خبرگزاری کار ایران

احمد مسجدجامعی:

میراث تاریخی تهران ظرفیت توسعه شهر هستند/ توجه به میراث تاریخی به حس تعلق شهری کمک شهری می‌کند

asdasd
کد خبر : ۷۰۷۰۶۶

عصر امروز پنجمین جشنواره جایزه تهران در محل کاخ گلستان برگزار شد و به نفرات برتر این جشنواره طی مراسمی جایزه تهران اهدا شد.

به گزارش ایلنا، احمد مسجدجامعی به عنوان پایه‌‌گذار این جایزه به دلایل شکل‌‌گیری این جشنواره اشاره کرد و گفت: در حدود چهار سال پیش اسکلت دختری سی و هشت ساله مربوط به چند هزار سال پیش در شهر تهران کشف شد که گروه‌‌های علمی آزمایش‌‌های شناسایی را بر روی این اسکلت انجام دادند و سپس گروه‌‌های هنری به طراحی شکل وی از روی نشانه‌‌‌ها پرداختند و در نهایت دانشمندان به اطلاعاتی از ۹ هزار سال پیش رسیدند.

وی ادامه داد: این کشف بزرگی بود که باید تبدیل به آغازی برای بهره‌‌برداری در حوزه‌‌های علمی، فن‌‌آوری و گردشگری قرار می‌‌گرفت و این در حالی بود که در همان زمان با مسئله‌‌ای رودررو شدیم که آیا مجددا این بانو را باید خاک کنیم یا آن را در اتاقی در موزه زندانی کنیم و آیا به کاوش ادامه دهیم.

این عضو شورای شهر به خیابان مولوی اشاره کرد و اظهار داشت: هر کجای جهان اگر چنین میراثی که ما در آن با آفات و ناهنجاری‌‌ها مواجه هستیم را داشت زمینه‌‌ساز گردشگری و توسعه در همه زمینه‌‌ها قرار می‌‌گرفت.

مسجدجامعی افزود: در دوره سوم شورا یکی از اعضای شورای شهر تهران عنوان کرد که مولوی چه نسبتی با شهر تهران دارد که من در یادداشتی عنوان کردم که وجب به وجب این خیابان خاطره و تاریخ است و ما چنین میراث حقیقی را داریم و در حالی که در دنیا به دنبال ایجاد تاریخ مجازی برای بهره‌برداری هستند.

وی با بیان خاطره هندوانه‌‌فروش خیابان مولوی تصریح کرد: تک‌‌تک شخصیت‌‌هایی که در این خیابان حضور داشتند دارای شخصیت‌‌های واقعی بودند و این در حالی است که امروز ساختمان‌‌ها نیز در شهر رج می‌‌زنند.

این عضو شورای شهر تهران به قبرستان سر قبر آقا اشاره و خاطرنشان کرد: در این قبرستان مجموعه هنرهای ایران تا قرن ۱۳ را می‌‌‌‌توان مشاهده کرد. هنرهای موجود در مجموعه کاخ گلستان که با پول شاهان ساخته شده بود و به عنوان تنها اثر ثبت شده در شهر تهران است را می‌‌‌توان در قبرستان سر قبر آقا مشاهده کرد و حتی در این قبرستان آثاری نیز وجود دارد که در کاخ گلستان وجود ندارد.

مسجدجامعی به کاروانسرای خانات به عنوان تنها کاروانسرای باقی مانده از عصر صفوی اشاره کرد و ابراز داشت: اگر تمام این میراث را به عنوان مجموعه‌‌ای به هم پیوسته ببینیم می‌‌تواند زمینه لازم را برای توسعه فراهم آورد.

وی جشنواره جایزه تهران را محصول زمانی خواند که نگرش سخت‌‌‌افزاری بر شهر قالب بود. به عقیده او در آن زمان برای شهر روح و جانی در نظر گرفته نمی‌‌شد و به حس تعلق کمک نمی‌‌کرد.

عضو شورای شهر تهران افزود: شهر را تنها مهندسان‌ نمی‌‌سازند این مردم هستند که شهر را پدید می‌‌آورند و از این روی بود که این جشنواره ابعاد مختلف را برای بررسی آثار در نظر گرفت.

به گفته مسجدجامعی، البته که ترافیک و فقر و آلودگی مسائل شهر هستند اما این موضوعات در فضای مشارکتی حل می‌شوند و توجه به حوزه نرم‌‌افزاری است که می‌‌تواند زمینه‌‌های سرمایه‌‌گذاری در توسعه شهر را پدید آورد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز