خبرگزاری کار ایران

رئیس صندوق رفاه دانشجویان در گفت‌وگو با ایلنا:

۸۵ درصد دانشجویان شهریه‌پرداز هستند

asdasd
کد خبر : ۷۱۵۸۸۸

رئیس صندوق رفاه دانشجویان با بیان اینکه ما مسئولان و مدیران نباید صرفا مدیر هزینه‌ها باشیم، گفت: اگر صرفا توزیع کننده بودجه دولت باشیم، کار هوشمندانه و مدیریت کارآمدی انجام نداده‎ایم.

ذوالفقار یزدان مهر (مشاور وزیر علوم رئیس صندوق رفاه دانشجویان) در گفتگو با خبرنگار ایلنا با اشاره به بودجه صندوق رفاه دانشجویان در سال ۹۸ گفت: در جلساتی که با سازمان برنامه و بودجه داشتیم و همچنین حساسیتی که سازمان برنامه و بودجه در رابطه با بحث خدمات رسانی به دانشجویان داشت ۲۲.۵ درصد در سناریو اول بودجه صندوق رفاه را افزایش دادند، علاوه بر آن وام شهریه نیز از ۳۰ به ۵۰ میلیارد تومان افزایش پیدا کرده بود، اما سناریو دومی که به مجلس اعلام کردند این ۲۲.۵ را به ۱۰ درصد کاهش دادند و در واقع فقط شاهد ۱۰ درصد افزایش بودجه هستیم.

رئیس صندوق رفاه دانشجویان گفت: حدود ۸۵ درصد دانشجویان ما شهریه‌پرداز هستند، ضمن اینکه بحث ردیف بودجه ما در ردیف تملک قرار دارد. متاسفانه در این مورد تخصیص مناسبی داده نمی‌شود، از این رو سعی کردیم از طریق درآمدهای اختصاصی و هم افزایی با بانک‎ها یک پوشش حداکثری را انجام دهیم، اما امیدوارم در رابطه با بحث ارائه خدمات رفاهی به دانشجویان با عنایت تکمیلی که در مجلس می‌شود، بتوانیم پاسخگوی نیازهای واقعی دانشجویان باشیم.

وی اضافه کرد: ما محدودیت‌های منابع مالی دولت را درک می‌کنیم و بالاخره باید با یک نگاه واقع‌گرایانه در رابطه با بحث بودجه برخورد کنیم. امیدوارم نظام بودجه‌ریزی مبتنی بر عملکرد بتواند تا حدودی محدودیت منابع مالی دولت را کمک کند تا یک توزیع عادلانه و متناسب با نیاز واقعی دانشجویان انجام شود.

مشاور وزیر علوم با بیان اینکه ما مسئولان و مدیران نباید صرفا مدیر هزینه‌ها باشیم، گفت: اگر ما صرفا توزیع کننده بودجه دولت باشیم کار هوشمندانه و مدیریت کارآمدی انجام نداده‎ایم. مدیران باید به بحث درآمدی توجه داشته باشند. ما باید اقتصاد آموزش عالی را مدنظر داشته باشیم. همچنین با  کمک گرفتن از ظرفیت‎ها به ارتقا درآمدزایی‌مان توجه کنیم.

یزدان مهر ادامه داد: محدودیت‌های منابع دولتی مشخص است، از این رو باید ظرفیت نهادهای عمومی و مردمی را در بحث خدمات رسانی فعال کنیم تا بتوانیم با کمک منابع اعتبارعمومی دولت، جلب حمایت عمومی، مردمی و خیرین و رویکردهای درآمد اختصاصی و افزایش آن بتوانیم پاسخگوی نیاز دانشجویان باشیم.

او درباره ارائه تسهیلات هدفمند به دانشجویان گفت: در سند راهبردیمان به یک اصل رسیدم که آن هم ارائه تسهیلات راهبردی و موثر است به تعبیر دیگر دنبال ارائه تسهیلات هدفمند هستیم، از طرفی اعتقاد داریم که تسهیلات ما باید متناسب با نیاز واقعی دانشجویان باشد. خوشبختانه سعی کردیم در این چند سال گذشته بر اساس این رویکرد یک پوشش حداکثری در مورد وام‌های دانشجویی داشته باشیم و بتوانیم به نیاز دانشجویان واجد شرایط و کم بضاعت پاسخ بدهیم و همچنین به لحاظ  کمی، میزان وام‌‎هایمان را افزایش دهیم.

 یزدان‌مهر اضافه کرد: در سه سال گذشته بین ۲۵ تا ۵۰۰ درصد میزان وام‌هایمان را رشد داده‌ایم، به طور مثال وام ضروری دکتری یک میلیون تومان بود و به سه میلیون رسید. همچنین وام ودیعه مسکن دانشجویان ۱۰۰ رشد داشته است. سعی کردیم متناسب با نیازها این وام‌ها را رشد بدهیم و در ۲۷ بهمن که نشست هیات  امنای صندوق رفاه است، دنبال این هستیم که بر اساس شرایط و نیاز دانشجویان برخی از وام‌ها مثل وام غیرضروری دانشجویان دکتری، وام ازدواج و برخی دیگر از وام‌ها را بتوانیم افزایش دهیم.

مشاور وزیر علوم و رئیس صندوق رفاه دانشجویی در پاسخ به این سوال که به طور مشخص وام شهریه دانشجویان در مقاطع تحصیلی مختلف برای سال آینده چه اندازه افزایش خواهد داشت؟ گفت: در ابتدا باید بودجه تصویب شود تا بعد بتوانیم اعلام نهایی کنیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز