خبرگزاری کار ایران

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران:

تبدیل منطقه شکارممنوع «کاوه ده» به منطقه حفاظت شده تا پایان سال

asdasd
کد خبر : ۷۱۸۲۴۹

پیش از ظهر امروز و در سومین روز از گرامیداشت هفته هوای پاک، نشست خبری مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران با حضور رسانه های ارتباط جمعی در محل اداره حفاظت محیط زیست شهر تهران برگزار شد.

به گزارش ایلنا، کیومرث کلانتری در این نشست خبری با اشاره به اینکه ما برای اطلاع‌رسانی به مردم در زمینه محیط زیست نیازمند همراهی و همدلی خبرنگاران هستیم در خصوص وضعیت کیفیت هوای تهران گفت: تا به امروز ۳۲ روز سالم نسبت به سال گذشته بیشتر داشتیم و در همین مدت ۶ روز هوای پاک نسبت به سال گذشته نیز افزایش یافته است و این در حالی است که در سال گذشته   ۷۷ روز هوای ناسالم برای گروه‌های حساس و ۵ روز ناسالم برای همه گروهها داشتیم اما امسال ۵۰ روز ناسالم برای گروه‌های حساس داشتیم و روز ناسالم برای همه گروهها  نداشتیم.

وی با بیان اینکه در سال های قبل قوانین آلودگی هوا و مصوبه های دولت را در خصوص کاهش آلودگی های هوا داشته ایم ولی از سال ۹۶ به بعد قانون هوای پاک به تصویب رسید، افزود: در قانون هوای پاک  ۲۶ دستگاه اجرایی دارای مسئولیت هستند و سازمان حفاظت محیط زیست نیز به عنوان بازرس بر عملکرد آنها نظارت می کند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران، برگزاری جلسه های کارگروه آلودگی هوا، جلسات شرایط اضطراری، طرح ترافیک، معاینه های فنی، رسیدگی به وضعیت واحدهای صنعتی آلاینده، ساماندهی پسماندها و نخاله های شهری و نظارت بر توزیع سوخت را از جمله مهمترین اقدامات در حوزه کاهش آلودگی های جوی پایتخت عنوان کرد.

کلانتری در ادامه سخنان خود با اشاره به اینکه شهرداری در راستای شناسایی و مدیریت خودروهای حامل پسماند اقدام ارزشمندی داشت، گفت: طرح ترافیک هم موضوع دیگری بود که با نصب دوربین‌ها و نظارت های بیشتر امسال از وضعیت بهتری برخوردار بود.

وی نظارت بر توزیع سوخت استاندارد در استان تهران را هم از جمله اقدامات خوب عنوان کرد و اظهار داشت: البته در کنار همه این‌ها ناپایداری‌های جوی هم تأثیر داشت چرا که تهران بین ارتفاعات در شمال و شرق محاط است و از انباشت آلاینده‌ها رنج می‌برد.

کلانتری با اشاره به اینکه در حوزه کانون‌های ایجاد بوی بد منطقه فرودگاه امام دارای سه کانون عمده از جمله سیستم های فاضلاب های اسلامشهر و واوان، پسماندهای آرادکوه و یک واحد دامداری بوده است که در حال بررسی وضعیت موجود هستیم، افزود: مجتمع پردازش و بازیافت زباله آرادکوه کهریزک نیز در کیلومتر ۲۳ جاده قدیم تهران- قم و در جنوب کهریزک واقع شده است.

وی ادامه داد: همچنین نیازمند مدیریت پساب های جنوب شهر هستیم که در همین زمینه با پیگیری ها مجوزهای احداث روان آب های سطحی صادر شده است تا اقدامات لازم صورت گیرد.

کلانتری ادامه داد: نمایندگی محیط زیست شهر ری در فرودگاه بین‌المللی امام خمینی هم با توجه به زیرساختی که ایجاد شده در حال شکل گرفتن است که تا پایان امسال آنجا هم به دلیل مسائل مربوط به گمرک راه‌اندازی خواهد شد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران با بیان اینکه در بخش طبیعی نیز تا پایان امسال منطقه کاوه ده در شهرستان فیروزکوه به منطقه حفاظت شده ارتقاء خواهد یافت، گفت: این منطقه شکار ممنوع و حفاظت شده است که قابلیت ارتقا به یکی از مناطق چهارگانه حفاظت شده استان را نیز دارد.

وی ادامه داد: امسال این موضوع در شورای عالی محیط زیست کشور به تصویب خواهد رسید که حایز اهمیت است.

مدیرکل حفاظت از محیط زیست استان تهران در بخشی دیگر از سخنان خود با بیان اینکه به منظور نظارت بیشتر بر مناطق حفاظت شده استان، امسال ۹ واحد محیط بانی را در دست احداث داشته ایم، افزود: از این تعداد پنج محیط بانی به بهره برداری رسیده است و چهار واحد دیگر در پیشرفت فیزیکی میانگین ۸۰ درصد قرار دارد.

کلانتری  به تصویب سند پنج ساله محیط زیست در شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان اشاره داشت و گفت: امروز سازمان حفاظت محیط زیست در استان تهران برنامه‌ محور است و در همه شهرستان‌ها هم برش شهرستانی این سند به تصویب شورای برنامه‌ریزی که در شهرستان‌ها حضور پیدا می‌کردند رسیده است.

وی در ادامه گفت: نظارت و پایش بر واحدهای صنعتی نیز دارای اهمیت است و در همین زمینه تا پایان سه ماهه سوم امسال ۴۵۸ واحد صنعتی آلاینده را شناسایی کرده ایم و در فهرست صنایع آلاینده استان قرار داده ایم.

کلانتری با اشاره به اینکه  عمده این واحدها در شهرستان های پاکدشت و ری قراردارند و بیشترین آلایندگی ها در واحدهای ریخته گری با ۱۲ درصد و واحدهای آبکاری با ۱۵ درصد است، خاطرنشان کرد: در استان تهران ۱۷ هزار و ۷۰۰ واحد صنعتی کوچک و بزرگ و ۴۵۰ هزار واحد صنفی وجود دارد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران همچنین از انجام پایش  ۸۶۲۸ مورد در ۹ ماه امسال خبر داد و گفت: از این تعداد ۲ هزار و ۹۷۹ واحد اخطاریه دریافت کرده اند و از ادامه فعالیت ۴۶ واحد به دلیل بی توجهی به مقررات محیط زیستی جلوگیری شده و ۲۱۳ واحد نیز به محل های مجاز انتقال یافته اند.

وی اظهار داشت: ۳۸۸۸ مورد خوداظهاری توسط صنایع تکمیل شده که نشانگر احساس مسئولیت سازمان حفاظت  محیط زیست است و به واحدها واگذار شده تا وضعیت خویش را اعلام کنند.

مدیرکل محیط زیست استان تهران پس از ارائه گزارشی از برخورد با واحدهای متخلف متعدد گفت: حدود ۱۷۷۶ پرونده حقوقی در ۹ ماهه گذشته برای واحدهای آلاینده و مخربان محیط زیست و متخلفان تشکیل شده و به مراجع قضایی تحویل شده است.

کلانتری با اشاره به اینکه حدود پرونده‌هایی که در بخش محیط زیست انسانی در حوزه استقرار، توسعه،‌ افزایش ظرفیت و تغییر خط تولید بررسی کردیم ۱۴۴۴ واحد صنعتی خدماتی در زمینه استقرار و بهره‌برداری بررسی شده است، اظهار داشت: از این تعداد ۶۷ درصد موافقتنامه دریافت کردند، با ۲۷ درصد مخالفت شد و وضعیت ۶ درصد پرونده ها نیز در دست بررسی است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران پس از ارائه گزارشی از تعداد ارزیابی‌های زیست محیطی بررسی شده گفت: مجموعاً ۱۱۳۰ مورد هم به شکایت‌های مردمی رسیدگی شده است که این یعنی سازمان حفاظت محیط زیست به سمت این می‌رود که به یک مرکز تظلم‌خواهی بدل شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز