خبرگزاری کار ایران

عضو انجمن دفاع از مصدومان شیمیایی سردشت:

50 درصد جانبازان شیمیایی سردشت زن و بچه هستند

asdasd
کد خبر : ۶۹۹۲۷۸

عضو انجمن دفاع از مصدومان شیمیایی سردشت با بیان اینکه 50 درصد جانبازان شیمیایی در سردشت زن و بچه هستند، گفت: هیچ سازمان و جامعه بشری نمی‌تواند در مقابل این مظلومیت سکوت کند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، علیرضا ترکی در نشست خبری حضور تشکل‌های ایثارگری در بیست و سومین کنفرانس سازمان منع گسترش سلاح‌های شیمیایی (OPCW) با بیان اینکه در سال 62 و در جزیره مجنون شیمیایی شده است، گفت: در این اجلاس حق و حقوق جانبازان شیمیایی را پیگیری کردیم و به دلیل اینکه استفاده از سلاح‌های شیمیایی آثار زیانباری دارد در دفاع از مظلومیت جانبازان شیمیایی در این اجلاس حاضر شدیم و امیدواریم دیگر هیچ وقت از این سلاح‌ها استفاده نشده و همه کشورهای دارای سلاح‌های شیمیایی این سلاح‌ها را معدوم کرده تا دیگر قربانی سلاح‌های شیمیایی نداشته باشیم.

در ادامه این نشست عبدالرحیم کریمی واحد از انجمن دفاع از مصدومان شیمیایی سردشت گفت: این انجمن در سال 80 آغاز به کار کرده و سه بعد منطقه‌ای و محلی، ملی و بین‌المللی دارد.

وی ادامه داد: زمانی که ما فعالیت‌مان را آغاز کردیم زمانی بود که هیچ کس سردشت را نمی‌شناخت و در حقیقت سردشت و جانبازان شیمیایی سردشت به فراموشی سپرده شده بودند. جانباز شیمیایی ظاهری معمولی دارد و تا در کنار او زندگی نکنید متوجه نمی‌شوید که این فرد جانباز است.

عضو انجمن دفاع از مصدومان شیمیایی سردشت خاطرنشان کرد: جانبازان شیمیایی مظلوم‌ترین جانبازان جنگ تحمیلی هستند و معتقدم باید توجه ویژه‌ای به جانبازان شیمیایی و جانبازان اعصاب و روان شود.

وی با بیان اینکه تاکنون 69 هزار جانباز شیمیایی شناسایی شده‌اند، گفت: بر اساس آمارهای بین‌المللی 100 هزار جانباز شیمیایی داریم البته هنوز افرادی هستند که نتوانستیم آنها را شناسایی کنیم. از همین رو کمیسیون‌های پزشکی ما همچنان فعالیت کرده و جانبازان شیمیایی را شناسایی می‌کنند.

او با بیان اینکه 50 درصد جانبازان شیمیایی در سردشت زن و بچه هستند، گفت: هیچ سازمان و جامعه بشری نمی‌تواند در مقابل این مظلومیت سکوت کند البته من از رسانه‌ها نیز گلایه‌مندم چرا که فقط در سالگرد حمله شیمیایی به سردشت به یاد قربانیان این حادثه تلخ می‌افتند در حالی که جانباز شیمیایی لحظه به لحظه‌اش درگیر است.

سپس اسداله محمدی با بیان اینکه 22 ساله بوده و در عملیات کربلای 5 در منطقه شلمچه از ناحیه ریه، چشم و پوست مجروح شیمیایی شده است خاطرنشان کرد: این سفر دستاوردهای زیادی برای ما به همراه داشت و ما از مدیر کل OPCW برای حضور در ایران نیز دعوت کردیم.

وی ادامه داد: یکی از اهداف (OPCW) جمع آوری همه سلاح‌های شیمیایی است و ما امیدواریم این امر در کمترین زمان محقق شود.

این جانباز شیمیایی خاطرنشان کرد: مدیر کل سابق OPCW اعلام کرده بود که 95 درصد از سلاح‌های شیمیایی جمع‌آوری و امحا شده‌اند.

در ادامه این نشست محمدرضا حاجی‌پور عضو تشکل جانبازان شیمیایی فارس گفت: 5500 جانباز شیمیایی در استان فارس شناسایی شده‌اند و این استان در میان دیگر استان‌های کشور از لحاظ تعداد جانبازان شیمیایی در رتبه سوم یا چهارم قرار دارد. انجمن ما یک انجمن غیرسیاسی، غیردولتی است و فعالیت اقتصادی ندارد.

وی ادامه داد: ما در این انجمن هفت مبحث بهداشت و درمان، دارو، آموزش، پژوهش، حقوق بین‌الملل و فرهنگی را دنبال می‌کنیم.

حاجی پور خاطرنشان کرد: بعد از جنگ جهانی اول که آلمانی‌ها از سلاح‌های شیمیایی بر علیه متفقین استفاده کردند در هیچ جنگ دیگری در هیچ جای دنیا به جز جنگ ایران و عراق از سلاح‌های شیمیایی استفاده نشده است. در جنگ بین ایران و عراق نیز از سه نوع سلاح شیمیایی گاز خردل یا تاول‌زا، گاز اعصاب و گاز سیانور استفاده شده است که گاز سیانور باعث شهادت بسیاری از همرزمان ما شده بود و در علیات خیبر نیز از گاز سیانور استفاده کردند و 600 نفر به شهادت رسیدند.

وی با بیان اینکه 194 کشور عضو سازمان OPCW هستند گفت: اسرائیل، میانمار، کره شمالی، سومالی شمالی و لیبی هنوز تعهدات این سازمان را نپذیرفته البته اسرائیل عضو ناظر این سازمان است که ما به حضور آن اعتراض کرده‌ایم.

وی ادامه داد: برای اولین بار طی 15 سال گذشته جمهوری اسلامی ایران بر اساس برنامه‌ریزی در این اجلاس حاضر شد و توانست تاثیر بسیار مثبتی بر افکار مسئولان سیاسی جهان داشته باشد ما با اقتدار قدرت سیاسی انجیوهای ایران را در این اجلاس نمایش دادیم و تاکید داشتیم که علاوه بر مردمی بودن از اقتدار نیز برخورداریم همچنین در این اجلاس با انجیوهای دیگر کشورهای جهان ارتباط برقرار کردیم.

همچنین موسوی دبیر انجمن حمایت از مصدومان شیمیایی با بیان اینکه در سال 64 جانباز شیمیایی شده است تصریح کرد: من کارشناس آزمایشگاه بیمارستان صحرایی حضرت زهرا(س) در نزدیکی اروند بودم و در زمانی که بمب شیمیایی در آن منطقه زدند به همراه 140 مجروح آن بیمارستان همه‌ مجروح شیمیایی شدیم.

وی با بیان اینکه 25 درصد ریه‌اش در حال حاضر فعال است به آلودگی هوای تهران اشاره کرد و گفت: در یک هفته‌ای که در آنجا حضور داشتم بدون استفاده از دستگاه و به راحتی تنفس می‌کردم اما متاسفانه دو روز است که نمی‌توانم حتی بدون دستگاه تنفس کنم معتقدم باید آلودگی هوای تهران را جدی بگیریم چرا که جانبازان شیمیایی بهتر از هر کس دیگری آلودگی هوای تهران را درک می‌کنند.

دبیر انجمن حمایت از مصدومان شیمیایی خاطرنشان کرد: در این انجمن چهار محور را دنبال می‌کنیم از جمله توانبخشی برای ارتقای سلامت جانبازان شیمیایی این محور یکی از خواسته‌های ما در اجلاس OPCW نیز بود و ما از آنها خواستیم تا به ما کمک کنند تا بتوانیم در سطح ملی برای توانبخشی ارتقای سلامت جانبازان شیمیایی گام برداریم. همچنین از صندوق حمایت قربانیان سلاح‌های شیمیایی خواستیم تا در این امر ما را حمایت کنند.

موسوی خاطرنشان کرد: ما به عنوان قربانیان جنگ غرامت می‌خواهیم و می‌‌خواهیم این غرامت را برای بهبود سلامت قربانیان سلاح‌های شیمیایی استفاده کنیم همچنین پیشنهاد دادیم تا تاریخ شفاهی از جانبازان شیمیایی را برای ثبت در تاریخ استفاده کنند متاسفانه جانبازان شیمیایی از دیگر مردم 10 تا 20 سال کمتر عمر می‌کنند و میانگین سنی ما 50 سال است. در حال حاضر ما را فراموش کردند و انکار می‌کنند که قطعا اگر کار فرهنگی در این خصوص انجام نشود در آینده خبری از ما نیست.

وی ادامه داد: یکی از مهمترین موضوعاتی که جانبازان شیمیایی با آنها درگیر هستند موضوع آلودگی هوا است و ما از سازمان (OPCW) خواستیم تا در حوزه محیط زیست و کاهش آلودگی به ما کمک کنند.

او در خصوص دریافت غرامت از تولیدکنندگان و فروشندگان سلاح‌های شیمیایی گفت: غرامت برای قربانیان سلاح‌های شیمیایی از نواحی مختلف از جمله وزارت امور خارجه دنبال می‌شود ما در این اجلاس در کنار غرامت مالی خواستار غرامت روحی و روانی شدیم و دادخواست‌هایی را آماده کردیم البته در این امر کاملا تابع وزارت امور خارجه هستیم تا در شرایط مناسب این دادخواست‌ها را به مراجع ذیصلاح ارائه دهیم و در دادستانی تهران و دیگر دادگاه‌های صالح بین‌المللی از فروشندگان و تولیدکنندگان سلاح‌های شیمیایی شکایت کنیم.

در ادامه قاضی‌پور با اشاره به شکایت جمهوری اسلامی ایران از فروشندگان و تولیدکنندگان سلاح‌های شیمیایی گفت: 9 سال پیش شکایتی را در این خصوص در دادگاه لاهه مطرح کردیم و در این دادگاه یک تاجر هلندی که تاجر سلاح‌های شیمیایی بود محکوم شد و بالاترین حکمی را که برای یک مجرم در اروپا در نظر می‌گیرند یعنی 15 سال زندان به اضافه دو سال اضافه را برای این فرد در نظر گرفتند اما با توجه به اینکه این تاجر هلندی بیش از 72 سال سن داشت بیشتر از شش ماه در زندان نبود ما به دنبال این هستیم که حقانیت نظام جمهوری اسلامی ایران و مظلومیت جانبازان شیمیایی را در این دادگاه مطرح کنیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز