خبرگزاری کار ایران

ابتکار:

حق نداریم حقوق نسل‌های آینده را از بین ببریم

asdasd
کد خبر : ۷۰۹۰۷۵

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده گفت: ممکن است شرایط بسیار دشواری داشته باشیم و شرایط تحریم بر ما فشار وارد کرده و مسائل اقتصادی‌مان با پیچیدگی‌هایی مواجه باشد، اما باز هم حق نداریم حقوق نسل‌های آینده را از بین ببریم.

به گزارش خبرنگار ایلنا، معصومه ابتکار در آئین امضای تفاهم‌نامه وزارت نیرو و معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری با بیان اینکه از وقتی که آقای اردکانیان وارد دولت شدند بسیار خوشحال هستم، گفت: آقای اردکانیان نگرش بسیار زیست محیطی در خصوص آب و انرژی دارند همچنین از نگرش متعادل جنسیتی و تجربیات خوبی در این زمینه برخوردار هستند.

وی ادامه داد: امیدوارم با توجه به این دو نگرش که در دیدگاه آقای اردکانیان وجود دارد بتوانیم تغییرات بیسار اساسی و ساختاری و سیاستی مورد نیاز کشور صورت گیرد و ما نیز به نوبه خود این آمادگی را اعلام کردیم که می‌توانیم در این زمنیه‌ها با وزارت نیرو همکاری لازم را داشته باشیم.

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده با بیان اینکه این همکاری‌ها در بسیاری از زمینه‌ها از سال گذشته آغاز شده است گفت: طرح رد پای آب به صورت پایلوت در تهران و تبریز با همکاری وزارت نیرو اجرا شده است و بسیار مورد استقبال زنان قرار گرفته است ما در این طرح با حوزه‌های علمیه همکاری‌های مشترکی را نیز داشته‌ایم امیدواریم با استمرار این همکاری‌ها بتوانیم اقدامات موثری نیز در خصوص وضعیت آب و اصلاح الگوی مصرف ایجاد کنیم.

ابتکار با بیان اینکه ما امیدواریم این همکاری‌ها در قالب شورای فرهنگ عمومی گسترش پیدا کند تصریح کرد: مسئولیت شورای فرهنگ عمومی در اصلاح الگوی مصرف به عهده معاونت زنان قرار داده شده و این کارگروه با مدیریت خانم باستانی در معاونت زنان فعالیت می‌کند. یکی از مباحث اصلی که در این کارگروه مصوب شده است موضوع اصلاح الگوی مصرف آب، انرژی و غذا است. ما متاسفانه در مصرف آب، انرژی و غذا از الگوی مناسبی برخوردار نیستیم و اصلاح این الگو را در دستور کار قرار د ادیم، چرا که در این زمینه‌ها مشکلات فراوانی داریم.

وی با بیان اینکه اصلاح الگوی مصرف آب، انرژی و غذا بسیار ضروری است تاکید کرد: زنان و خانواده در الگوی مصرف آب، انرژی و غذا نقش کلیدی داشته و اگر آگاهی و تغییر نگرش به زنان آموزش داده شود و بتوانیم رفتار آ‌نها را در مصرف آب، انرژی و غذا تغییر دهیم به تبع آن خانواده نیز در این موضوع به حرکت در خواهد آمد بنابراین با اصلاح الگوی آب،انرژی و غذا از طریق زنان می‌توانیم اقدامات مناسبی را انجام دهیم.

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده با اشاره به کارگروه اقتصاد مقاومتی در این معاونت گفت: یکی از محورهای مهم کارگروه اقتصاد مقاومتی موضوع اصلاح الگوی مصرف است و ما می‌دانیم از بابت الگوی مصرف کنونی نه تنها سرمایه‌های ملی به هدر می‌رود و از بین می‌رود بلکه فشار مضاعفی نیز به خانواده وارد شده و خانواده باید هزینه‌های سنگینی در این زمینه پرداخت کند. همچنین مسائل و مشکلات زیست محیطی را این الگوی مصرف ایجاد کرده است.

ابتکار با بیان اینکه کارگروه تحریم‌ها سومین کارگروهی است که در این معاونت ایجاد شده خاطرنشان کرد: این کارگروه نیز در ارتباط با شرایط خاص تحریم‌ها و سیاست‌هایی که باید در دوران اتخاذ کنیم تا بتوانیم از طریق این سیاست‌ها الگوی مصرف را اصلاح کنیم و با توجه به شرایط تحریم مسائل را تنظیم کنیم به نظر من این موضوع بسیار مهم است و باید شرایط تحریم را در نظر گرفته و با توجه به این موضوع می‌توانیم الگوی مصرف خانوار را تغییر داده و این تغییر الگوی مصرف می‌تواند در کاهش هزینه‌ها موثر باشد.

وی ادامه داد: کنشگری با سازمان‌های مردم‌نهاد یکی از شیوه‌های کمپین رد پای آب بوده است و ما سعی کردیم همکاری بسیار خوبی بین سازمان‌های مردم نهاد فعال در حوزه زنان و خانواده و سازمان‌های مرتبط با حوزه آب و انرژی ایجاد کنیم و ما فکر می‌کنیم اگر بتوانیم از طریق این تفاهم‌نامه یک هم‌افزایی را در موضوع ایجاد آگاهی در بین زنان و در کنار آن خانواده ایجاد کنیم می‌‌تواند اصلاح الگوی مصرف را به عنوان یک اخلاق و رفتار صحیح در جامعه رواج دهیم و معتقدم با کمک گرفتن از زنان در این زمینه می‌توانیم یک جریان اجتماعی مثبت را برای اصلاح الگوی مصرف ایجاد کنیم و اگر بخواهیم این اتفاق بیفتد و قاعدتا نیز باید این اتفاق صورت بگیرد باید از ظرفیت زنان استفاده کنیم.

وی ادامه داد: ما به اندازه کافی از مصرف بی‌رویه آب در بخش کشاورزی و شهری و همچنین از ناحیه مصرف بی‌رویه انرژی در همه بخش‌ها از جمله صنعتی و ... به اندازه کافی تا الان صدمه دیده‌ایم و در حال حاضر چشم‌انداز مناسبی برای اصلاح یارانه‌های غیرهدفمند و منحرف وجود دارد اما معتقدم با شکل‌گیری یک جریان اجتماعی با حضور زنان و خانواده می‌توانیم الگوی مصرف را تغییر دهیم.

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده گفت: این جریان می‌تواند در زمینه‌های اقتصادی و محیط زیست در تغییر الگوی مصرف بسیار موثر باشد متاسفانه ما تاکنون حقوق آیندگان را زیر پا گذاشت‌ایم و منابع مربوط به آنها را از بین برده‌ایم و قطعا در این جریان مادران می‌توانند از حقوق نسل‌های بعدی دفاع کنند و این دغدغه‌ را دارند که اگر کودکان امروز بر سر میزهای تصمیم‌گیری نیستند اما باید حقوق‌شان رعایت شود و حق نداریم از سهم آیندگان برای برطرف شدن مشکلات خود استفاده کنیم. درست است که ما ممکن است شرایط بسیار دشواری داشته باشیم و شرایط تحریم بر ما فشار وارد کرده و مسائل اقتصادی‌مان با پیچیدگی‌هایی مواجه باشد اما باز هم حق نداریم حقوق نسل‌های آینده را از بین ببریم.

ابتکار ادامه داد: ما در حال حاضر در کنار این طرح در حال اجرای چند پروژه دیگر نیز هستیم یکی از این پروژه‌ها پروژه مشترک ما با وزارت جهاد و کشاورزی است و در این پروژه به زنان کشاورز و روستایی آموزش می‌دهیم تا محصولات ارگانیک و اصلاح الگوی مصرف آب را داشته باشند این طرح در حدود دو سال است که اجرا می‌شود و بسیار مورد استقبال زنان روستایی قرار گرفته است همچنین کاهش مصرف سم و کود می‌تواند بار آلایندگی را برای منابع آب کاهش دهد و ما در این طرح آن را دنبال می‌کنیم. همچنین اصلاح الگوی مصرف آب در بخش کشاورزی از موضوعات مهمی است که در این پروژه دنبال می‌شود همچنین طرح ویژه دیگری برای آموزش دختران دانش آ‌موز در اطراف دریاچه ارومیه داریم در این طرح نیز اصلاح نگرش و رفتار دنبال می‌شود و فکر می‌کنیم این طرح‌ها چه در بخش روستایی و چه در بخش شهری با تمرکز بر نقش زنان و خانواده می‌تواند یک جریان سازی مناسب را ایجاد کرده و در حقیقت یک معادله برد – برد باشد. خانواده‌ها از طریق اصلاح الگوی مصرف قطعا هزینه‌های کمتری را می‌پردازند و از سوی دیگر طبیعت و مجموعه کشور و حاکمیت نیز با اصلاح الگوی مصرف آب می‌تواند هم منابع را بهتر حفظ کند و هم آ‌لودگی کمتری ایجاد می‌شود.

ابتکار با اشاره به رویکرد بسیار مهم وزارت نیرو در این دوره تصریح کرد: یکی از رویکردهای مهم وزارت نیرو بحث مهم عدالت جنسیتی است و بر اساس ماده 101 قانون برنامه که یکی از محورهای آن حضور زنان در عرصه‌های مدیریتی و تصمیم‌سازی است در موضوع آب و انرژی و بحث‌های مرتبط با منابع پایه و محیط زیست نقش زنان می‌تواند بسیار تعیین کننده باشد و حضور آنها در عرصه‌های تصمیم‌سازی و مدیریتی بسیار مهم است و من از نگاه مثبت آقای اردکانیان به این موضوع بسیار تشکر می‌کنم.

وی با اشاره به صحبت‌های رئیس جمهور مبنی بر بکارگیری 30 درصد از زنان در بخش های مختلف دولت تصریح کرد: باید توجه داشته باشیم در هر وزارتخانه و در هر استان یعنی در هر برش ستادی و استانی این کار در حال انجام است و حضور زنان در دولت امکان‌پذیر شده است در اولین مقطع نیز کارنامه‌هایی در زمینه ارزیابی عملکرد و پایبندی به این 30 درصد را به اعضای هیئت دولت ارائه کردیم و پیگیر این موضوع هستیم و البته خوشحالیم که طرح‌های توان افزایی برای زنان در وزارت نیرو در حال اجراست و این می‌تواند زمینه را برای حضور بیشتر زنان در عرصه‌های تصمیم گیری و مدیریتی این وزارتخانه مهیا کند.

ابتکار با بیان اینکه موضوع عدالت جنسیتی محور دسترسی برابر به خدمات را نیز در برمی‌گیرد گفت: در این ارتباط نیز وزارت نیرو دسترسی برابر به خدماتی که این وزارتخانه برای عموم مردم ارائه می‌کند را ایجاد کند و مورد توجه قرار دهد چرا که در هر جایی که مانند روستا یا شهر اگر منابع آب کافی نباشد و دسترسی‌ها مناسب نباشد بیشترین فشار و بار این موضوع بر عهده خانم‌ها قرار می‌گیرد و زنان بیشترین لطمه را از این موضوع می‌بینند بنابراین نگاه عدالت جنسیتی نیز در این زمینه قابل توجه است و باید با دقت بیشتر و تفکیک جنس از جهت نوع خدماتی که ارائه می‌شود و نوع دسترسی که زنان و مردان در سطوح مختلف به این خدمات دارند باید مورد توجه قرار گیرد و این قابلیت را دارد که در بخش روستایی و کشاورزی بیشتر به این موارد توجه داشته و بتوانیم آن شاخص‌هایی را که مبنای حرکت ما در قانون برنامه ششم است را رد کنیم.

وی ادامه داد: امیدوارم با امضای این تفاهم‌نامه هر چه سریعتر به اجرای آن برسیم و امیدوارم این تفاهم‌نامه برکات زیادی را برای ما داشته باشد.

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده نیز در خصوص اصلاح الگوی مصرف غذا خاطرنشان کرد: معتقدم موضوع تغییر الگوی مصرف غذا هم باید برای وزارت نیرو و هم از لحاظ محیط زیستی و کشاورزی و زنان و اقتصاد خانواده مورد توجه قرار گیرد وقتی هدررفت غذای ما در حال حاضر از مزرعه تا سفره حدود 30 درصد می‌شود به این معنی است که ما 30 درصد از منابع آبی را که در بخش کشاورزی مصرف می‌کنیم به نوعی در این مسیر به هدر می‌دهیم بنابراین اصلاح الگوی غذا نیز می‌تواند در مصرف بهینه آب نیز موثر باشد. متاسفانه ما هنوز در جامعه‌مان افرادی را داریم که از لحاظ شاخص‌های تغذیه وضعیت مناسبی ندارند و این میزان از غذایی که به هدر می‌رود می‌تواند با اصلاح الگوی مصرف آن را بهینه مصرف کرد البته می‌توان با افزایش قیمت مواد غذایی و فراورده‌های غذایی تا حدی این الگوی مصرف را اصلاح کرد اما باید توجه داشته باشیم که در خصوص اسراف غذا و اصلاح الگوی مصرف غذا مساله آب را نادیده نگیریم و تصور نکنیم که اصلاح الگوی مصرف شامل غذا، کشاورزی و پسماند است بلکه اصل اصلاح این الگوی مصرف به موضوع مصرف آب برمی‌گردد و دوباره رد پای موضوع آب را می‌بینیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز