خبرگزاری کار ایران

وزیر علوم مطرح کرد:

حذف کنکور تا ۳ سال آینده

asdasd
کد خبر : ۷۰۳۹۳۲

وزیر علوم از حذف کنکور تا ۳ سال آینده خبر داد.

به گزارش ایلنا، منصور غلامی وزیر علوم  در برنامه نگاه یک  شبکه اول سیما  با اشاره به روز پژوهش و شورای عتف گفت: هفته پژوهش از فردا در قالب برنامه ملی از سوی وزارت علوم آغاز می شود و چندین برنامه مهم از جمله تقدیر از پژوهشگران برتر در دستور کار داریم.

وزیر علوم درباره سابقه پژوهشی در کشور اظهار کرد: سابقه پژوهشی ایران چندان طولانی نیست و مجموعه فعالان این حوزه جوانان هستند، در ابتدا دانشگاه‌های کشور عموما آموزش محور بودند و از اواخر دهه۸۰ رویکرد توسعه فناوری به وجود آمد.

وی با بیان اینکه با وجود سن کم پژوهشی این حوزه به خوبی عمل کرده است، گفت: نشانه این امر تولیدات علمی ایران است که در جایگاه  جهانی بسیار خوبی قرار دارد.

غلامی درباره شورای عالی عتف گفت: در این شورا سیاست‌گذاری‌های کلان انجام می‌شود و برنامه‌های شواری عالی انقلاب فرهنگی و دانشگاه‌های کشور در این شورا به طور موردی تحت بررسی قرار می‌گیرند و وزارت علوم پیگیر اجرایی شدن برنامه‌ها است.

وزیر علوم  ادامه داد: سال گذشته بازنگری کلی در دبیرخانه شورای عالی عتف انجام گرفت و ضرورت ادامه طرح‌های وزارت علوم هدف اصلی در نظر گرفته شد و از بین تمام طرح‌ها ۳ طرح به بخش خصوصی رفت و ۲۱ طرح ادامه پیدا کردند ودر مجموع سیاست‌های کلان طرح‌های علمی موردبازنگری قرار گرفتند.

وی درباره ارتباط بین پژوهش و دانشگاه گفت: تلاش ما این است که ارتباط میان حوزه‌های دانشگاهی و پژوهشی افزایش پیدا کنند و با سازمان برنامه و بودجه نشست‌های کارشناسی برگزار شد و ۱۰ استان به عنوان پایلوت برای بررسی آمایش آموزش عالی انتخاب شدند.

وزیر علوم اظهار کرد: در نقشه راه مسیرهای تحقق سیاست‌ها و روش‌های عملی آن در نظر گرفته شده است و برنامه‌های فناوری، تربیت نیروی انسانی، تاثیر فضای فرهنگی و پژوهش‌های بنیادی تعریف شده اند و هر سازمانی وظیفه مخصوص خود را دارد.

غلامی ادامه داد: وزارت علوم هم به عنوان سازمان متولی بخشی از سند را پیگیری می‌کند که  این سند تدوین شده و درحال بازنگری است.

وی درباره بودجه پژوهشی در کشور بیان کرد: یک بودجه کلان برای آموزش عالی داریم و دانشگاه‌ها ردیف مخصوص به خود را دارند، زیرا هریک از دانشگاه‌ها دارای قوانین خود هستند و آن‌ها باید ۱۵ درصد اعتبارات جاری خود را برای پژوهش در نظر بگیرند.

وزیر علوم  با بیان اینکه تا به حال کمتر از یک درصد بودجه کشور برای پژوهش صرف شده است، گفت: این بودجه میان دستگاه‌های مختلف کشور تقسیم می‌شود و به لحاظ مقایسه‌ای بودجه این بخش بسیار کم است.

غلامی با اشاره به بودجه دانشگاه‌ها گفت: بودجه دانشگاه‌ها کم است و اصرار ما افزایش بودجه پژوهشی برای پیشبرد این حوزه است و دانشگاه‌ها را تشویق می‌کنیم تا برای پروژه‌های خود سرمایه گذار جذب کنند.

وی با اشاره به اینکه نیاز‌های اعتباری ما بسیار زیاد است گفت: نیاز ما بسیار بیشتر از توان دولت است و بدون هزینه هم نمی‌توان پژوهش جهانی را انجام داد.

وزیر علوم  به طرح‌های تجهیزاتی هم اشاره و اظهار کرد: در این حوزه به خوبی کار کرده ایم، اما پیشبرد آن زمان بر است علی رغم آنکه در قانون بودجه برنامه‌هایی دیده شده است، دچار نگرانی‌هایی هستیم.

غلامی درباره افزایش حقوق استادان و کارمندان دانشگاه  اظهار کرد: بیش از ۷۰ درصد بودجه دانشگاه‌ها صرف دستمزد می شود.

وزیر علوم  درباره حذف کنکور گفت: حذف کنکور به این سختی هایی که می‌گویند نیست، ممکن است مراکز کنکور نخواهند درآمد خودرا از دست بدهند اما برای حذف کنکور دارای تکلیف قانونی هستیم؛ نکته مورد توجه این است که بدانیم برای رشته های پر متقاضی هنوز به ارزشیابی عادلانه ای احتیاج داریم.

وی ادامه داد: روش جایگزین کنکور تاثیر سوابق تحصیلی است که این کار وظیفه آموزش و پروش محسوب می شود و اعلام کرده است که می‌تواند اطلاعات را تکمیل کند و این فرصت به آموزش و پروش داده‌شد تا امتحانات متوسطه را به درستی برگزار کند تا نارضایتی ها ازبین برود.

غلامی با بیان اینکه سوابق تحصیلی برای کنکور سال آینده به طور تاثیر مثبت اعمال می‌شود، اظهار کرد: شورای سنجش و پذیرش روش جدیدی را در نظر گرفته است و برمبنای آن افرادی که نمی‌خواهند کنکور بدهند باید به سازمان سنجش درخواست بدهند، اما رشته‌های پرتقاضا رقابت فشرده‌ای خواهند داشت که با مشارکت دانشگاه‌ها روش تکمیلی برای آن انتخاب و تا سه سال آینده کنکور حذف خواهد شد.

وزیر علوم درباره توجه به رشته های علوم انسانی و اسلامی اظهار کرد: در علوم تجربی از تجربیات کشور‌های دیگر استفاده کردیم، اما در حوزه علوم انسانی کار‌های زیادی انجام گرفته و مجموعه‌ای برای ارتقای علوم انسانی وجود دارد و نمی‌توان گفت که تمام کار‌ها انجام گرفته، اما در راستای نقشه دانشگاه اسلامی قدم برداشته ایم.

وزیر علوم درباره تعیین وضعیت دانشجوبان ستاره دار اظهار کرد: این واژه جعل شده است و دانشجویانی که در گزینش رد شده بودند روی خود اسم ستاره دار گذاشته بودند و با بررسی‌های انجام گرفته روی آیین نامه‌ها مشکلات مرتفع شدند؛ با حداقل محدویت‌ها دانشجویان سرکلاس می‌روند، اما افرادی که بر اساس صحبت قوه قضائیه اقداماتی علیه نظام انجام داده اند ستاره دار می‌شوند، وزارت علوم از طریق دولت ماده واحده‌ای را به مجلس فرستاده است که بر اساس آن موضوع صلاحیت عمومی دانشجویی برداشته خواهد شد.

غلامی درباره دانشجویان بورسیه گفت: این بحث با ورود دیوان محاسبات رفع شد و در ابتدا ضوابط اولیه برای دانشجویان در نظر گرفته نشده بود اما اکنون به شکل‌های مختلف قانونی و ارفاق، بخشی از مشکلات برطرف شده است و بخشی دیگر درحال تعیین تکلیف هستند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز