خبرگزاری کار ایران

معاون فرهنگی حوزه علمیه خواهران در گفت‌وگو با ایلنا:

حوزه‌ علمیه در بخش اعتبارات از کم‌برخوردارترین‌هاست/مراکزمان را در اختیار آموزش و پرورش قرار می‌دهیم/ اداره خودگردان حوزه‌ها و ناتوانی‌شان در پرداخت حقوق‌ها

asdasd
کد خبر : ۷۰۶۲۶۴

معاون فرهنگی تبلیغی حوزه علمیه خواهران با تاکید بر اینکه حوزه‌ علمیه در بخش اعتبارات از کم‌برخوردارترین‌هاست، گفت: حوزه‌های علمیه‌ همان مشکلی را دارند که الان در آموزش و پرورش وجود دارد، تا جایی که حتی نمی‌توانند، حقوق‌ها را بدهند و تقریبا حوزه‌ها اکنون خودگردان اداره می‌شوند.

معصومه ظهیری (معاون فرهنگی تبلیغی حوزه علمیه خواهران) در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در پاسخ به این سوال که با توجه به شرایط نامناسب آموزش و پرورش و آموزش عالی به لحاظ بودجه‌ای آیا حوزه علمیه با توجه به شرایط مطلوب‌ترش حاضر است به صورت داوطلبانه به آنها کمک مالی کند؟ گفت: در خصوص شرایط این دو نهاد بحث نرم‌افزاری و سخت‌افزاری با هم متفاوت است. بحث سخت‌افزاری بحث زیرساخت‌ها و فراهم کردن امکانات اعم از آزمایشگاه‌ها و تجهیزات مربوط به وسایل کمک آموزشی و حتی بحث ابتدایی ترین امکانات مثل میز نیمکت تخت و وسایل گرمایشی است که حتما باید لحاظ شود. بحث نرم افزار هم مربوط به آموزش نیروهای متولی آموزش و پرورش و آموزش عالی می‌شود.

حوزه علمیه نه‌ تنها از آموزش و پرورش و آموزش عالی برخوردارتر نیست، بلکه کم‌برخوردارتر نیز هست.

وی تاکید کرد: حوزه علمیه نه‌تنها برخوردارتر نیست، بلکه به دلیل بودجه‌هایی که از دولت می‌گیرد، جنبه حمایتی دارند و از این رو کم‌برخوردارتر است و طبیعتا تعداد فضاهای آموزشی آموزش و پرورش و آموزش عالی قابل مقایسه با تعداد مراکز آموزشی حوزه‌های علمیه نیست.

ناتوانی حوزه علمیه در پرداخت حقوق‌ها

او خاطرنشان کرد: حوزه علمیه در بخش اعتبارات از کم برخوردارترین‌هاست. هر سال اعتبار مصوب حوزه‌ها تا حدود ۶۰ درصد تامین می‌شد، اما امسال تامین اعتبارات حوزه‌ها به زیر ۳۰ درصد رسیده است. آیا به نظر شما زدن چنین حرفی درباره حوزه‌ها سزاوار است؟ متاسفانه این روند به خاطر نثر خبرهای غیرواقعی است، مثل همان اتفاقی که ابتدای سال افتاد. در اول سال بودجه پیشنهادی اعتباری دولت را حمل بر بودجه‌های مصوب برای حوزه‌ها کردند، در حالی که اصلا بودجه حوزه‌ها به آن اندازه که تصویب شده بود، تخصیص پیدا نکرد.

حوزه‌های علمیه‌ همان مشکلی را دارند که الان در آموزش و پرورش وجود دارد، حتی نمی‌توانند، حقوق‌ها را بدهند و تقریبا حوزه‌های ما الان خودگردان اداره می‌شوند.

معاون فرهنگی تبلیغی حوزه علمیه خواهران تاکید کرد: حوزه‌های علمیه‌ همان مشکلی را دارند که الان در آموزش و پرورش وجود دارد، حتی نمی‌توانند حقوق‌ها را بدهند و تقریبا حوزه‌های ما الان خودگردان اداره می‌شوند.

هرکه بامش بیش برفش بیشتر

ظهیری اضافه کرد:  کل فضاهای آموزشی مرکز حوزه‌های علمیه خواهران در سراسر کشور ۴۸۶ مدرسه است، در حالی که تعداد دانش آموزان کل کشور حدود ۱۴ میلیون نفر و تعداد کل دانشجویان بیش از ۴ میلیون نفر است.طبیعتا هرکه بامش بیش برفش بیشتر. آنجایی که تعداد نفرات بیشتر است، باید تخصیص اعتبارات و ملاحظات بیشتر باشد و در صرفه‌جویی اعتبارات کشور و با تخصیص عادلانه می‌توانیم به این موارد برسیم، اما متاسفانه به نظرم برنامه‌ریزی بد ما را به این مصیبت‌ها و آفات مبتلا می‌کند.

معاون فرهنگی تبلیغی حوزه علمیه خواهران اضافه کرد: بحث آموزش نکته بسیار حائز اهمیتی است، اگر در مدرسه شین‌آباد  آن معلم آموزش دیده بود و آن بخاری را در دستش نمی‌گرفت تا مقابل درب کلاس رها کند، شاید این اتفاقات نمی‌افتاد. یک بخش مهم اتفاقات آموزش مدیریت بحران برای متولیان امر و برای بحث پدافند غیرعامل است.

ظهری ادامه داد: وقتی یک بخاری آتش می‌گیرد، اولین کار این است که بتوان نیروی انسانی را حفظ کرد، یعنی اگر کل مدرسه شین آباد هم می‌سوخت با ۵۰۰ میلیون تومان دوباره مثل روز اولش ساخته می‌شد، ولی وقتی بخاری در مقابل درب کلاس درس رها شد، هیچ راه فراری برای دانش‌آموزان باقی نگذاشت.

اعتبارات بر اساس اولویت‌ها و براساس نظام عادلانه تخصیص، تقسیم نمی‌شود.

وی با بیان اینکه باید اعتبارات عادلانه تقسیم شود، گفت: اعتبارات بر اساس اولویت‌ها و براساس نظام عادلانه تخصیص، تقسیم نمی‌شود. نکته دیگر، خوب برنامه‌ریزی کردن برای آموزش است که در واقع بحث نرم‌افزار یا به تعبیر دیگر بحث آموزش کسانی است که متولی امور مدرسه در مواقع بحران هستند، اما شما بحث نبود امکانات آموزشی و وسایل گرمایشی را هم باید در نظر بگیرید.

از ظرفیت خیرین استفاده کنند

ظهیری اظهار داشت: نکته سوم استفاده خوب از ظرفیت خیرین است. ما آنها را باید به مناطق کم‌برخوردار سوق بدهیم. هیچ اشکالی ندارد که یک خیر تهرانی در سیستان و بلوچستان مدرسه بسازد. به نظرم پشتوانه این کار مباحث فرهنگی است و باید برای آن فرهنگ‌سازی شود. به عنوان مثال اینکه صندوق فرهنگیان الان خالی شده آیا این هم مربوط به نبود اعتبارات و اعتبارات حوزه علمیه است یا سوء برنامه‌ریزی و سوء مدیریت‌ها باعث این مساله شده است؟

اینکه صندوق فرهنگیان الان خالی شده آیا این هم مربوط به نبود اعتبارات و اعتبارات حوزه علمیه است یا سوء برنامه‌ریزی و سوء مدیریت‌ها باعث این مساله شده است؟

فضاهای حوزه علمیه را در اختیار آموزش و پرورش قرار می‌دهیم

معاون فرهنگی تبلیغی حوزه علمیه خواهران درباره اینکه جامعیت حوزه علمیه به نسبت آموزش و پرورش و آموزش عالی کمتر است، گفت: کل جمعیت ما ۱۰۰ هزار نفر است و با ۱۴ میلیون جمعیت دانش‌آموزی قابل مقایسه نیست، به علاوه اینکه حوزه علمیه حاضر است به صورت داوطلبانه برای تاسیس مدارس رشته‌های مرتبط مثل رشته‌های معارف اسلامی، فضاهای خود را در اختیار آموزش و پرورش قرار دهد. حتی در برخی از مراکز ما می‌توانند در شیفت دیگر تدریس داشته باشند.

همه مدارس ما برخوردار و مالکیتی نیستند و در مجموع اینکه همه مدارس ما آن وضعی را ندارند که بخواهند به آموزش و پرورش کمک کنند و برای آن باید طرح دیگری اندیشید.

وی تصریح کرد: ضمن اینکه مراکز حوزه علمیه تنها برای آموزش استفاده نمی‌شود، بلکه برای برگزاری همایش‌ها، دوره‌های مهارتی، دوره‌های آموزش فنی و حرفه‌ای و... نیز استفاده می‌شود. حالا بگذریم که همان ۴۸۶ مدرسه‌ای که اشاره شد، همه اولا برخوردار و استاندارد نیستند و هم در مالکیت ما نیست و تعداد زیادی از آن مدارس اجاره‌ای هستند. به طور مثال مدرسه فاطمه الزهرا(س) واقع در خیابان امام در قم یکی از ساختمان‌های قدیمی آموزش و پرورش است که بازسازی شده و طلاب در آنجا درس می‌خوانند. در مجموع همه مدارس ما برخوردار و مالکیتی نیستند و در مجموع اینکه همه مدارس ما آن وضعی را ندارند که بخواهند به آموزش و پرورش کمک کنند و برای آن باید طرح دیگری اندیشید.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز