خبرگزاری کار ایران

مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت مطرح کرد:

کمبود ویتامین D در ۷۰ درصد بزرگسالان/ غنی‌سازی آرد ۴ نان محبوب ایرانی‌ها

asdasd
کد خبر : ۷۰۷۵۷۹

مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت با اشاره به کمبود ویتامین D در ۷۰ درصد بزرگسالان تاکید کرد: آرد چهار نان محبوب ایرانی‌ها غنی‌ از ویتامین می‌شود.

به گزارش گروه ایلنا، زهرا عبداللهی با اشاره به مطالعات انجام شده در دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی تهران و آزمایشگاه ملی سلامت در زمینه ریزمغذی‌ها گفت: تمام گروه‌‌‌های سنی در کشور با کمبود ویتامین D مواجه هستند، به طوری که کمبود این ویتامین در ۶۷ نوجوانان، ۸۶ درصد زنان باردار، ۶۲ درصد کودکان شش ساله و ۷۰ درصد بزرگسالان شایع است.

وی با اشاره به پیامدهای غیر قابل جبران کمبود ویتامین D و تحمیل هزینه‌‌‌های هنگفت به نظام سلامت اظهار داشت: کمبود این ویتامین خطر ابتلا به بیماری‌‌‌های غیر واگیر مانند دیابت، بیماری‌‌‌های قلبی و عروقی، انواع سرطان‌ها، ام‌‌اس، آسم، آلرژی و پوکی استخوان را افزایش می‌‌دهد.

مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت افزود: راهکار موثر و عملی که می‌‌‌‌تواند شیوع کمبود ویتامین D را در کشور کاهش دهد، غنی‌‌سازی مواد غذایی با این ویتامین است که با توجه به اجرای برنامه ملی غنی‌‌سازی آرد با آهن و اسید فولیک در کشور، برنامه افزودن ویتامین D نیز به عنوان یک راهکار، می‌‌تواند اثربخش باشد.

عبداللهی با اشاره به اینکه غنی‌‌سازی آرد با ویتامین D در اولویت برنامه‌‌‌های معاونت بهداشت و سازمان غذا و دارو است، تصریح کرد: پایلوت این برنامه به مدت یکسال با کمک‌‌‌های تکنیکی مشاوران بین‌‌‌‌المللی از سازمان بهداشت جهانی و یونیسف در بیرجند اجرا می‌شود.

وی ادامه داد: در طول اجرای پایلوت این برنامه، قابلیت اجرایی و پروتکل کنترل کیفیت تدوین می‌‌‌شود و پس از آن، ویتامین D نیز در برنامه ملی غنی‌‌سازی آرد قرار می‌‌گیرد.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه غنی‌‌سازی آرد با ویتامین D در نان‌‌های چهارگانه تافتون، سنگک، لواش و بربری که در برنامه غنی‌‌سازی آرد با آهن و اسید فولیک هستند، انجام می‌‌شود، خاطرنشان کرد: این طرح در سه کارخانه آرد بیرجند دنبال می‌‌شود که براساس گزارش‌‌های سازمان غذا و دارو، فعالیت‌‌های خوبی در این زمینه در حال انجام است.

عبداللهی در مورد منابع تامین D ویتامین ابراز داشت: اقدامات لازم برای واردات ویتامین D توسط سازمان غذا و دارو سازمان‌‌‌های بین‌‌المللی یونیسف و بهداشت جهانی صورت گرفته است تا واردات سریع‌‌تر انجام شود و تولیدکنندگان داخلی بتوانند پرمیکس آهن، اسید فولیک و ویتامین D را تولید کنند تا برنامه در اسرع وقت آغاز شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز