خبرگزاری کار ایران

رئیس نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها در گفت‌وگو با ایلنا:

بخش صنعت مانع برقراری "ارتباط دانشگاه و صنعت" است/ مقاومت برخی واردکنندگان در برابر تولیدات داخلی به دلیل ضربه‌خوردن منافعشان

asdasd
کد خبر : ۷۰۷۰۶۰

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها گفت: من بخش صنعت را مانع برقراری ارتباط دانشگاه با صنعت می‌دانم، چرا که دانشگاه‌ها آمادگی و تمایل کافی را در این زمینه دارند.

حجت الاسلام و المسلمین مصطفی رستمی (رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها) در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا با اشاره به ظرفیت و پتانسیل نیروهای داخلی در حوزه فناوری گفت: آن چیزی که امسال در نمایشگاه دستاوردهای پژوهش و فناوری و فن بازار به صورت واقعی اتفاق افتاده، این است که آرزوهای ما به مرحله عمل رسیده و قابل تحقق بودنشان در این نمایشگاه به نمایش گذاشته شده است، زیرا حوزه‎های علم و فناوری ما مدعی بودند که می‌توانیم بسیاری از نیازی‌های داخلی را تامین کنیم و تا حدی نیز این اتفاق افتاده و خواسته‌ها محقق شده است.

وی ادامه داد: این گونه نمایشگاه‌ها تبدیل به عرصه‌ای شده‌اند تا نشان دهند یک دانش مشخص می‌تواند تبدیل به محصولی مشخص برای برطرف کردن نیازهای جامعه باشد. فضای فعلی جامعه ما یعنی وجود تحریم‌ها و سختی‌های اقتصادی آزار زیادی را به مردم ما وارد کرده است. همچنین این مساله به طور جدی‌تر در بحث دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی و پژوهشی نیز وجود دارد یعنی وجود تحریم‌ها فشار زیادی را به این مراکز وارد کرده است، اما فرصت‌های فراوانی برای مجموعه‌های داخلی برای نشان دادن توانمندی‌های شان ایجاد شده است.

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها اضافه کرد: آن چیزی که ما در این نمایشگاه در ابعاد و حوزه‌های مختلف فناوری شاهدیم که با دانشگاه‌ها نیز مرتبط است. موضوع توانمندی‌های داخلی برای برطرف کردن نیازها با محصولاتی با تکنولوژی بالا و فناوری‌های در لبه مرز دانش در داخل کشور است. برطرف کردن نیازهای جامعه با تولید محصولات اکنون در حال رخ دادن است و به هر بخشی هم که مراجعه می‌کنیم  به وضوح آن را می‌بینیم.

رستمی به پیشگام بودن دانشگاه‌ها برای عبور از بحران‌های اقتصادی کنونی جامعه اشاره کرد و گفت: دانشگاه‌ها همواره  آمادگی این همکاری را داشته‌اند و بارها جلسات مختلفی در این خصوص در شورای عالی انقلاب فرهنگی و بخش‌های دیگر برگزار شده است و اتفاقا دانشگاه‌ها در این زمینه اعلام آمادگی کرده‌اند، اما مساله دیگر صنعت است، زیرا هنوز باور ندارد که نیازهایش در داخل قابل تامین است.

وی تاکید کرد: از طرف دیگر برخی واردکننده‌ها منافعی دارند که اگر به تولید داخل تکیه کنند، احیانا به منافعشان ضربه می‎خورد به همین دلیل است که مقاومت می‌کنند، اما اگر دولت به عنوان تسهیل‌گر و مرتبط کننده صنعت با بخش دریافت کننده خدمات و بخش تولید کننده فناوری ارتباط ایجاد کند اتفاقات بزرگی می‌افتد.

رستمی در پاسخ به این سوال که آیا کاهش درآمد نفتی می‌تواند موجب تقویت رابطه دانشگاه‌ و صنعت شود، گفت: بله، قطعا این رابطه افزایش پیدا خواهد کرد. من از دانشگاه‌ها دفاع می‌کنم، زیرا دانشگاه‌های ما معمولا به ارتباط با صنعت تمایل دارند. یک بخش از این ارتباط مهارتی است که باید کسب شود، اما ممکن است برخی از دانشگاه‌ها آن مهارت مورد نظر را نداشته باشند. بخش دوم مربوط به صنعت است که استفاده از محصولات آماده با ریسک کمتر خارجی برایشان مطلوب‌تر است تا اینکه بخواهند به داخل تکیه کنند و یا از دانشگاه‌ها محصولاتشان را مطالبه کنند.

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها در پایان تاکید کرد: من بخش صنعت را مانع برقراری ارتباط دانشگاه با صنعت می‌دانم و گرنه دانشگاه‌ها آمادگی و تمایل کافی را دارند. این اعتماد شکل خواهد گرفت به خصوص در شرایط فعلی تحریم که هزینه دریافت از خارج افزایش یافته و زمینه شکوفایی فرصت‌های داخلی بیشتر فراهم است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز