خبرگزاری کار ایران

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر در گفت‌وگو با ایلنا:

شهرداری نمی‌تواند از صیانت و توانمندسازی معتادان طفره برود

asdasd
کد خبر : ۷۱۰۲۱۱

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر در واکنش به اظهارات اخیر مدیرعامل سازمان خدمات اجتماعی شهرداری تهران مبنی بر اینکه وظیفه ساماندهی کارتن خواب‌ها هیچ ارتباطی با شهرداری ندارد، گفت: با مجلس شورای اسلامی جلساتی را داشتیم آنها هم بر مسئولیت شهرداری در زمینه درمان، کاهش آسیب و صیانت و توانمندسازی از معتادان متجاهر تاکید داشتند و موضوع آنقدر هم شفاف است که هیچ دستگاهی نمی‌تواند از آن طفره برود.

پرویز افشار (سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر) در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا درباره وظیفه شهرداری‌ها در زمینه کاهش آسیب و صیانت و توانمندسازی معتادان متجاهر گفت: ماده ۸۰ قانون صراحت دارد، بر اینکه مراکز درمان و کاهش آسیب و صیانت و توانمندسازی معتادان با مشارکت بهزیستی و همکاری شهرداری‌ها باید ایجاد شود و این همکاری صرفا محدود به مکان و زیرساخت نیست و بودجه و اعتبارات را نیز شامل می‌شود. مدیریت این مجموعه‌ها نیز حسب مورد یا با بهزیستی است یا با شهرداری البته این سازمان‌ها می‌توانند از ظرفیت سازمان‌های غیردولتی نیز در این زمینه استفاده کنند.

وی با اشاره به اینکه اگر کسی یا دستگاهی مسئولیت خود را انجام نمی‌دهد به دلیل نبود قانون نیست، گفت: در این خصوص نیز با مجلس شورای اسلامی جلساتی را داشتیم آنها هم بر مسئولیت شهرداری در زمینه درمان، کاهش آسیب و صیانت و توانمندسازی از معتادان متجاهر تاکید داشتند و موضوع آنقدر هم شفاف است که هیچ دستگاهی نمی‌تواند از آن طفره برود.

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر در خصوص مصرف مواد مخدر صنعتی مانند ان‌پی‌اس‌ها تصریح کرد: مواد مخدر صنعتی جدید خوشبختانه در کشور وارد نشده است، اما در خصوص الگوی مصرف در کشور همچنان بین ۶۰ تا ۶۵ درصد ماده مصرفی معتادان تریاک و مشتقات آن مانند هروئین است، دومین ماده مصرفی که شیوع زیادی دارد گل است و در حدود ۱۰ تا ۱۲ درصد در کشور مصرف می‌شود. سومین ماده مصرفی نیز هروئین و کراک و مشتقات آن هستند و شیشه نیز چهارمین رتبه را در میان مواد مصرفی مورد استفاده معتادان دارد. در سال ۹۰، ۲۶ درصد از کل معتادان شیشه مصرف می‌کردند، اما در حال حاضر این رقم به ۸ درصد رسیده است.

افشار با بیان اینکه مخلوط کردن مواد دو جنبه دارد، تصریح کرد: یا قاچاقچیان به مواد مخدر ناخالصی اضافه می‌کنند که بر میزان اعتیادآوری ماده مخدر بیافزاید یا گاهی اوقات افراد در طول دوران اعتیادشان مواد مخدر متعدد مصرف می‌کنند به طور مثال یک معتاد مصرف کننده شیش از آنجا که خلق و خویش تغییر می‌کند برای اینکه بتواند خلق و خویش را متعادل کند به سراغ دیازپام‌ها یا تریاک می‌رود و باید بین این دو نوع تفاوت قائل شد.

وی خاطرنشان کرد: آن چیزی که اهمیت دارد این است که مصرف چند ماده‌ای مواد مخدر وجود دارد به ویژه در معتادانی که دوران مصرف‌شان طولانی شده و در معتادانی که بیش از ۵ سال از اعتیادشان می‌گذرد مصرف چندماده‌ای مواد یا دو ماده‌ای مواد شایع‌تر است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز