه سوم و در کل کشور در رتبه اول قرار دارد.

اکبری با بیان اینکه نمی توانیم برای سرطان علت یا عللی را ذکر کرد، افزود: سرطان ناشی از عوامل خطر است و عواملی مانند بهداشت دهان و دندان، عدم استفاده از مسواک و مصرف نمک در سرطان معده موثر هستند.

وی خاطرنشان کرد: همچنین بزرگترین عامل خطر در سرطان، استرس و عدم پشتیبانی اجتماعی است و بیشترین بار استرس، از سوی همسر منتقل می شود، بنابراین باید به کاهش استرس و فشارهای روانی در کشور توجه کنیم.

معاون سابق سلامت وزارت بهداشت درخصوص تاثیرات طب اسلامی در درمان سرطان، گفت: طب اسلامی معنی و مفهوم ندارد، اما در اسلام، فرآیندهای کلان سلامت وجود دارند. طب به معنی تشخیص، درمان و پیگیری بیماری است، در حالی که در اسلام، آزمایش و درمان بیماران، معنی ندارد، البته توصیه های مهمی در حوزه سلامت مانند شیر دادن مادران و یا در مورد خواص عسل در اسلام وجود دارد.

استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تاکید کرد: از علمای حدیث به ویژه آیت الله ری شهری و دارالحدیث درخواست کردیم که احادیث مربوط به طب در اسلام مشخص شود، اما از چند هزار حدیث به چند صد رسید که آن هم در مورد طبابت نبود بلکه توصیه هایی برای استفاده از داروهای گیاهی و سلامت معنوی بود، با این وجود، متاسفانه در طب اسلامی، حرف هایی گفته می شود که به اسلام آسیب وارد می کند.

اکبری اضافه کرد: گاهی خجالت می کشم وقتی می بینم که یک بیمار سرطانی پس از 2 سال که به طب اسلامی مراجعه می کند اما با وضعیت بسیار نامناسب به مراکز درمانی مراجعه می کند که دیگر امکان درمان آنها وجود ندارد و یکی از بزرگان کشور نیز قربانی طب اسلامی شدند، بنابراین طب اسلامی وجود ندارد اما فرهنگ اسلامی طبابت داریم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز