خبرگزاری کار ایران

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس در گفت‌وگو با ایلنا:

شانه خالی کردن شهرداری از وظایفش در قبال کارتن‌خواب‌ها/عوارض اخذ شده از قلیان‌سراها باید صرف ساماندهی معتادان شود

asdasd
کد خبر : ۷۰۴۱۵۰

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی‌ ضمن انتقاد از شانه خالی کردن شهرداری از وظایفش در قبال کارتن‌خواب‌ها گفت: مگر شهرداری از سیگارفروشان و قلیان‌سراها عوارض و مالیات بر ارزش افزوده دریافت نمی‌کند، این درآمدها باید برای ساماندهی معتادان و آسیب‌دیدگان اجتماعی هزینه شود.

احمد بیگدلی (عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی‌) در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، در واکنش به اظهارات اخیر مدیرعامل سازمان خدمات اجتماعی شهرداری تهران مبنی بر اینکه ساماندهی کارتن خواب‌ها هیچ ارتباطی به شهرداری ندارد، گفت: تا زمانی که در مملکت ما آسیب‌های اجتماعی یک متولی نداشته باشد، هیچ کس وظیفه خود را به درستی انجام نمی‌دهد و همه این موضوع را به گردن ارگان‌های دیگر می‌اندازند.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی‌ با طرح این سوال که چرا نهادها زمانی که صحبت از بودجه و اعتبار است، خود را متولی ساماندهی آسیب‌های اجتماعی می‌دانند؟ اظهار کرد: آیا شهرداری در قانون بودجه برای آسیب‌های اجتماعی ردیفی در نظر گرفته؟ مطمئنا چنین ردیف و اعتباری وجود دارد و اگر وجود نداشته باشد، اشتباه مسئولان شهرداری است.

وی افزود: چطور ادعایشان می‌شود که شهرداری باید در جلسات هیات دولت حضور داشته باشد، اما از وظایف خود شانه خالی می‌کنند؟

بیگدلی با اشاره به سخن مدیرعامل سازمان خدمات اجتماعی شهرداری تهران مبنی بر اینکه وظیفه شهرداری درخصوص معتادان و کارتن‌خواب‌ها فقط به ایجاد زیرساخت‌های لازم است، گفت: تمامی‌مسائل داخل شهر به شهرداری مربوط می‌شود. مگر شهرداری فقط وظایف عمرانی دارد که می‌گویند، فقط تامین زیرساخت‌ها به عهده آنان است و ساماندهی این افراد وظیفه آنان نیست؟

وی ادامه داد: به‌لحاظ قانونی شهرداری یک ارگان غیردولتی محسوب می‌شود، اما در قوانین مربوط به شهرداری‌ها هر حق و حقوقی که به شهروندان مربوط می‌شود، به شهرداری ارتباط دارد.

بیگدلی تاکید کرد: بارها تذکر داده‌ایم؛ تا زمانی که یک متولی وجود نداشته باشد، شرایط بر همین منوال خواهد بود. امیدواریم حاکمیت و دولت به این حقیقت برسد. وقتی رهبر انقلاب هر چند وقت یک بار در جلسات مسائل اجتماعی حضور می‌یابند، مشخص است که این موضوع تا چه حد حساس است. مساله آسیب‌دیدگان اجتماعی و ساماندهی وضعیت کارتن‌خواب‌ها و معتادان هنوز متولی واقعی ندارد و نهادهایی مثل بهزیستی، نیروی انتظامی، شهرداری، وزارت بهداشت و وزارت کشور در آن دخیل هستند.

این نماینده مجلس با بیان اینکه دولت باید یک معاونت با عنوان اجتماعی داشته باشد که مخصوص رسیدگی به آسیب‌های اجتماعی باشد و همه مسائل آنجا حل و فصل شوند، چرا که چنین معاونت یا سازمانی می‌تواند وظیفه همه ارگان‌ها من‌جمله شهرداری‌ها را مشخص کند.

وی درباره بند 4 ذیل ماده 8 برنامه پنج ساله دوم شهرداری که براساس آن وظیفه ساماندهی، بازتوانی و کمک به آسیب‌دیدگان اجتماعی در کنار حرفه‌آموزی و فراهم‌سازی زمینه بازگشت آنها به جامعه به عهده شهرداری تهران است، گفت: تا زمانی که برنامه پنج‌ساله سوم توسعه شهری تایید و اجرا نشود، قانون قبلی به قوت خود باقی است.

بیگدلی تصریح کرد: مگر شهرداری از سیگارفروشان و قلیان‌سراها عوارض و مالیات بر ارزش افزوده دریافت نمی‌کند، این درآمدها باید برای ساماندهی معتادان و آسیب‌دیدگان اجتماعی هزینه شود. تمام عوارض و گمرکات این حوزه باید در بحث پیشگیری هزینه شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز