خبرگزاری کار ایران

حجت نظری مطرح کرد؛

لزوم بهره‌مندی از مشارکت شهروندان در شهرداری تهران

asdasd
کد خبر : ۶۹۹۱۲۳

عضو شورای شهر تهران بر لزوم بهره‌مندی از مشارکت شهروندان در قالب کار داوطلبانه در شهرداری تهران تاکید کرد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، حجت نظری (سخنگوی کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای شهر تهران) در نطق پیش از دستور خود به مناسبت روز جهانی کار داوطلبانه بر ضرورت توجه به این امر و بهره‌گیری از مشارکت اجتماعی شهروندان تاکید کرد.

نظری اظهار کرد: 5 دسامبر برابر با 14 آذرماه، روز جهانی کار داوطلبانه است که مطابق مصوبه شورای شهر، گرامی‌داشت این روز و هفته پس از آن به منظور ترویج و بازنمایی اقدامات داوطلبانه شهروندی که در طول سال صورت گرفته، بر شهرداری تهران الزام شده است. به این بهانه می‌خواهم اندکی به اهمیت کار داوطلبانه شهروندی در مدیریت شهری بپردازم.

وی افزود: بهره‌مندی از مشارکت شهروندان در قالب کار داوطلبانه، نه‌تنها واگذاری مسئولیت‌ها و وظایف اصلی شهرداری به شهروندان نیست، بلکه یک درخواست شجاعانه و بزرگ برای دعوت و حضور فعال مردم در مجموعه برنامه‌های مدیریت شهری است. حضوری که مهم‌ترین خروجی آن را می‌توان نظارت همگانی شهروندان بر فعالیت‌های مدیریت شهری دانست. وقتی به تاثیر حضور شهروندان در برنامه‌ها ایمان داشته باشیم و این حضور از برنامه‌ریزی تا اجرا را شامل شود، بدان معناست که آن میزان شفافیت را در تمامی ساحات داریم که آماده‌ایم شهروندان نیز در کنارمان برای مدیریت شهر حضور داشته باشند و این حضور نه حضوری نمایشی که، بی‌شک حضوری فعال و موثر خواهد بود.

به گفته این عضو شورای شهر، حرکت در مسیر کار داوطلبانه نشان دهنده آن است که مدیریت شهری، به سطحی از رشد و بلوغ رسیده است که آماده پذیرش حضور همه جانبه و همیشگی شهروندان به صورت داوطلبان فردی و یا گروهی، در زمره مدیریت شهری است.

نظری ادانه داد: پس از این مقدمه ضروری لازم می‌دانم که به عنوان رییس ستاد توان‌افزایی و حمایت از فعالیت سازمان‌های مردم نهاد شهر تهران، هر چند کوتاه به بخش مهم کار داوطلبانه گروهی که سازمان‌های مردم نهاد، به حق، راهبری این حوزه را بر عهده دارند اشاره‌ای داشته باشم. همان‌طور که مستحضرید یکی از مهم‌ترین بسترهای بروز و نمایش مشارکت داوطلبانه شهروندان، سازمان‌های مردم نهاد هستند. سازمان‌های مردم نهاد به عنوان گروه‌هایی مردمی، غیرانتفاعی، غیردولتی و غیرسیاسی می‌توانند و البته تاکنون نیز توانسته‌اند تحولات بسیار خوبی را رقم بزنند.

وی با اشاره به اینکه اعتماد به توانمندی‌های سازمان‌های مردم نهاد و ایجاد بستر مناسب برای نقش‌آفرینی آنها، ما را در شهر تهران به موفقیت‌های ارزشمندی خواهد رساند، گفت: بسیاری از این تشکل‌های غیردولتی سال‌هاست که تهران را بخشی از زندگانی خویش می‌دانند و شبانه‌روز درحال خدمت به این شهر و شهرواندان‌ش هستند.

عضو شورای شهر تهران اضافه کرد: بر خود وظیفه می‌دانم تا هم‌زمان ضمن گرامی‌داشت کارداوطلبانه، از تمام کنش‌گران مدنی که تاکنون پرچمدار اصلی و به حق کار داوطلبانه بوده‌اند، تشکر و اعلام کنم که من و همکارانم نیز در ستاد توان‌افزایی و حمایت از فعالیت سازمان‌های مردم نهاد شهر تهران، در تلاش هستیم هرچه بیشتر، بسترهای مورد نیاز حضور این تشکل‌ها را در شهر فراهم سازیم. چرا که معتقدیم سمن‌ها می‌توانند در انجام برنامه‌ها و رسیدن به اهداف، اثری مهم داشته و به ما یاری رسانند.

نظری در بخش بعدی سخنان خود گفت: از همین فرصت استفاده می‌کنم و مجددا یکی از مهم‌ترین خواسته های همه سازمان‌های مردم نهاد را باقوت مطرح می‌کنم. NGOها بازوان مشورتی و فعالیتی شورای شهر تهران محسوب می‌شوند و باید اجازه دهیم به منظور اشاعه فرهنگ شریف کارداوطلبانه و فعالیت‌های مشارکت مردمی، بتوانند گزارش اقدامات، فعالیت‌ها و رصد وضعیت شهر را به صورت موضوعی در صحن علنی پارلمان شهری و مستمرا در کمیسیون‌های شورا مطرح کنند تا حرکتی همه جانبه را در راستای رفع مشکلات شهری شاهد باشیم و از این رهگذر فاصله شهروندان و مدیریت شهری را هر روز کم و کمتر کنیم. امیدوارم این اقدام ارزشمند و مبارک به زودی در صحن علنی شورا و نیز کمیسیون‌های تخصصی اتفاق بیافتد.

وی با بیان اینکه نقش ویژه نظارتی در حمایت از کار داوطلبانه شهری وجود دارد، عنوان کرد: چه این کار داوطلبانه از طریق NGOها باشد و چه فردی و توسط یک یا چند تن از شهروندان‌مان. این نقش نظارتی ویژه، توام با ایفای نقش‌هایی دیگر چون نقش مشورتی، تصمیم سازی، مطالبه‌گری یا اجرایی است. ما باید به این سمت حرکت و هرچه زودتر اهمیت و نقش این مهم را درک کنیم. مسلما توفیقات بیشتری نصیب شهرمان خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: بخشی مهم از کار داوطلبانه شهری، فرای وظایف مجموعه مدیریت شهری خواهد بود. وظایفی که اگر نهاد بزرگ مدیریت شهری فعلی را چندین برابر هم کنیم، باز هم نمی‌توان آنها را پوشش داد. چراکه مدیریت شهری با این مقیاس‌ها، نیازمند حضور فعال تمامی شهروندانش خواهد بود که بتواند به اهداف خویش دست پیدا کند. ما باید اعتراف کنیم که بدون نقش آفرینی فعال مردم نمی‌توانیم شهرمان را به خوبی اداره کنیم.

نظری با اشاره به اینکه در امر مشارکت مردمی، باید تنها بسترهای اولیه را فراهم کرد و خود این مردم هستند که پیش خواهند رفت، اظهار کرد: شاید بهتر است بگویم بسترهای اولیه نیز  تنها در احصا و معرفی زمینه‌هایی است که زندگی شهری‌مان نیاز به مشارکت شهروندانش دارد. اگر شهروندان ما احساس کنند که حیات شهری‌شان به نقش آفرینی‌های مشارکتی نیازمند است، تصاویری زیبا و به یاد ماندنی خلق خواهند کرد که همه ما بارها از مردم عزیزمان، از این دست تصاویر مشاهده کرده‌ایم. فراهم سازی این بسترهای اولیه توسط مدیریت شهری قطعا، با یاری‌گری رسانه‌ها در معرفی این بسترها و زمینه‌ها به شهروندان عزیز تکمیل می‌شود و من امیدوارم جناب آقای حناچی که در برنامه‌ها و همچنین سوگند خود در صحن شورا، به ضرروت مشارکت مردم تاکید داشتند، اقداماتی موثر را در این حوزه انجام دهند.

وی ادامه داد: افزایش اعتماد شهروندان به مدیریت شهری و ارتقای حس مسئولیت همگانی، انطباق بیش از پیش برنامه‌های شهری با مطالبات شهروندان و از همه مهم‌تر، ایجاد حس بیشتر تعلق و هویت به شهر و بسیاری آثار دیگر که شمار آنها در این مجال نمی‌گنجد، همه و همه آثار و برکات رشد و گسترس کار داوطلبانه در شهر است.

نظری با اشاره به یافته‌های جهانی کار داوطلبانه در مجموعه‌های شهری گفت: شهرها پس از این دست اقدامات، نشاط و سرزندگی بیشتری داشته و شهروندان احساس بهتری را نسبت به شهر و مدیران آن بیان کرده‌اند و این، قدرت بی‌بدیل کار داوطلبانه شهری را می‌رساند.

شهروندانی که شهر را از خود بدانند، برای رشد و پیشرفت آن آماده‌اند و حاضرند هر قدمی که ممکن باشد را بردارند.

وی افزود: لازم می‌دانم از تمامی سازمان‌های مردم نهاد فعال در حوزه شهر تهران و داوطلبان مستقل فعال که در بخش‌های مختلف شهر، داوطلبانه به کمک تهران شتافته‌اند سپاس‌گزاری کنم و از همکاران عزیزم نیز خواهشمندم که در کمیسیون‌ها و کمیته‌های مختلف، برای این موضوع وقت بگذارند تا هرچه بیشتر بتوانیم تهرانی با نشاط را نظاره‌گر باشیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز