خبرگزاری کار ایران

وزیر بهداشت در دیدار سفیر برزیل در ایران:

جهان فقط آمریکا و کشورهای اروپایی نیست

asdasd
کد خبر : ۷۰۸۳۷۶

وزیر بهداشت گفت: به سخنان دکتر ظریف که اخیرا در دوحه بیان کرد، اعتقاد دارم که شرایط دنیا تغییر کرده و جهان فقط آمریکا و کشورهای اروپایی نیست و ارتباطات در جهان بسیار وسیع تر شده و انتخاب های متعددی مقابل ملت ها قرار دارد

به گزارش ایلنا، سید حسن هاشمی در دیدار رودریگو دی آزردو سفیر برزیل در ایران اظهار داشت: برزیل یکی از قدرتهای نوظهور اقتصادی در جهان است و می توانیم از این فرصت با توجه به شرایط جدید، استفاده کنیم و بعد از خروج آمریکا از برجام، یکی از اهداف و مقاصد ما در وزارت بهداشت برای تامین دارو، تجهیزات پزشکی و مواد اولیه، برزیل است.

 
هاشمی ضمن ابراز امیدواری از تدوام همکاری های مشترک خوب و مثبت ایران و برزیل در دولت جدید برزیل، خاطرنشان کرد: باید ببینیم صادرات محصولات سلامت محور ایران به برزیل چه میزان است؟ آیا تیم جدید دولت برزیل علاقه مند به ادامه همکاری های قبلی با ایران هستند؟ و بانک های برزیل تا چه میزان آماده همکاری با ایران و فاینانس در حوزه دارو و تجهیزات پزشکی را دارند؟ اگر پاسخ این سوالات مثبت باشد، فقط مشکل مهمی که برای تقویت روابط دو کشور باقی می ماند این است که به دلیل فاصله و مسافت طولانی دو کشور، شناخت بخش خصوصی و حتی بخش دولتی ایران از توانمندی های کم نظیر برزیل، اندک است که باید برای آن چاره جویی کرد.
 
وزیر بهداشت تاکید کرد: شخصا اعتقاد دارم که برزیل، بیشتر از برخی کشورها به ویژه اروپا می تواند در حوزه فناوری تجهیزات پزشکی، صنایع دارویی، واکسن و حتی ساخت و اداره بیمارستانها به ایران کمک کند و مهم است که این باور نیز در سایر ارکان وزارت بهداشت، دانشگاه های علوم پزشکی و بخش خصوصی ایران، ایجاد شود بنابراین رفتار وزارت خارجه و بخش بازرگانی برزیل مهم است که اراده همکاری و استفاده از این فرصت را داشته باشند.
 
هاشمی با بیان اینکه باید برای همیشه از اروپا و آمریکا ناامید شویم، افزود: متاسفانه برای چندمین بار است که تحریم های ظالمانه و یکجانیه علیه ایران اعمال می شود بنابراین نگاه ما در این نوبت از تحریم ها به خارج از اروپا و آمریکا، باید بلند مدت باشد و فقط محدود به زمان تحریم نشود و طبیعی است که این شرایط پایدار نخواهد ماند و حتما شرایط امروز تغییر خواهد کرد.
 
وزیر بهداشت بیان داشت: اعتقاد دارم که باید از فرصت هایی مانند برزیل استفاده بهتری کنیم بنابراین در این تهدید جدید، فرصتی که وجود دارد، این است که با بازارهای جدید آشنا شویم و از فرصتی که آنها فراهم می کنند استفاده کنیم تا بتوانیم به اهداف خودمان که تحقق اقتصاد مقاومتی، تقویت تولید داخلی، ایجاد اشتغال، خودکفایی و تهیه محصولات مورد نیاز با کیفیت، قیمت و شرایط مناسب است، دست پیدا کنیم.
 
هاشمی با اشاره به سفر اخیر خود به هندوستان، گفت: خوشحالم که هندوستانی ها بهتر از برخی کشورها، شرایط جدید را درک کرده اند و برای همکاری با ایران اعلام آمادگی کردند تا بتوانند در این شرایط، بازار بلند مدتی را در ایران پیدا کنند.
دکتر هاشمی گفت: ترکیه علاقمند است که از فرصت و شرایط جدید برای ارتقای روابط با ایران، حداکثر استفاده را ببرد و خوب است که ایران، انتخاب های متفاوتی پیش رو داشته باشد و شخصا بیش از همه، علاقه مند هستم که بتوانیم به فرصت های ناشناخته و تجربه نشده ای که تا امروز به آن کم توجه بودیم، دست پیدا کنیم به ویژه اینکه محصولات برخی از کشورها در ایران، خوشنام نیست و شاید مسئول آن، برخی افراد  سودجویی هستند که محصولات مرغوب را به خاطر سودجویی، به کشور وارد نمی کنند اما خوشبختانه این حساسیت در بین مردم و بازار نسبت به محصولات برزیلی وجود ندارد.
 
وزیر بهداشت با اشاره به آغاز به کار دولت جدید برزیل در ماه ژانویه گفت: ارتقای روابط ایران و برزیل در همه حوزه ها، مقدار زیادی به رفتار دولت جدید برزیل مربوط می شود اما خوب است همه بدانند که امروز و علی رغم تحریم بیشترین واردات ایران در حوزه دارو و تجهیزات پزشکی از آمریکا و کشورهایی اروپایی است بنابراین دولت های دیگر باید مراقب منافع شرکت های خودشان باشند.

هاشمی یادآور شد: باید منتظر شویم که تا ماه های آینده، دولت جدید برزیل در این کشور مستقر شود البته درست است که بخش خصوصی در برزیل، قدرت و توانمندی بالایی دارد اما سیاست خارجی و سیاست های بانک مرکزی این کشور در  ارتقا این روابط، مهم است و شخصا امیدوارم که بتوانیم در حوزه سلامت که جنبه انسانی دارد با برزیل، روابط اقتصادی گسترده ای را آغاز کنیم و امیدواریم که با تلاش سفیر برزیل در ایران، این امر محقق شود و بعد از بازگشت سفیر از برزیل برای تعطیلات کریسمس، کارگروه مشترکی بین دو کشور تشکیل شود و هیات هایی به دو کشور سفر کنند تا به اهداف مورددنظر برسیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز