خبرگزاری کار ایران

مدیرکل دفتر ارتباط با صنعت وزارت علوم:

دانشگاه‌های نسل سوم در راستای حل مشکلات هدایت و ساماندهی می‌شوند

asdasd
کد خبر : ۷۱۲۶۱۶

مدیرکل دفتر ارتباط با صنعت وزارت علوم تاکید کرد: هدف وزارت علوم هدایت و ساماندهی دانشگاه‌های نسل سوم در راستای حل نیاز ها و چالش‌های کشور در بخش‌های مختلف از جمله مشکلات حوزه آب است.

‌به گزارش ایلنا، محمدسعید سیف در سمپوزیوم جایگاه و نقش دانشگاه‌ها و مراکز علمی در تحقق برنامه ششم توسعه کشور با اشاره به مسیر ۴۰ ساله دانشگاه‌ها پس از پیروزی انقلاب اسلامی گفت: ما در دهه شصت دانشگاه‌‌های نسل اول را داشتیم که دغدغه اصلی آنها بحث‌‌های آموزشی بود، سپس تحصیلات تکمیلی در دانشگاه‌‌ها شکل گرفت و دانشگاه‌‌های نسل دوم به وجود آمد و در ۱۰ سال اخیر به خصوص در دانشگاه‌‌‌های بزرگ شاهد ایجاد دانشگاه‌‌های نسل سوم هستیم.

وی ادامه داد: دانشگاه‌ها با هدف حل مشکلات و چالش‌های ملی کشور وارد حوزه صنعت شده‌اند و در این زمینه برنامه‌های مختلفی برای دانشگاه‌ها نسل سوم تعریف شده که حل معضلات آب یکی از مصادیق حضور دانشگاه‌‌ها در چالش‌‌های ملی است.

مدیرکل دفتر ارتباط با صنعت وزارت علوم افزود: در حال حاضر بیش از ۵۰۰ پژوهشگاه و پژوهشکده، ۴۳ پارک علم و فناوری، ۱۹۰ مرکز رشد و حدود پنج هزار شرکت دانش‌‌بنیان و فناور در حال فعالیت هستند و این بضاعت موجود و دستاوردها و توانمندی‌‌هایی که وجود دارد، باید مستندسازی شده و اساس و پایه تصمیمات کلان کشور را تشکیل دهد.

علی‌‌اصغر اعلم‌‌‌الهدی، رئیس انستیتو آب و انرژی دانشگاه صنعتی شریف در این نشست اظهار داشت: در سال ۹۴ این مرکز توانست سند فناوری‌‌های راهبردی آب در رفع چالش‌‌های بخش آب کشور را به مجلس شورای اسلامی ارائه کند.

وی به ماده ۳۶ بخش ۸ آب قانون برنامه ششم توسعه اشاره و تصریح کرد: بر اساس این ماده دولت مکلف است اقدامات لازم را با رعایت سیاست‌‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی در راستای اصلاح نظام بهره‌‌‌برداری آب آشامیدنی و بهره‌وری، استحصال و مصرف آن را حداقل معادل ۳۰ درصد ارتقا دهد وحداقل ۳۰ درصد آب آشامیدنی مناطق جنوبی کشور را از طریق شیرین کردن آب دریا تا پایان برنامه تامین کند.

رئیس انستیتو آب و انرژی دانشگاه صنعتی شریف با اشاره به تبصره ماده ۳۶ بخش ۸ آب خاطرنشان کرد: وزارت نیرو مکلف است تا پایان برنامه تمهیدات لازم را برای تامین، طراحی و ساخت حداقل معادل ۷۰ درصد آب‌‌شیرین‌‌کن‌‌های مورد نیاز در شهرهای حوزه خلیج فارس و دریای عمان را از طریق خرید تضمینی آب شیرین شده و مدیریت هوشمند و تجمیع خرید از طریق انتقال فناوری به داخل انجام دهد که این انتقال فناوری می‌‌‌تواند از طریق دانشگاه‌‌ها و مراکز پژوهشی و شرکت‌‌های دانش‌‌بنیان انجام شود.

وی اضافه کرد: با همکاری سازمان حفاظت محیط زیست، بخش صنعت و دانشگاه‌‌ها و مراکز پژوهشی کمیته نمک‌‌زدایی در وزارت علوم تشکیل شده که شامل پنج کارگروه دانشگاه‌‌ها و مرکز پژوهشی تحت حمایت وزارت علوم، صنعت و فناوری تحت حمایت وزارت صنعت و معدن، سیاست و قانون‌‌‌گذاری تحت حمایت سازمان برنامه و بودجه و مجلس، محیط زیست تحت حمایت سازمان حفاظت محیط زیست و بهره‌‌برداری و نگهداری تحت حمایت بخش خصوصی است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز