خبرگزاری کار ایران

رئیس کمیته محیط زیست مطرح کرد:

احتمال قرار گرفتن تهران در مرز هشدار در مسئله آب خام/ سرعت اندک کاهش و حذف چمن از اراضی فضاهای سبز

asdasd
کد خبر : ۷۰۷۰۶۳

چهل و هشتمین نشست کمیته محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران با حضور رئیس و اعضای این کمیته با مسئولان سازمان بوستان‌ها و فضای سبز شهر تهران برگزار شد.

به گزارش ایلنا، در این جلسه که به بررسی موضوع «تغییر الگوی کشت» و «طرح جامع آب خام فضای سبز شهر تهران» اختصاص داشت، سید آرش حسینی میلانی ابتدا به تسریع در تغییر الگوی کشت و جایگزینی گونه‌های کم‌آب با چمن تاکید کرد و از مسئولان سازمان بوستان‌ها و فضای سبز تهران خواست گزارشی در این باره به شورای شهر ارائه دهد.

علی‌محمد مختاری، مدیرعامل سازمان بوستان‌ها و فضای سبز شهر تهران نیز در این جلسه از کاهش میزان چمن‌های موجود در شهر تهران در سال ۹۶ نسبت به گذشته خبر داد و در ادامه، مسئولان این سازمان به تشریح وضعیت موجود، چارچوب مفهومی انتخاب گونه‌های گیاهی بومی و مقاوم و سازوکار انجام پروژه‌های جدید و همکاری‌های این سازمان با مراکز علمی – پژوهشی پرداختند.

پس از توضیحات رئیس و مسئولان سازمان بوستان‌ها و فضای سبز شهر تهران، رئیس کمیته محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران علت تغییر الگوی کشت را شرایط کم‌آبی و همچنین تطبیق فضای شهری با وضعیت خشک‌بوم دانست و گفت: مسئولان سازمان بوستان‌ها و فضای سبز شهر تهران باید برنامه‌ زمانبندی خود برای تغییر الگوی کشت را در قالب برنامه سوم شهرداری توسعه و انتظارات شورای پنجم ارائه کند و مشخص کند طی هر سال چه اندازه از میزان چمن‌های موجود کاهش پیدا کرده و از چه گونه‌هایی برای جایگزینی استفاده می‌شود.

وی به استفاده از تجارب کشورهای دیگر و همچنین شهرهای دیگر کشور مانند اصفهان، قم و یزد تاکید کرد و اظهار داشت: با استفاده از تجارب دیگران می‌توان به تصویر روشن‌تری از سازوکار عملیاتی لازم برای انجام پایلوت تغییر الگوی کشت دست یافت.

در ادامه این نشست، کارشناسان کمیته محیط زیست به بررسی اقدامات انجام شده از سوی سازمان بوستان‌ها و فضای سبز شهر تهران درخصوص تغییر الگوی کشت پرداختند و از مسئولان این سازمان پرسیدند میزان مصرف آب از سوی چمن چه اندازه است و براساس تصمیمات اتخاذ شده طی دو سال گذشته، چه اندازه در استفاده از آب صرفه‌جویی شده است؟ آنها همچنین از مسئولان این سازمان خواستند میزان مصرف آب چمن نسبت به مصارف دیگر گونه‌های گیاهی را بررسی و برنامه مناطق مختلف شهر تهران برای تغییر الگوی کشت را اعلام کنند.

سپس حسینی میلانی با تاکید بر اینکه بحث اصلی در تغییر الگوی کشت، کاهش چمن‌کاری در سطح فضاهای سبز شهری است، تصریح کرد: الزام وزارت نیرو برای کاهش مصرف آب خام بسیار جدی است. این شرایط در حالی است که از یکسو، شهرداری تهران با تنگناهای مالی روبه‌رو است و نمی‌تواند براساس روال سال‌های قبل در زمینه توسعه فضای سبز پرمصرف عمل کند و از طرف دیگر، شرایط کنونی تهران در مسئله آب خام مورد نیاز فضای سبز ممکن است در مرز هشدار و حالت اضطراری قرار بگیرد.

وی با بیان اینکه شهرداری تهران و سازمان بوستان‌ها و فضای سبز شهر تهران باید از آمادگی لازم در برابر خشکسالی و شرایط اضطراری برخوردار باشد، خاطرنشان کرد: سازمان بوستان‌ها باید با بررسی سناریوهای مختلف، کارگروهی اضطراری برای پیش‌بینی شرایط احتمالی و تدوین برنامه اقدام در یک بازه سه ماهه تا پایان سال ۹۷ تشکیل دهد چراکه در شرایط اضطراری ممکن است با شرایطی مانند چمن قهوه‌ای روبه‌رو باشیم که ممکن است نوعی نارضایتی اجتماعی ایجاد کند و از طرف دیگر، باید با افکارعمومی درخصوص این شرایط گفت‌وگو کنیم و آنها را قانع کنیم که مسئله تغییرات اقلیمی موضوع بسیار جدی است و حتما تاثیرات منفی بر فضای سبز شهری خواهد داشت.

این عضو شورای شهر سرعت کاهش و حذف چمن از اراضی فضاهای سبز شهر تهران را کم دانست و ابزار داشت: برنامه کاهش چمن‌کاری و جایگزینی با گونه‌های مقاوم باید سرعت بیشتری به خود بگیرد. در این باره هم لازم است شهرداری برنامه زمانبندی خود را اعلام کند تا شورا قانع شود سازمان بوستان‌ها اقدامات جدی در این باره در دست دارد. همچنین لازم است سازمان بوستان‌ها درخصوص تامین آب باغات، کریدورهای سبز و پارک‌های جنگلی و همچنین مناطقی همچون کن و دره فرحزاد – که مدیریت شهری درصدد حفظ و صیانت از آنها است – برنامه‌ریزی‌های لازم را مد لحاظ قرار دهد.

حسینی میلانی به نزدیک شدن به زمان بررسی بودجه پیشنهادی شهرداری برای سال ۹۸ اشاره و بیان کرد: در بودجه سال ۹۸، باید سازمان بوستان‌‌ها مشخص کند که چه برنامه جایگزینی برای کاهش چمن‌کاری دارد و این جایگزین چه مقدار هزینه لازم دارد. خوشبختانه شورا نسبت به مسئله آب از حساسیت لازم برخودار است و اعضای شورای شهر در این باره آماده همکاری هستند. در همین راستا، باید برآوردهای لازم برای بودجه مورد نیاز برای کاهش چمن‌کاری، کاهش مصرف آب و افزایش کاشت گونه‌های کم‌مصرف انجام شود.

وی افزود: از سوی دیگر، باید شهرداری تهران خود را برای شرایط اضطراری آماده کند و در مقابل چنین شرایطی برنامه‌ریزی‌های لازم را داشته باشد و برنامه‌ اقدامی در این باره تنظیم کند و سازوکاری برای هماهنگی با کارگروه شکل گرفته در سطح استان طراحی کند.

در ادامه این جلسه، «طرح جامع آب خام شهر تهران» مورد بررسی قرار گرفت. ابتدا مشاور این طرح و مسئولان سازمان بوستان‌ها و فضای سبز شهری به تشریح وضعیت موجود مصارف و نیاز مناطق ۲۲ گانه تهران پرداختند و پس از آن سناریوهای تامین کسری آب در سه بازه زمانی کوتاه‌‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت تشریح شد.

سخنگوی کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران پس از توضیحات مشاور و مسئولان سازمان بوستان‌ها و فضاهای سبز، خواستار گزارشی دقیق مبتنی بر چارچوب استانداردهای وزارت نیرو و اصلاح گزارش ارائه شده از سوی شهرداری تهران شد.

حسینی میلانی همچنین خواستار مشخص شدن اولویت‌های سازمان بوستان‌ها و فضای سبز شهر تهران برای تمرکز بیشتر در بودجه سال آینده و همچنین انجام اقدامات لازم از سوی شهرداری تهران درخصوص مطالعات یکپارچه قنوات و چاه‌های غیرمجاز شد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز