خبرگزاری کار ایران

در واکنش به مرگ ۹ دانشجوی علوم و تحقیقات مطرح شد؛

جان انسان‌‌ها ارزشمندتر از ۷۰ میلیون هزینه بابت تعویض اتوبوس ناایمن است/ مسئولان دانشگاه آزاد در وقوع حادثه مقصرند/چرا با وضع مالی خوبشان برای دانشجویان کم گذاشتند؟!

asdasd
کد خبر : ۷۰۷۷۸۲

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با تاکید براینکه جان انسان‌ها ارزشمندتر از ۷۰ میلیون هزینه بابت تعویض اتوبوس ناایمن است، گفت: اگر اتوبوس واحد علوم و تحقیقات مشکل داشته که ناخوداگاه در اتوبوس باز می‌شد یا ترمزش بریده طبیعتا مسئولان دانشگاه در وقوع حادثه روز گذشته مقصر هستند.

محمد قمی (عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی) در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در واکنش به استفاده دانشگاه آزاد از خودروهای فرسوده و مرگ دانشجویان این دانشگاه در حادثه واژگونی اتوبوس ناایمن گفت: در ابتدا این واقعه را تسلیت می‌گویم، اما همانطور که می‌دانید قرار شد، این موضوع توسط پلیس راهنمایی و رانندگی، مسئولان دانشگاه و دادستانی پیگیری شود تا جزئیات حادثه به لحاظ فنی و تکنیکی بررسی و تشخیص داده شود، علت دقیقا چه بوده، اما آنهایی که ناظر و شاهد بودند، می‌گویند که ما دیده‌ایم که اتوبوس حرکت‌های ناخودآگاه زیادی داشته که این منجر به سقوط شده است.

وی ادامه داد: در رابطه با این مساله در کمیسیون آموزش نیز بحث مختصری صورت گرفت و قرار شد، از سوی کمیسیون پیگیری لازم به عمل بیاید. ما شنیده‌ایم که ابتدا گفتند راننده سکته کرده و همین امر موجب واژگونی اتوبوس شده، چون راننده فوت کرده می‌گویند، احتمالا راننده مقصر است؛ مثل هواپیمایی که سقوط می‌کند و با فوت خلبان، می‌گویند که مقصر سقوط، خلبان بوده است. متاسفانه راننده نیز فوت کرده، اما ظاهرا بریدن ترمز علت اصلی این حادثه بوده است.

قمی با بیان اینکه باید سرویس‌های عمومی را هر چند وقت یک بار بازنگری کنند، گفت: با وجود چنین اتفاقاتی لازم است تمام سرویس‌های عمومی کنترل و حتی اگر لازم است، تعویض شوند تا ماشین‌های نو در اختیار دانشجویان قرار بگیرد. بالاخره جان دانشجویی که با عشق و علاقه برای درس خواندن آمده تا به ممکلت خود خدمت کند، مهم است، زیرا اینها سرمایه ممکلت هستند، پس دانشگاه باید دقت لازم را در این زمینه داشته باشد.

وی در پاسخ به این سوال که وضعیت اقتصادی دانشگاه آزاد مساعد و مطلوب است، اما چرا اقدام جدی جهت تعویض و بررسی وسایل حمل و نقل دانشجویان نکرده است؟ گفت: ما هم قبول داریم که وضع مالی دانشگاه آزاد خوب است. من از جزئیات اطلاعی ندارم، اما اگر دانشگاه بررسی و دقت لازم را انجام نداده طبیعتا مقصر است. با توجه به اینکه دانشگاه علوم تحقیقات سربالایی و سراریزی زیادی دارد، وسایل نقلیه که در آن مکان تردد دارند، باید از هر جهت ایمن باشد.من چندی سالی رئیس این دانشگاه بودم و هر بار که به آنجا می‌رفتم به راننده می‌گفتم که در عبور از این پیچ‌ها دقت کند.

قمی تاکید کرد: جان تعداد زیادی از افراد دست راننده است، باید حتما هر چند وقت یکبار وسایل نقلیه کنترل و اگر فرسوده است از رده خارج شوند. به هر حال جان افراد خیلی ارزشمند است و بیشتر از ۷۰،۸۰ میلیون تومان ارزش دارد که نخواهند یک اتوبوس را عوض کنند. اگر اتوبوس مشکل داشته که ناخوادگاه درش باز می‌‎شده یا ترمزش ایراد داشته، طبیعتا مسئولان دانشگاه مقصر هستند.

این عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در پایان اظهار داشت: من برای کسانی که مجروح هستند، آرزوی سلامتی دارم و از وزارت بهداشت و مسئولان دانشگاه می‌خواهم که برای رسیدگی به وضع مجروحان اقدام کنند و هر گونه کمکی که از آنها بر می‌آید انجام دهند. امیدوارم دیگر شاهد چنین حوادثی نباشیم، البته در آخرین آتش‌سوزی که در یکی از مدارس کشور رخ داد، گفته شد که امیدواریم دیگر شاهد چنین حوادثی نباشیم، ولی دوباره دیدیم که مدرسه‌ای در زاهدان آتش گرفت.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز