خبرگزاری کار ایران

سخنگوی وزارت بهداشت اعلام کرد:

کاهش 75 درصد مرگ و میر مادران

asdasd
کد خبر : ۷۰۴۲۶۰

سخنگوی وزارت بهداشت گفت: خوشبختانه با اقدامات انجام شده در ٤٠ سال اخیر میزان مرگ و میر مادران باردار در ایران به میزان بسیار قابل توجهی کاهش یافته است.

به گزارش ایلنا، ایرج حریرچی در نشست خبری با بیان این که کاهش مرگ و عوارض ناشی از بارداری و زایمان در مادران باردار یکی از شاخص های مهم بهداشتی درمانی در هر کشوری محسوب می شود، گفت: بارداری و فرزندآوری یکی از شیرین ترین خاطره خانواده است و قاعدتا خانواده ها انتظار ندارند که با عوارض و مرگ و میر همراه باشد، اما در سال های قبل از پیروزی انقلاب، تعداد زیادی از زنان جوان ایرانی در حین بارداری و زایمان و یا بعد از زایمان دچار مرگ و یا عوارض قابل توجه می شدند.

 
حریرچی با اشاره به این که تمام کشورهای جهان تحت عنوان اهداف توسعه هزاره متعهد به کاهش 75 درصدی میزان مرگ و میر مادران باردار در دوره 25 ساله 1990 تا 2015 شده بودند، افزود:  در آخرین گزارش سازمان جهانی بهداشت که در سال 2016 منتشر شده، کشور ایران جزو موفق ترین کشورها در دستیابی به این هدف توسعه هزاره اعلام شده است و جمهوری اسلامی ایران بیش از 75 درصد مرگ و میر مادران را کاهش داده است
 
وی با تاکید بر این که هدف اصلی ایران و دیگر کشورها در مقطع زمانی کنونی پایان دادن به مرگ های قابل اجتناب مادران باردار است، افزود: بیشترین علت پذیرش در کل بیمارستان های کشور زایمان است و در سال ۹۵ در کشور یک میلیون و ۵۲۸ هزار و ۵۴ مورد  زایمان به صورت طبیعی و سزارین انجام شده است که از مجموع این تعداد، ۲۷۷ مورد مرگ و میر مادران باردار در کل کشور رخ داده است.
 
حریرچی ادامه داد: به عبارت دیگر از هر صد هزار زایمان ۱۸.۱ مورد مرگ و میر داشته ایم که نسبت به سال های گذشته و نسبت به کشورهای مشابه آمار بسیار خوبی است.
 
سخنگوی وزارت بهداشت 25 با بیان این که سال پیش، این  آمار ۹۰ مورد مرگ و میر باردار به ازای هر صد هزار زایمان در کشور بوده است، افزود: در سال ۱۳۵۶ تعداد مرگ و میر مادران ۲۷۴ در ۱۰۰ هزار زایمان بوده است که رسیدن به عدد ۱۸.۱ در صد هزار نشان دهنده کاهش بیش از ۹۳ درصدی مرگ و میر مادران در چهل سال بعد انقلاب است.
 
وی افزود: با وجود این کاهش چشمگیر و این موفقیت عظیم، هنوز باید اقدامات دیگری برای کاهش مرگ و میر مادران باردار خصوصا در بعضی استان ها انجام شود.
 
حریرچی دو علت اصلی مرگ و میر مادران باردار را خونریزی و مسمومیت حاملگی بیان کرد و گفت: هدف اصلی وزارت بهداشت، کاهش مرگ و میر مادران به زیر ۱۰ در هر صد هزار مورد زایمان یا کمتر از یک مورد مرگ و میر در هر ده هزار زایمان است
 
سخنگوی وزارت بهداشت یک موضوع زمینه ای دیگر در میزان مرگ و میر مادران را افزایش سن بارداری عنوان کرد و گفت:  میزان مرگ و میر مادران باردار در سن بالاتر از ۳۵ سال، سه برابر مادران زیر ۳۰ سال و در مادران باردار بیش از ۴۰ سال، بیش از چهار برابر مادران زیر ۳۰ سال است.
 
وی افزود: در شش ماهه اول سال ۹۷ آمار سزارین کل کشور ۵۰ درصد بوده است که نسبت به ۵۱.۲ درصد شش ماهه اول سال ۹۶ کاهش داشته است.
 
او با بیان این که آمار سزارین نخست‌ زا از ۴۸.۳ درصد در شش ماهه اول سال ۹۶ به ۴۷.۵ درصد در شش ماهه اول سال ۹۷ رسیده است، افزود: گرچه در سال های بعد از اجرای طرح تحول سلامت، روند کاهشی در میزان سزارین ایجاد شده است و از رقم ۵۶ و ۵۵.۶ درصدی سزارین کل و سزارین نخست‌ زا به ارقام ۵۰ و ۴۷.۵ درصدی رسیده است، اما هنوز تا رسیدن به رقم مطلوب ۱۰ تا ۱۵ درصدی سزارین در کل زایمان ها نیاز به اقدامات بیشتری است.

حریرچی گفت: در حال حاضر، آمار سزارین در ایسلند ۱۴.۸ درصد، در هلند ۱۷ درصد، در انگلستان ۲۴ درصد و در امریکا ۳۳ درصد است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز