خبرگزاری کار ایران

مدیرکل امور فراورده‌های طبیعی، سنتی و مکمل سازمان غذا و دارو خبر داد؛

رشد ۵ برابری صدور مجوز فرآورده‌های طبیعی

asdasd
کد خبر : ۷۱۳۸۹۶

مدیرکل امور فراورده های طبیعی، سنتی و مکمل سازمان غذا و دارو گفت: تعداد مجوزهای فراورده‌های طبیعی با رشد ۵ برابری از سال ۸۷ به ۲ هزار و ۴۱۶ مورد رسیده است.

به گزارش ایلنا، مهناز خانوی با اشاره به اینکه تعداد مجوز فراورده‌های طبیعی از سال ۱۳۸۷ تا سال ۹۶  بیش از  ۵ برابر رشد داشته است، گفت: در حال حاضر تعداد مجوزهای فراورده‌های طبیعی به ۲ هزار و ۴۱۶ مورد می‌رسد؛ همچنین صدور مجوز تولید فرآورده‌های سنتی از سال ۸۶  آغاز و به هزار و ۲۵ مورد رسیده است.

وی با اشاره به مهم‌ترین موانع توسعه تولید داروهای گیاهی در کشور، تصریح کرد: یکی از موانع تولید داروی طبیعی، برداشت بی‌رویه از منابع طبیعی، همچین جمع‌آوری گیاهان از منابع توسط افراد غیرمتخصص که امکان تقلب و آلودگی‌ها را افزایش می‌دهد و دخالت افراد غیرمتخصص و ‌تعریف نشدن شرح وظایف و اختیارات این افراد است.

به گفته مدیرکل فراورده‌های طبیعی، سنتی و مکمل سازمان غذا و دارو عدم اطلاع دقیق از وضعیت موجود بازار و سهم داروهای گیاهی و طب ایرانی، پوشش گیاهی و ظرفیت خالی مناطق مختلف برای کشت گیاهان دارویی،‌ عدم اطلاع از میزان نیاز شرکت‌ها به گیاهان دارویی به‌منظور برنامه‌ریزی برای توسعه و کشت آن‌ها و کمبود نیروی متخصص (پزشک و داروساز) مطلع به رشته‌های فارماکوگنوزی و داروسازی طب ایرانی، از نقاط ضعف در حوزه فراورده‌های طبیعی و گیاهی است.

وی با تأکید بر لزوم حمایت دولت از بخش خصوصی نوپا در تولید فراورده‌های طبیعی و گیاهی، اظهار کرد: تعداد داروهای طبیعی و سنتی بیشتری باید تحت پوشش بیمه قرار گیرند، همچنین لازم است از دانش تولید تخصصی فرآورده‌های طبیعی و سنتی حمایت‌شده تا کیفیت این داروها هم بهبود یابند.

خانوی با بیان اینکه ۵۴ دسته از بیماری‌ها دارای داروی گیاهی هستند، عنوان کرد: بیشترین تمرکز و حجم داروهای گیاهی روی سرماخوردگی و بیماری‌های تنفسی، گوارشی و آرام‌بخش‌هاست، بیش از هزار و ۸۷   فراورده دارای مجوز بوده و بیش از ۲ هزار  فرآورده ارزش تولید دارند، رأی مثبت برای تولید گرفته‌اند ولی این موارد هنوز به تولید نرسیده‌اند.

 وی خاطرنشان کرد: داروهای سنتی حدود ۳۹ دسته بیماری را تحت پوشش ‌می‌دهند که در این حوزه بیش از ۶۰۰ فرآورده دارای مجوز بوده و به بیش از ۴۰۰ مورد هم‌رأی مثبت داده‌شده و امیدواریم به تولید برسند.

 مدیرکل فراورده‌های طبیعی، سنتی و مکمل سازمان غذا و دارو عنوان کرد: در مقطعی از تولید این داروها حمایت می‌شد، زیرا سیاست سازمان، تولید داروهای طبیعی بود که بتوانند جایگاه آن را تثبیت کنند بنابراین به‌طور منطقی شرکت‌ها در این حوزه سرمایه‌گذاری کرده و تولید را بیشتر می‌کردند. اما اکنون این مسئله جزو سیاست‌های حمایتی ما نیست و  پیشنهاد می‌کنیم تولیدکنندگان به سمت فرآورده‌های جدید بروند و بازار رقابت را از فراورده‌های مشابه پُر نکنند در غیر این صورت  با افت کیفیت و افت خدمات روبرو می‌شوند.

وی در پایان با اشاره به چگونگی نظارت سازمان غذا و دارو بر فراورده‌های طبیعی و گیاهی، تصریح کرد: نظارت‌هایی که (قبل از تولید و در طول خط تولید) بر کیفیت و اثر فرآورده وجود دارد، مطابق با استانداردهای جهانی بوده و از این نظر فراورده‌های تولیدی، کاملاً قابل‌رقابت با سایر کشورها هستند. همچنین گواهی صادرات برای ۲۳۰  قلم از فرآورده‌های طبیعی و داروهای گیاهی صادرشده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز