خبرگزاری کار ایران

تفاهم میان سازمان اجتماعی وزارت کشور و سازمان داوطلبان در زمینه فعالیت‌های داوطلبانه

asdasd
کد خبر : ۶۹۹۶۵۷

رئیس سازمان داوطلبان جمعیت هلال احمر که به مناسبت روز جهانی داوطلب در برنامه روی خط خبر حاضر شده بود با تشریح برنامه‌های این سازمان، موانع پیش روی فعالیت داوطلبانه و راه‌حل‌های آن، از تفاهم با سازمان اجتماعی وزارت کشور برای استفاده از ظرفیت های قانونی سازمان داوطلبان برای فعالیت های داوطلبانه در سراسر کشور خبر داد.

به گزارش ایلنا، محمد نصیری امروز (چهارشنبه) به مناسبت روز جهانی داوطلب در برنامه روی خط خبر شبکه خبر سیما حاضر شد و در مورد انتخاب پنجم دسامبر(۱۴ آذر) به عنوان روز جهانی داوطلب اظهار کرد: این روز از سوی سازمان ملل متحد به عنوان روز جهانی داوطلب انتخاب شده است اما قدمت فعالیت‌های داوطلبی بسیار قدیمی است. در جمعیت هلال احمر که با حدود ۹۷ سال سابقه قدیمی‌ترین سازمان مردم نهاد کشور است؛ فعالیت‌های داوطلبانه یکی از پایه‌های اصلی محسوب می‌شود و در حال حاضر با ظرفیت دو میلیون داوطلب در سراسر کشور این فعالیت‌ها انجام می‌شود.

رئیس سازمان داوطلبان جمعیت هلال احمر با اشاره به اینکه سابقه فعالیت‌های داوطلبی در جهان نیز به حدود ۱۵۰ سال قبل و زمان تاسیس صلیب سرخ جهانی بر می‌گردد در مورد قالب‌های فعالیت‌های داوطلبانه در کشور نیز، گفت: کار خیر در کشور ما معمولا در چند قالب کلی انجام می شود، یکی از آن‌ها کمک‌های خیرین است که به صورت مالی و ساخت ابنیه است و یا اینکه تجهیزات هدیه می‌کنند. یکی از قالب‌های دیگر ایجاد موسسه‌های خیریه برای ارائه خدمات مختلف به محرومان و نیازمندان است. یکی دیگر از قالب‌ها که بسیار هم اهمیت دارد این است که افراد وقت خود را صرف کارهای خیریه می‌کنند و در برنامه‌های مختلف مشارکت می‌کنند.

سرمایه انسانی یکی از مهمترین ظرفیت‌های داوطلبانه است

نصیری با تاکید بر اینکه سرمایه انسانی و خدمات داوطلبانه از مهمترین ظرفیت‌ها است، گفت: سازمان داوطلبان جمعیت هلال احمر نیز برای استفاده از این ظرفیت در زمینه‌های مختلف از جمله در مواقع بحران و همین طور پروژه‌ها و فعالیت‌هایی که نیاز به حضور این افراد دارد، ایجاد شده است.

وی همچنین گفت: ظرفیت‌ فعالیت‌های داوطلبی تنها مختص به داوطلبان جمعیت هلال احمر نیست و در حال حاضر بین ۱۴ تا ۲۰ هزار مجموعه مختلف در کشور وجود دارد که کارهای داوطلبانه انجام می‌دهند.

رئیس سازمان داوطلبان جمعیت هلال احمر افزود: جمعیت هلال احمر نیز در مواقع بحران که آخرین نمونه آن زلزله کرمانشاه بود و در زمان غیر بحران از ظرفیت داوطلبان در حوزه های مختلف مانند پزشکان داوطلب استفاده می شود و در نقاط مختلف کشور خدمات ارائه می‌کنند.

وی با اشاره به موانع موجود در عرصه توسعه خدمات داوطلبانه اظهار کرد: در این زمینه یکی از بزرگترین موانعی که وجود دارد، مربوط به قوانین و مقررات و حمایت‌های قانونی از داوطلبان است. در این زمینه البته بسترهای قانونی وجود دارد ولی اجرای آن با موانعی همراه است و باید شرایطی ایجاد شود تا سایر نهادها از آن استفاده کنند و بتوانند خدمات داوطلبانه را توسعه بدهند. به عنون مثال یکی از مسائلی که در زمینه قانونی مشکلاتی را ایجاد می‌کند این است که وقتی مجموعه‌ای از ظرفیت داوطلبی استفاده می‌کند اداره کار جویای بیمه، حقوق و دستمزد این افراد می‌شود در حالی که این فعالیت‌ها داوطلبی است.

نصیری اضافه کرد: یکی از مسائل دیگر این است که اگر فرد داوطلب مشغول فعالیت باشد و در این زمان برای خود او یا به واسطه خدماتی که می‌دهد برای دریافت کننده خدمات، مشکلاتی پیش بیاید، در این زمینه پشتوانه‌‌های بیمه‌ای، حقوقی و مالی مناسبی وجود ندارد. البته در این زمینه جمعیت هلال احمر بیمه بی‌نام را برای مواقع ضروری دنبال کرده است اما سایر سازمان‌های مردم نهاد مشکلاتی در این زمینه دارند.

وی همچنین نگه‌داشتن و استفاده مستمر از داوطلبان را هم یکی از مواردی دانست که باید به آن توجه کرد و افزود: خدمات داوطلبی یک جریان است و افراد فرصت‌هایی که دارند به کارهای داوطلبی اختصاص می‌دهند و ما باید این مسئله را مدیریت کنیم تا به صورت مستمر از داوطلبان استفاده کنیم.

رئیس سازمان داوطلبان جمعیت هلال احمر همچنین ادامه داد: یکی از مسائل دیگر، فعالیت افراد داوطلب در کنار نیروهای موظف است که باید به نوعی در این رابطه تعامل بیشتری ایجاد شود.

ضرورت توجه به تعامل بین‌بخشی در زمینه فعالیت‌های داوطلبانه

رئیس سازمان داوطلبان جمعیت هلال احمر با بیان اینکه موارد گفته شده راه حل‌هایی هم دارد گفت: ضمیمه این راه حل‌ها تعامل بین بخشی است. ایجاد این تفاهم می‌تواند جهش بزرگی در حوزه خدمات داوطلبانه ایجاد کند.

حضور در سازمان داوطلبان به جز کارت شناسایی مزیت مادی دیگری ندارد

نصیری در پاسخ به این پرسش که مزایای حضور در سازمان داوطلبان چیست گفت: از نظر مادی اگر بخواهم بگویم به غیر از کارت شناسایی مزیتی ندارد اما از نظر معنوی مزیت مهم کار داوطلبی این است که حال مردم خوب می‌شود. بنده بیش از ۱۴ سال است که فعالیت داوطلبانه می‌کنم و باید بگویم داوطلب و خیّری که خدمت می‌کند بیش از فردی که خدمت دریافت می‌کند از کاری که انجام می‌‌دهد احساس رضایت می‌کند.

رئیس سازمان داوطلبان همچنین به ایجاد دبیرخانه فعالیت‌های داوطلبانه اشاره کرد و گفت: این دبیرخانه دو سه سالی است که ایجاد شده و نگاه ما این است که فعالیت‌هایمان را با تعامل با NGO ها پیش ببریم.

وی در مورد محورهای اصلی فعالیت‌های سازمان داوطلبان گفت: ما در هفت حوزه کلی از جمله کودکان و زنان برنامه داریم تا بتوانیم از ظرفیت دو میلیون داوطلب خود استفاده کنیم.

نصیری همچنین از فعالیت بیش از دو هزار خانه داوطلب در کشور خبر داد و گفت: این فعالیت‌های کامل از سوی داوطلبان انجام می‌شود و ما تنها فضای فیزیکی را در اختیار آنها قرار داده‌ایم.

رئیس سازمان داوطلبان جمعیت هلال احمر در پاسخ به این پرسش که برای رفع موانعی که به آن‌ها اشاره کرد چه اقداماتی شده به همکاری‌های بین بخشی اشاره کرد و گفت: روز گذشته تفاهمی با سازمان اجتماعی وزارت کشور که مسئولیت صدور مجوز سازمان‌های مردم نهاد را دارد، انجام شد تا از ظرفیت های قانونی هلال احمر برای فعالیت‌های داوطلبان بهره‌برداری شود. زیرا داوطلبان هلال احمر از قانون کار و بیمه حوادث و مواردی از این دست معاف هستند و ان‌شاء‌الله تا یکی دو هفته آینده این تفاهم نامه انجام می‌شود. خوشبختانه در حال حاضر اصل مسئله مورد توافق قرار گرفته و برای اینکه در سطح کشوری به حالت اجرایی در بیاید زمان بیشتری نیاز دارد.

نصیری همچنین به تمرکز فعالیت ها داوطلبانه تخصصی اشاره کرد و گفت: در حال حاضر سعی می کنیم بیشتر خدمات تخصصی ارائه کنیم و یکی از نمونه های این فعالیت ها استفاده از پزشکان داوطلب است و کاروان های سلامت در مناطق مختلف حاضر می‌شوند و در آخرین فعالیت هم چند روز قبل یک تیم دندانپزشک با بیش از ۴۰ یونیت سیار در بخش های جنوبی استان کرمان حاضر شدند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا داوطلبان آموزش های لازم را هم می بینند یا خیر گفت: ما برای تمام سطوح آموزش های لازم و دوره های تخصصی را داریم و علاوه بر آن حداقل آموزش لازمی که داده می‌شود دوره کمک های اولیه است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز