خبرگزاری کار ایران

معاون رفاه اجتماعی وزارت رفاه:

تماس با خانواده‌های کودکان بازمانده از تحصیل موفق بوده است

asdasd
کد خبر : ۷۱۱۳۲۶

معاون رفاه اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: از ۲۷ هزار تماس موفق با خانوار دارای کودک بازمانده از تحصیل، حدود ۳۶۰۰ نفر فقر را علت بازماندگی اعلام کرده‌اند؛ ۱۱۰۰ نفر گفتند پول ایاب و ذهاب ندا ریم و ۱۰ هزار نفر معلولیت را علت اصلی عنوان کرده‌اند.

به گزارش ایلنا، احمد میدری، معاون رفاه اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در برنامه تلویزیونی پرسشگر با موضوع بازماندگان از تحصیل، با اشاره به اقدامات وزارت رفاه در رفع فقر آموزشی و کودکان بازمانده از تحصیل در دو سال گذشته، اظهار کرد: ما ابتدا اطلاعات آموزش و پرورش را با ثبت احوال تطبیق می‌دهیم؛ آموزش و پرورش کدملی دانش‌آموزان بازمانده را در اختیار ما قرار داد؛ البته قبلا ثبت احوال بر اساس خوداظهاری آمار ارائه می‌کرد و شمار بازماندگان تا ۵۰۰ هزار مورد هم می‌رسید که این آمار را با اطلاعات آموزش و پرورش تطبیق می‌دادیم.

وی افزود: ورود دستی اطلاعات و سایر عوامل باعث بروز این میزان خطا در آمارهاست؛ اسامی ۱۴۲ هزار کودک را آبان ماه امسال به وزارت اطلاعات دادیم و وزارت اطاعات ۳۵۰ هزار شماره تماس از خانواده‌ها در اختیار ما قرار داد و ما پیامکی به خانواده‌ها ارسال کردیم و پرسیدیم چرا کودکشان به مدرسه نمی‌رود؛ تعدادی جواب ندادند و به همین علت مرکزی تلفنی مسؤول تماس تلفنی با خانواده‌ها شد.

معاون رفاه اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به اینکه البته ۱۵ هزار نفر اصلا شماره تماس نداشتند، گفت: کدملی افراد واحد هستند و هرجا بروید فوراً با مرکز ثبت احوال چک می‌شود، اما درباره کدپستی اینطور نیست و اگریک کدملی را وارد پایگاه اطلاعات کنیم شاید به ۵ کدپستی ثبت شده بربخوریم و پیداکردن آدرس افراد مشکل باشد؛ بسیج ملی نیاز است تا این کودکان را شناسایی کنیم.

میدری افزود: از ۲۷ هزار تماس موفق با خانوار، حدود ۳۶۰۰ نفر فقر را علت بازماندگی اعلام کرده‌اند؛ ۱۱۰۰ نفر گفتند پول ایاب و ذهاب نداریم؛ ۱۰ هزار نفر معلولیت را علت اصلی عنوان کرده‌اند؛ ۱۷۰۰مورد فوت گزارش نشده داشتیم؛ ۱۰۰۰ مورد خارج از کشورند؛ ۴۰۰ مورد در مدرسه دینی تحصیل می‌کنند و عده‌ای به مباحث فرهنگی اشاره می‌کنند.

وی با اشاره به شاخص توسعه انسانی سازمان ملل گفت: این شاخص دارای سه جزء آموزش، طول عمر و درآمد سرانه است؛ در شاخص آموزش و طول عمر در ۴۰ سال اخیر رشد خوبی داشته‌ایم و در رشد این شاخص جزو ۲۰ کشور اول هستیم.

معاون رفاه اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی درباره تسهیلاتی که مجلس می‌تواند فراهم کند، اظهار کرد: فرایند کاری که با آموزش و پرورش و مؤسسات خیریه داریم به این ترتیب است که ابتدا تطبیق اطلاعات آموزش و پرورش با ثبت احوال انجام می‌شود؛ اطلاعات خانوار را دریافت و تماس برای آگاهی از علت بازماندگی کودکان برقرار می‌شود و سپس کمیته امداد، بهزیستی و مؤسسات خیریه به در منازل مراجعه می‌کنند.

میدری ادامه داد: همچنین موسسات خیریه سایتی به نام «مشق ما» راه اندازی کرده‌اند تا مردم را به کمک مالی دعوت کنند؛ هرچند وظیفه قانونی دولت است اما آنقدر همدردی وجود دارد که خیرین ورود می‌کنند. ولی مسلما باید بودجه در اختیار نهادهای حمایتی قرار  گیرد.

معاون رفاه اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با تأکید بر اینکه والدین حق ندارند کودک را از تحصیل محروم کنند، گفت: این مورد باید در قانون بیاید و ممانعت از تحصیل در بسیاری کشورها جرم است.

وی با بیان اینکه بازماندگی از تحصیل واقعیتی تلخ است، افزود: دارای نقص اطلاعاتی هستیم. کار ما هم تجمیع اطلاعات است.در این حوزه هم تازه کارهایی در حال شروع شدن است؛ دولت هرساله به نهادهای حمایتی بودجه‌ای برای پوشش خانوار فقیر می‌دهد و این دو نهاد حمایتی باید این کار را انجام دهند.

میدری تصریح کرد: بهزیستی و کمیته امداد ردیف ایاب و ذهاب برای معلولین دارند و به عنوان دستگاه سیاست گذار از این نهادها خواستیم ورود کنند. هفته آینده وزرای آموزش و پرورش و رفاه جلسه‌ای برای ارتقای شاخص‌های آموزشی در مناطق محروم دارند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز