خبرگزاری کار ایران

حناچی در جلسه هم‌اندیشی به مناسبت روز جهانی معلولان مطرح کرد:

پیگیری مناسب‌سازی تابلوهای معابر برای تردد معلولان

asdasd
کد خبر : ۶۹۸۹۹۰

شهردار تهران بر اراده شهرداری برای بهبود وضعیت شهر تهران و مناسب سازی معابر برای افراد معلولان تاکید کرد.

به گزارش ایلنا، پیروز حناچی در جلسه هم‌اندیشی به مناسبت روز جهانی معلولان که با حضور تعدادی از مدیران انجمن‌ها و نهادهای متعلق به معلولان برگزار شد، گفت: کشور ما جنگ ۸ ساله را پشت سر گذاشته و به طور معمول به دنبال جنگ‌‌ها، تعداد معلولان نیز افزایش می‌یابد.  

وی ادامه داد: در سال‌‌های جنگ اهتمام بیشتری برای مناسب‌سازی معابر جهت تردد معلولان می‌‌شد اما با تمام تلاش‌‌های صورت گرفته همچنان مشکلاتی وجود دارد.  

شهردار تهران با تاکید بر اینکه حل مشکلات مربوط به معلولان فرایندی است و مراحل آموزش، طراحی، اجرا، نظارت و کنترل را در‌برمی‌گیرد، اظهار داشت: موضوعات فرایندی نیاز به نظارت و ارزیابی دائمی دارند و هر چه در فرایندهای کنترلی، هوشمندی بیشتری به خرج داده شود، امکان موفقیت فرایندها بیشتر است.  

حناچی با تاکید بر رعایت استانداردهای مناسب‌‌سازی در ساختمان‌‌های در حال ساخت، تصریح کرد: ساختمان‌‌‌هایی که ساخته شده‌‌اند نیاز به بودجه برای مناسب‌سازی دارند اما ساختمان‌‌هایی که هم اکنون در حال ساخت هستند باید استانداردهای تردد و زندگی برای معلولان را رعایت کنند.

وی با بیان اینکه موضوع آموزش به دانشجویان معماری در این خصوص بسیار مهم است، خاطرنشان کرد: در دانشکده معماری دانشگاه تهران کمتر دانشجویی را دیدم که در طرح‌‌های خود ضوابط مربوط به معلولان را رعایت کرده باشد و این ضعف به نظام آموزشی ما برمی‌‌گردد. این در حالی است که در برخی از کشورها دانشجویان را مجبور می‌‌کنند مدتی را با ویلچر تردد کنند تا بتوانند در طراحی‌‌های خود برای کسانی که معلولیت دارند شرایط بهتری را در نظر بگیرند.  

شهردار تهران با اشاره به اینکه در دنیای امروز تعریف معلولیت تغییر کرده است، ابراز داشت: معلول کسی است که نتواند در عرصه‌‌های اجتماعی حاضر شود، براساس این تعریف تعداد معلولان می‌‌تواند از پنج الی هفت درصد به ۳۳ درصد افزایش پیدا کند. به عبارت دیگر، ممکن است افرادی در جامعه حضور داشته باشند که معلولیت دائمی نداشته باشند یا با ویلچر تردد نکنند، اما به دلیلی دچار معلولیت شده باشند. اگر با این نگاه به جامعه معلولان بنگریم اهمیت مناسب‌سازی شهر برای آنها بسیار بیشتر می‌‌شود.  

حناچی به نکاتی که معلولان یا نمایندگان آنها در جلسه امروز مطرح کرده بودند، پرداخت و بیان کرد: درخصوص تابلوهای معابر و مناسب‌‌سازی آنها با شرایط معلولان هماهنگی‌های لازم انجام می‌‌شود و علاوه بر کارهایی که انجام شده است، دستورات لازم داده می‌شود.

وی افزود: ۹۰۰ اتوبوسی که قرار است برای تهران و سایر کلانشهرها خریداری شود اگر از داخل تهیه شود مشکلات معلولان را برطرف نخواهد کرد. پیشنهاد شده است که اتوبوس‌‌های دست دوم از کشورهای اروپایی تهیه شود که در این صورت این اتوبوس‌‌ها برای معلولان مناسب‌‌سازی شده‌اند.  

شهردار تهران به ضرورت آموزش کارکنان شهرداری برای برخورد مناسب‌‌تر با معلولان پرداخت و یادآور شد: موضوع استفاده رایگان معلولان از فضاهای ورزشی در اختیار شهرداری از جمله پیشنهادات قابل بررسی است.  

به گفته حناچی، درخصوص رعایت الزامات مناسب‌‌سازی اماکن و معابر برای معلولان در پروانه‌‌های ساختمانی و پایان کارها نیز دستورات لازم داده می شود.

وی با وعده خرید ون‌‌های مخصوص حمل معلولان، به موضوع ایجاد علایم هشدار برای ناشنوایان و نابینایان در معابر شهری پرداخت و عنوان کرد: در این زمینه تلاش‌‌های زیادی شده است اما به طور حتم کافی نیست. من درباره مصوبه‌‌‌های مربوط به این مسئله در جلسات دولت از معلولان دفاع کردم و در این زمینه باز هم تلاش خواهم کرد.  

شهردار تهران با تاکید بر اینکه باید وجوه مثبت و پراهمیت اقدامات انجام شده را دید، گفت: ما ایرانی‌‌‌ها عادت داریم همواره نیمه‌‌خالی لیوان را ببینیم که این موجب پمپاژ ناامیدی به جامعه می‌‌‌شود. بروز این رفتار در افرادی مانند من که در کسوت معلمی هستیم، موجب می‌شود شاگردان و فرزندانمان احساس کنند نمی‌‌شود کاری کرد، اما توصیه می‌‌کنم به وجوه مثبت و پراهمیت موضوعات هم نگاه کنیم، ایجا نگاه‌‌های مثبت باعث می‌‌شود که فعالان هر عرصه تشویق شوند که مجدانه‌‌تر عمل کنند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز