خبرگزاری کار ایران

پاسخ شهرداری تهران به انتقادات از طرح ترافیک

asdasd
کد خبر : ۷۱۳۶۶۸

روابط عمومی معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در پاسخ به انتقادات رسانه‌ها درخصوص طرح ترافیک خبرنگاری توضیحاتی را منتشر کرد.

به گزارش ایلنا، پاسخ روابط عمومی معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران به شرح زیر است:

اخیرا موج تازه‌ای در چند رسانه علیه عملکرد معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری به راه افتاده که به طور مشخص، موفقیت‌های طرح ترافیک جدید را هدف گرفته است. یک نمونه از این جوسازی‌ها، انتشار مطلبی با عنوان «شش چالش طرح ترافیک جدید» بوده که چند ادعا در این باره مطرح شده است که با واقعیت فاصله دارد.

یکی از ادعاهای مطرح شده، برداشت سقف مبلغ عوارض تردد از حساب شهروندی کاربران، بابت رزرو حق تردد است. این در حالی است که مبلغ برداشتی از حساب شهروندی کاربران بابت رزروهای استفاده نشده، سقف هزینه تردد روزانه (یعنی ۳۶ هزار تومان) نیست، بلکه حداقل هزینه تردد (۱۳۴۴۰ تومان) بوده است. اینکه چرا این مبلغ از حساب شهروندی کاربران کسر می‌شود، به سقف مجازِ تردد خودروها در محدوده با هدف مهار ترافیک و آلایندگی خودروها برمی‌گردد و برای جلوگیری از پایمال شدن حق تردد دیگر شهروندان، این کار ضرورت دارد.

از دیگر ادعاهای مطرح شده، کاهشی بودن روند درآمدهای ناشی از طرح ترافیک در سال ۹۷ است. در پاسخ باید گفت: اولا هدف از اجرای طرح ترافیک جدید، کنترل ترافیک و در حد امکان کاهش آلودگی هوا بوده است، نه کسب درآمد بیشتر. نکته جالب اینکه انتقاد از کاهش درآمد توسط کسانی مطرح می‌شود که در ابتدا مدعی بودند هدف طرح ترافیک جدید، افزایش درآمد شهرداری است! ثانیا روند درآمدهای ناشی از طرح ترافیک جدید، کاهشی نیست و رو به افزایش است. با توجه به اینکه در طرح ترافیک جدید، فروش سالانه حق تردد در محدوده حذف شده و نرخ عوارض بنا به شاخص‌هایی چون زمان تردد و سطح آلایندگی خودروها به صورت روزانه محاسبه می‌شود، لذا درآمدها به صورت مقطعی کاهش یافته و از شکل یکباره در اول سال به کل سال منتقل شده است. البته مجموع درآمدهای حاصل از طرح ترافیک جدید از سال‌های قبل بیشتر بوده، اما نه به علت افزایش، بلکه به این علت که دیگر از تخلفات خودروهایی که تردد غیرمجاز دارند، چشم‌پوشی نمی‌شود و عدالت بیشتری بین همه در برابر قانون مراعات می‌شود. اما به طور کلی میزان تحقق درآمد تا امروز کمتر از سال پیش بوده که این موضوع با در نظر داشتن اهداف اصلی طرح ترافیک، توجیه‌پذیر است.

یکی دیگر از ادعاهای مطرح شده، مربوط به استعلام عوارض است که گفته‌اند وقتی میزان عوارض در دفاتر خدمات الکترونیک استعلام می‌شود، رقم بدهی طرح ترافیک اعلام نمی‌شود. لازم به توضیح است که عوارض سالانه خودرو و عوارض طرح ترافیک متفاوت از هم هستند و دفاتر مربوطه هرکدام از آن‌ها را بنا به درخواست شهروندان اعلام می‌کنند. البته مدیران حوزه معاونت مالی شهرداری درصدد هستند که با ایجاد زیرساخت‌های لازم الکترونیکی، این دو عوارض را تجمیع و امور شهروندان در این زمینه را تسهیل کنند.

ادعای دیگر، ناعادلانه دانستن طرح ترافیک جدید به واسطه تردد غیر مجاز در محدوده است. تردد غیرقانونی در محدوده طرح، پیش از این نیز وجود داشته است. در طرح ترافیک پیشین، جریمه تردد غیر قانونی در محدوده طرح ۲۰ هزار تومان بود که از مبلغ عوارض تردد در محدوده طرح کمتر بود و این تناقض مسبب گرایش بیشتر به قانون‌گریزی می‌شد. در حالی که در طرح ترافیک جدید علاوه بر جریمه، عوارض تردد برای متخلفان محاسبه می‌شود و این سیاست سبب ترغیب شهروندان به قانون‌مداری می‌شود.

ادعای غیر مستند دیگر، افزایش بار ترافیکی در محدوده طرح است که کاملا با مشاهدات مردمی و میدانی و داده‌های مرکز کنترل ترافیک، در تعارض است. بار ترافیکی محدوده و نیز خارج از آن پس از اجرای طرح ترافیک جدید، در نیمه اول و همچنین نیمه دوم سال تا زمان حاضر، کاملا کمتر شده است و حتی مردمی که هر روز در محدوده طرح ترافیک تردد دارند نیز این تغییر را کاملا احساس می‌کنند. اما به نظر می‌رسد که برخی عزیزان منتسب به شورای شهر، در این زمینه عمدا قصد دارند مطالب را وارونه جلوه دهند.

امید به آنکه این انتقادات ناشی از کمبود اطلاعات و نه حب و بغض شخصی و تضاد منافع باشد. در هر صورت سیاست‌گذاری مناسب شهری نیازمند همدلی و انتقادات مسئولانه و همچنین جدیت در پیگیری برنامه‌هاست؛ امری که به نظر می‌رسد معاونت حمل و نقل و ترافیک به دنبال آن است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز