خبرگزاری کار ایران

محسن هاشمی:

برداشت افکارعمومی عدم تحول مورد انتظار در مدیریت شهری است

asdasd
کد خبر : ۷۰۶۱۸۵

رئیس شورای اسلامی شهر تهران تاکید کرد:‌ کمتر از ۳۰ ماه تا انتخابات دوره ششم باقیمانده و برداشت افکارعمومی آن است که تحولی که در مدیریت شهری مورد انتظار بود، تحقق نیافته است.

به گزارش ایلنا، محسن هاشمی در نشست فصلی مدیران شهرداری تهران با اشاره به اینکه موضوع این مراسم، تکریم از شهردار سابق تهران است که به دلیل تصویب قانون منع بکار گیری بازنشستگان، مدیریت شهری نتوانست از خدمات ایشان استفاده کند، گفت: البته پس از ایجاد تغییر و بی‌‌‌‌ثباتی در شهرداری، بسیاری از مدیران توانستند این قانون را دور بزنند و در پست‌‌‌‌های خود باقی ماندند و تمایل شورای پنجم برای حفظ ثبات در مدیریت شهری به نتیجه نرسید.

وی ادامه داد: طول دوره مسئولیت افشانی دقیقا شش ماه بود و ایشان در این مدت کوتاه که البته بیش از نیمی از آن نیز درگیر مسائل قانون جدید بودند، توانست کارنامه روشنی از خود برجا بگذارد که مهمترین بخش آن، تکمیل بخشی از پروژه‌‌‌‌‌های نیمه‌‌تمام شهرداری بود.

رئیس شورای شهر با بیان اینکه در نشست خرداد ماه اعضای شورای شهر با افشانی اشاره داشته بود که دوره مسئولیت اجرایی برای ما در جمهوری اسلامی کوتاه و سخت است و باید در این شرایط که فشارها، بی‌‌‌ثباتی و کمبودها، عرصه را برای فعالیت مدیر تنگ می‌‌‌کند، دستاوردهای ملموسی را ارائه کرد، اظهار داشت: ایشان با پر کاری و تلاش توانستند در دوران کوتاه فعالیت خود کارنامه قابل قبولی ارائه دهند.

وی افزود: اما زمانی که ما از محدودیت شرایط، منابع و زمان صحبت می‌‌‌‌کنیم، طبیعتا باید براساس اولویت‌ها عمل کنیم، اولویت‌هایی که هر اندازه کمتر و دقیق‌‌‌تر تعیین شوند، بهتر به نتیجه می‌‌‌‌رسند، سوال اینجا است اولویت‌های مدیریت شهری در حال حاضر چه موضوعاتی هستند. 

رئیس شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه کمیسیون‌‌‌های تخصصی شورا می‌‌‌توانند به این سوال پاسخ دقیق‌‌‌تری بدهند، تصریح کرد: نظر بنده برای پاسخ به این سوال، در کنار موضوعاتی نظیر پسماند، درآمد پایدار و بافت فرسوده، برای رسیدن به اولویت‌‌‌های اصلی شهر و شهرداری اشاره به محورهای زیر است: محور نخست در در حوزه زیرساخت‌های شهری، تردیدی وجود ندارد که تکمیل و توسعه شبکه حمل و نقل عمومی، نخستین اولویت است. یکی از دلایل آن، وجود دو معضل اصلی شهر یعنی ترافیک و آلودگی هوا است که تنها راه مقابله جدی با آن توسعه حمل و نقل عمومی و ایجاد مشوق برای استفاده بیشتر شهروندان از آن است. 

هاشمی اضافه کرد: دلیل دوم، سرمایه‌‌‌گذاری و توسعه زیرساخت‌‌های سیستم حمل و نقل است که هم‌‌اکنون در خطوط ۶ و ۷، عملیات سازه مترو تا حد نود درصد پیشرفت داشته و با تامین تجهیزات ثابت و متحرک در این خطوط و افزایش ناوگان سایر خطوط می‌‌‌توان ظرفیت حمل مسافر در شبکه مترو تهران را طی دو سال و نیم آینده دو برابر کرده به پنج میلیون سفر در روز رساند که عملا تاثیر مشهودی در کاهش ترافیک و آلودگی هوا خواهد داشت. البته این هدف با اراده، پیگیری و اختصاص منابع به پروژه مترو ممکن است و معنای اولویت هم جز این نیست که مدیران شهرداری هر روز دغدغه پیشرفت پروژه مترو را داشته باشند.

وی به محور دیگری که باید در اصلاحات حوزه ساختار شهرداری نیز در اولویت باشد، اشاره داشت و خاطرنشان کرد: در حال حاضر هزینه جاری اداره شهر تهران ماهیانه حدود هزار میلیارد تومان است که با توجه به کسری بودجه و کمبود نقدینگی شهرداری، عملا عمده منابع شهری صرف هزینه‌‌‌های جاری و نگهداشت شهر می‌‌‌شود که دو سوم این هزینه حقوق و دستمزد است، اگر چابک‌‌‌سازی در پیکره شهرداری صورت نگیرد عملا این بدنه فربه، آنقدر سنگین است که امکان تحرک و فعالیت را برای مدیریت شهری غیرممکن می‌‌‌کند. نیاز به چابک‌‌‌سازی، اولویت درونی شهرداری است و براساس مطالعات به عمل آمده کاهش تعداد معاونان از ۹ معاون به ۵ معاون، تعداد مناطق از ۲۲ منطقه به ۱۲ منطقه و تعداد سازمان و شرکت‌های وابسته به شهرداری از ۴۰ سازمان و شرکت به ۲۰ سازمان و شرکت کاهش یابد.

به گفته رئیس شورای شهر تهران، این شیوه اصلاح ساختاری که اصطلاحا تعدیل از بالا گفته می‌‌‌شود هم به صورت بنیادین موجب چابکی ساختار می‌‌‌شود و هم مقاومت کمتری را در بین کارکنان ایجاد می‌‌‌کند چراکه بیشترین کاهش در حوزه مدیران ایجاد می‌‌شود، به طور نمونه هم‌‌‌اکنون بیش از یکصد پست مشاور در شهرداری وجود دارد که بخش قابل توجهی از آنان قابل کاهش است.

هاشمی افزود: اگر مدیریت شهری نتواند به سرعت وارد اصلاحات ساختاری شود این بورکراسی مدیریت را می‌‌بلعد و او را درگیر روزمرگی و تلاش برای تامین هزینه‌‌‌های جاری می‌‌‌کند.

وی با اشاره به محور سوم اولویت‌‌‌های شهرداری ابراز داشت: محور سوم اصلاحات فرایندی است. هم‌‌‌اکنون نارضایتی، ابهامات و تخلفات زیادی در ارائه خدمت به شهروندان و انجام فعالیت‌ها در شهرداری وجود دارد که با سه اصل، شفاف‌‌سازی، تسریع و یکسان‌‌‌سازی می‌‌توان این نارضایتی‌‌ها و ابهامات را کاهش داد. این موضوع به‌خصوص در حوزه شهرسازی و صدور مجوز و همچنین معاملات شهرداری وجود دارد و انتظار جدی شهروندان ایجاد تحول در عملکرد شهرداری در این حوزه است.

این عضو شورای شهر تهران اضافه کرد: ما باید به این موضوع توجه کنیم که بیش از یک سوم دوران مسئولیت شورای پنجم سپری شده است و کمتر از ۳۰ ماه تا انتخابات دوره ششم باقیمانده و برداشت افکارعمومی آن است که تحولی که در مدیریت شهری مورد انتظار بود تحقق نیافته است.

هاشمی با بیان اینکه گرچه ما می‌‌‌توانیم دلایل مختلفی از جمله تغییرات ناخواسته در شهردار، بدهی‌‌های گذشته، رکود و مشکلات را عنوان کنیم، عنوان کرد: شهروندان از ما خروجی می‌‌خواهند و به قول رسولی، برآیند کلی عملکرد شهرداری در این مدت ادامه راه دوره قبل بوده و تحول چشمگیری مشاهده نشده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز