خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا اعلام شد؛

شرکت بیش از ۵ هزار دانش‌‌آموز در المپیاد جغرافیا/اعزام ۴ برگزیده به هنگ‌کنگ

asdasd
کد خبر : ۷۱۸۳۲۰

رئیس مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان از شرکت حدود پنج هزار و ۳۷۸ دانش‌‌آموز در المپیاد جغرافیا خبر داد.

فاطمه مهاجرانی (رئیس مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان) در خصوص المپیاد جغرافیا که برای اولین بار است در ایران برگزار می‌شود، گفت: طبق روال برنامه‌های کمیته علمی برگزیدگان طلای این المپیاد بعد از طی دوره طلایی و انتخاب تیم به کشور هنگ کنگ اعزام خواهند شد. همچنین المپیاد جغرافیا در تابستان سال ۹۸ در هنگ‌کنگ برگزار می‌شود.

وی اشاره کرد: نحوه برگزاری المپیاد به این صورت است که کمیته علمی سوالات را طراحی کرده و آزمون مثل بقیه آزمون‌ها در سه مرحله انجام می‌شود. دوره اول این مسابقات در ایران برگزار شده و برگزیدگان دوره اول به مرحله دوم راه پیدا می‌کنند و سپس برگزیدگان مرحله دوم هم به دوره طلایی که در تابستان است راه پیدا خواهند کرد. ما به کمک سازمان جغرافیایی ارتش این کار را انجام می‌دهیم و بسیار هم باعث خوشحالی‌ است که توانستیم به عنوان یک کار بین سیستمی المپیاد جغرافیا را برگزار کنیم.

مهاجرانی ادامه داد:‌ با توجه به اینکه امسال اولین سال برگزاری این مسابقات در ایران بود، اما حدود پنج هزار و ۳۷۸ در آن شرکت کرده‌اند که واقعا تعداد آنها قابل توجه است. امیدوار هستیم که در سال‌های بعد این عدد بیشتر هم بشود. اقبال میان دانش‌آموزان نشان می‌دهد در میان المپیادهای رشته‌های علوم انسانی ظرفیت و کشش بالایی وجود دارد.

رئیس مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان در خصوص منابع و مباحث این المپیاد گفت: مباحثِ مطالعه صرفا منابع جغرافیایی است و هدف اصلی کمک به علم جغرافیا و گسترش آن است. با توجه به اینکه علوم بین رشته‌ای و جغرافیا به عنوان یکی از علوم بین رشته‌ای نقش بزرگی را می‌تواند ایفا کند هدف کمک به گسترش علم جغرافیا و توسعه شاخه‌هایی است که از آن حاصل می‌شود.

او افزود: به طور مشخص قرار است در نهایت تنها چهار نفر از پنج هزار و ۳۷۸ نفر که در المپیاد جغرافیا شرکت کرده‌اند به هنگ کنگ بروند از این تعداد که عنوان شد حدود ۳۸۵۰ نفر دختر و هزار و ۵۲۸ نفر پسر بوده‌اند. در واقع دختر‌ها تقریبا  دو برابر پسرها در این المپیاد شرکت کرده‌اند. حضور دختران و پسران در المپیادها کاملا بستگی به نوع المپیاد دارد در رشته‌های ادبی، زیست شناسی و جغرافیا شاهد حضور پررنگ‌‌تر دانش آموزان دختر بوده‌ایم ولی در رشته‌هایی مثل فیزیک، ریاضی، نجوم و اخترشناسی، کامپیوتر دانش آموزان پسر حضور پررنگ‌تری داشته‌اند.

وی بیان کرد: شواهد نشان می‌دهد که پسرها فرصت بیشتری برای حضور در المپیادهایی مثل ریاضی دارند البته ما این افتخار را از خودمان دریغ نکنیم که در المپیاد ریاضی یک مریم میرزاخانی پیدا می شود که با دو مدال طلای جهانی توانست نام آور شود یا  یاسمن فرزان که مدال آور رشته فیزیک و یا مثل هدی پورغلامی که توانست مدال رصد را از آن خودش کند.

مهاجرانی ادامه داد: المپیادهای علمی به عنوان یکی از دستاوردهای انقلاب اسلامی در حوزه تعلیم، تربیت و آموزش است و در طول سال‌های اخیر رشد بسیار خوبی در آن وجود داشته است. یکی از رشته‌هایی که در سال‌های آینده به المپیادها اضافه خواهد شد، المپیاد علوم زمین است. توجه به رشته‌هایی که می‌توانند در توسعه دانش و علوم کاربردی و فناوری‌ها در کشور کمک کند جزء برنامه‌های اصلی وزارت آموزش و پرورش است و به صورت مشخص در باشگاه پژوهشگران جوان مورد دقت قرار گرفته و در دستور کار ما است.

رئیس مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان در پایان تاکید کرد: در حال حاضر در کشور ۹ المپیاد داریم که عبارتند از المپیاد ادبی که امسال به صورت منطقه‌ای برگزار خواهد شد و در دستور کار است تا به صورت جهانی نیز  برگزار شود و همچنین المپیادهای ریاضی و فیزیک، شیمی، زیست شناسی، کامپیوتر، نجوم و اخترفیزیک، المپیاد سلول پ‌های بنیادی که به صورت ملی برگزار می‌شوند. علاوه بر آن المپیاد جغرافیا را داریم که امسال اضافه شده است و در سال‌های آتی المپیادهای علوم زمین و قرآن و معارف اسلامی نیز اضافه خواهند شد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز