خبرگزاری کار ایران

رییس سازمان مدیریت بحران:

جبران خسارت در حوادث از طریق شرکت‌های بیمه‌ای توفیق چندانی نداشته است

asdasd
کد خبر : ۷۰۴۵۹۷

رییس سازمان مدیریت بحران گفت: در به کار گرفتن شرکت‌های بیمه‌ای در جبران خسارت ناشی از حوادث توفیق چندانی حاصل نشده است و هنوز هم بار سنگین اقدامات پیشگیرانه آمادگی و جبران خسارت پس از حوادث بر عهده دولت است که هر ساله رقم بسیار زیادی را شامل می شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا، اسماعیل نجار در اجلاس عالی تخصصی-مشورتی مدیریت اطلاعات بلایا برای آسیا و اقیانوسیه که صبح امروز در هتل پالاس تهران آغاز شد، گفت: منطقه آسیا و اقیانوسیه مستعدترین منطقه جهان برای وقوع انواع حوادث طبیعی است و وقوع هر ساله زلزله‌های مرگبار طوفان‌های ویرانگر خشکسالی های طولانی مدت سیل های مخرب و انواع دیگر حوادث اهمیت مدیریت ریسک حوادث طبیعی و لزوم همکاری های بین المللی را بیشتر ضروری می سازد.

وی با اشاره به آسیب پذیری کشورهای آسیا و اقیانوسیه از حوادث گفت: ایجاد و تقویت مراکز مدیریت اطلاعات حوادث آسیا-اقیانوسیه یک ضرورت است.

 رییس سازمان مدیریت بحران با اشاره به اینکه امروزه دانش و تجربه کافی در مورد حوادث وجود دارد، ادامه داد: اما این دانش می بایست از سطوح محلی به سطوح ملی و از سطوح ملی به سطح بین امللی منتقل شود و این وظیفه سازمان های منطقه ای و بین المللی است که انتظار می رود دست اندرکاران اپدیم برنامه عمل مشخص در این خصوص داشته باشند.

نجار با بیان اینکه در موضوعات انسان دوستانه مانند حوادث طبیعی مرزهای سیاسی رنگ می بازند گفت: ریسک حوادث چالش جهانی تلقی می شود و در این چالش رنگ نژاد ملیت و جنسیت یکسان نگریسته می شود.

وی به اندیشه متعالی کلام و وحی و قرآن اشاره کرد و گفت: کلام وحی می فرماید نجات جان یک نفر نجات بشریت است و این کلام باید سرلوحه تلاش زمامداران کشورها و دست اندرکاران سازمان های بین المللی قرار گیرد.

نجار خاطر نشان کرد: جمهوری اسلامی ایران در کنار حوادثی چون زلزله، سیل خشکسالی و سرمازدگی در سالهای اخیر از ابر بحران هایی مانند ریز گردها و کاهش حقابه های مرزی رنج می برد که منشا آن در خارج از مرزهای ایران است و همکاری های بین المللی در این خصوص تاکنون نتیجه قابل توجهی به همراه نداشته است.

معاون وزیر کشور با اشاره به تجارب ایران در حوادث و بلایای طبیعی افزود: تجربه ایران در مواجهه با حوادث مختلف نشان داده هرگاه تمامی دستگاه ها به نقش خود عمل کردند موفقیت بیشتری حاصل شده است و هرگاه یکی از عوامل نادیده گرفته شد همانند یک پازل عملکرد با نقص همراه بود و این امر به دلیل چند بعدی بودن حوادث است.هرجا که دولت های محلی و جوامع توانمندتر بودند و مسیولیت در دست افراد کاردان بود، حوادث در سطح ملی باقی مانده و کشور از التهاب دور ماند. هر جا در برنامه ریزی های شهری عوامل پیشگیری و آمادگی بیشتر مد نظر قرار گرفت اثرات بلایای طبیعی به طرز قابل توجهی کاهش یافت. امروزه در ایران موضوع حوادث طبیعی بیش ازگذشته در جامعه نهادینه شده است. ساختارهای اداری بیش از گذشته در این مسیر نقش به عهده گرفته اند اما هنوز تا ایجاد باور و حساسیت نزد مسئولان کلان دولت راه درازی در پیش است.

نجار با بیان اینکه استفاده از ظرفیت‌های بخش خصوصی در پیشگیری و کاهش اثرات بلایای طبیعی هنوز هم یکی از چالش های اساسی است، خاطرنشان کرد: در به کار گرفتن شرکت‌های بیمه‌ای در جبران خسارت ناشی از حوادث توفیق چندانی حاصل نشده است و هنوز هم بار سنگین اقدامات پیشگیرانه آمادگی و جبران خسارت پس از حوادث بر عهده دولت است که هر ساله رقم بسیار زیادی را شامل می شود.

همچنین پورمحمدی، رئیس شورای حکام اپدیم و معاون اقتصادی و هماهنگی سازمان برنامه و بودجه کشور در مراسم  افتتاحیه نشست مشورتی – تخصصی عالی رتبه مدیریت اطلاعات بلایا (در 27 آذرماه ) گفت: سرانجام پس از گذشت بیش از یک دهه، تلاشهای بی‌وقفه جمهوری اسلامی ایران در کنار سایر اعضا اسکاپ، در تاسیس مرکز آسیا و اقیانوسیه برای توسعه مدیریت اطلاعات بلایا در تهران، به ثمر نشسته است و ما امروز با عملیاتی شدن مقر اپدیم، شاهد رویدادی بسیار مهم و به یاد ماندنی در خصوص انعطاف‌پذیری و مقاومت در برابر بلایا در کشورهای عضو اسکاپ از طریق از میان برداشتن شکاف‌های اطلاعاتی و تقویت دانش برای کاهش مخاطرات بلایا، خواهیم بود.

وی با بیان اینکه امیدوارم که کشورهای منطقه نیز در همکاری با این مرکز از ثمرات آن منتفع شوند، خاطرنشان کرد: راه‌اندازی مرکز اپدیم می‌تواند نقطه‌ شروع مناسبی در توسعه و تحقق همکاری‌های جنوب- جنوب در فضای بین‌المللی نیز باشد. جمهوری اسلامی ایران پیشتر آمادگی خود را جهت مشارکت در اهداف فوق در قالب برگزاری کارگاه آموزشی دو روزه در زمینه بلایا و گرد و غبار در بم و همچنین نشست تخصصی مشورتی در زمینه همکاری‌های منطقه‌ای برای تاب‌آوری در برابر حوادث تدریجی مانند طوفان گردو غبار و مدیریت اطلاعات بلایا در تهران، اعلام داشته است.

وی ادامه داد: امیدوارم با تکیه بر تجربه، تخصص و خرد جمعی کشورهای عضواسکاپ، بتوانیم نهاد منطقه‌ای اپدیم را در تهیه و هدایت قدرتمند برنامه‌های استراتژیک آن، یاری کنیم، چرا که منطقه آسیا- اقیانوسیه، مستعدترین منطقه جهان از حیث وقوع بلایای طبیعی‌است که هم پیامدهای فاجعه بار اقتصادی و انسانی آن در این منطقه بسیار وسیع است و هم تهدیدی جدی برای دستیابی به اهداف توسعه‌ای در منطقه به شمار می‌رود.

رئیس شورای حکام و معاون اقتصادی و هماهنگی برنامه و بودجه سازمان برنامه و بودجه کشور با ابراز خرسندی از برگزاری نشست مشورتی تخصصی عالی رتبه مدیریت اطلاعات بلایا و سومین جلسه شورای حکام اپدیم در تهران، گفت: جمهوری اسلامی ایران خود را متعهد می‌داند که از تمام تجارب ارزشمند و ظرفیت های تخصصی و کارشناسی خود برای تقویت اپدیم و کمک به رئیس مرکز استفاده کند.

وی با بیان اینکه از تمامی کشورها و سازمانهای منطقه آسیا و اقیانوسیه که در تاسیس و عملیاتی سازی این مرکز، نقش سازنده‌ای ایفا کردند تشکر می کنم، گفت: امیدوارم مرکز اپدیم بتواند افق‌های جدیدی را پیش روی همه ما در جهت توسعه هر چه بیشتر اقتصادی و اجتماعی در منطقه اسکاپ بگشاید و تعاملات و گفتگوهای سازنده‌ای میان کشورهای منطقه جهت یافتن راه‌هایی برای همکاری‌های بیشتر اعضا در زمینه نحوه ایجاد شبکه‌های مشارکتی مدیریت اطلاعات بلایای بین‌المللی، صورت پذیرد.

رئیس شورای حکام و معاون اقتصادی و هماهنگی برنامه و بودجه سازمان برنامه و بودجه کشور تصریح کرد: امیدوارم مرکز اپدیم بتواند در راستای تحقق اهداف توسعه‌ی پایدار و همچنین در حیطه‌ی کاهش مخاطرات بلایا، برای همه‌ی کشورهای منطقه‌ی اسکاپ مفید و عملیاتی باشد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز