خبرگزاری کار ایران

افزایش کلاهبرداری از طریق سایت‌های تبلیغاتی

asdasd
کد خبر : ۷۱۰۶۷۸

سرپرست مرکز تشخیص و پیشگیری از جرایم سایبری پلیس فتا ناجا از افزایش کلاهبرداری با ترفند انتشار آگهی در سایت‌های تبلیغاتی رایگان خبر داد.

به گزارش ایلنا به نقل از پایگاه خبری پلیس، سرهنگ حسین رمضانی با اشاره به گستردگی جرایم سایبری در برخی از سایت های تبلیغاتی، اظهار داشت: گاهی اوقات در این سایت ها با انواع تبلیغات کالا و خدمات از سوی مجرمان سایبری مواجه می شویم.

وی ادامه داد: مجرمان سایبری با تبلیغات تورهای گردشگری، فروش اجناس عتیقه و آنتیک، دارو، کالاهای ممنوعه در این‌گونه سایت‌های آگهی به دنبال فریب شهروندان و سوء‌استفاده از آنها هستند.

 سرپرست مرکز تشخیص و پیشگیری ازجرایم سایبری پلیس فتا ناجا، فروش اموال مسروقه را یکی از موارد مجرمانه در سایت‌های آگهی‌ و تبلیغاتی دانست و تصریح کرد: شهروندان می بایست در خرید کالاهای تبلیغ شده در این گونه سایت‌ها از فروشندگان جعبه و کاغذ خرید مطالبه کنند؛ به طور مثال برای خرید یک گوشی تبلیغ شده حتما جعبه گوشی که سریال جعبه با تلفن همراه یکی باشد را از فروشنده بخواهند چرا که اگر کالا سرقتی باشد، فروشنده نمی‌تواند جعبه کالا رابدهد.

این مقام انتظامی خطاب به شهروندان  یادآور شد: در صورت خرید کالا از این گونه سایت‌ها اگر سرقتی باشد شما به عنوان مالخر کالای سرقتی، متهم می شوید بنابراین در خرید کالا دقت کنید تا شریک جرم مجرمان سایبری نشوید.

سرپرست مرکز تشخیص و پیشگیری از جرایم سایبری پلیس فتا ناجا، از دیگر شگردهای مجرمانه سایبری در این سایت ها  را قیمت‌های فوق‌العاده پایین و شگفت انگیز عنوان و معرفی کرد: در این شگرد، مجرم با طرح این ادعا که مشتری دست به نقد برای کالای خود دارد، از کاربران می‌خواهد برای مطمئن شدن از خریدشان حتما مبلغی را به عنوان بیعانه پرداخت کنند تا آنها کالا را برای خریدار نگهدارند و در پی دریافت مبلغ بیعانه، گوشی خود را خاموش کرده و دیگر پاسخگو نیستند.

سرهنگ رمضانی در توصیه به شهروندان تاکید کرد: به هیچ عنوان قبل از گرفتن کالا یا خدمات مورد نظر هیچ وجهی بابت بیعانه به حساب فروشنده کالا یا خدمات تبلیغ شده واریز نکنید.

وی  اضافه کرد: حتما بعد از دریافت کالا یا خدمات، پول را به حساب فرد واریز کنند تا در صورتی که کالا یا خدمات دریافتی مرغوب نبود و یا کالایی که ادعا می‌شد نبود سندی دال بر واریز پول به حساب فروشنده داشته باشید.

این مقام انتظامی، پرداخت وام را از دیگر شگردهای تبلیغ شده در این سایت‌ها از سوی مجرمان سایبری خواند و گفت: در این شگرد مجرمان سایبری با دریافت مدارک شما به دنبال سوءاستفاده از این مدارک هستند و این امر می‌تواند برای شما دردسر ایجاد کند، لذا برای دریافت وام حتما از طریق بانک‌ها اقدام کنید و به هیچ عنوان به آگهی‌های پرداخت وام در این سایت‌ها توجهی نکنید.

سرپرست مرکز تشخیص و پیشگیری از جرایم سایبری پلیس فتا ناجا، یادآور شد: فروش بازی‌های مختلف آنلاین و امتیازات بازی از شیوه‌های دیگر مجرمان سایبری است که در آن بیشتر کودکان و نوجوانان هدف مجرمان سایبری هستند و در پی خرید مراحل بالاتر بازی یا امتیازات ویژه سایت به دام کلاهبرداران سایبری می‌افتند.

سرهنگ رمضانی به هموطنان هشدار داد:فروش کالاهای ممنوعه و مجرمانه از دیگر شگردهای مجرمان سایبری است، با این نیت که کاربران برای طرح شکایت به پلیس و مراجع قضائی مراجعه نمی‌کنند چرا که خرید و فروش این گونه کالاها جرم بوده و خریدار اینگونه کالاها خود مجرم است.

سرپرست مرکز تشخیص و پیشگیری از جرایم سایبری پلیس فتا ناجا ،در پایان با اشاره به سایت پلیس فتا، آن را دریچه ارتباطی این پلیس با شهروندان خواند و گفت: تقاضای ما از شهروندان عزیز این است که در صورت مواجهه با هرگونه فعالیت مجرمانه در فضای مجازی آن را از طریق سایت پلیس فتا به آدرس cyberpolice.ir لینک سامانه پاسخگویی به فوریت‌های سایبری با پلیس فتا در میان بگذارند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز