خبرگزاری کار ایران

انتقاد رییس دانشگاه تربیت مدرس از تخصیص بودجه کم به دانشگاه‌ها

asdasd
کد خبر : ۶۹۸۷۶۷

رییس دانشگاه تربیت مدرس از تخصیص بودجه کم به دانشگاه‌ها انتقاد کرد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، محمدتقی احمدی، رئیس دانشگاه تربیت مدرس در کنفرانس خبری روسای پنج دانشگاه سطح یکی کشور که در دانشگاه تهران برگزار شد با اشاره به اینکه  با پشتیبانی دانشگاه در دهه های اخیر به یک بلوغ فکری در نظیر علم و فناوری بگوشور دست یافته ایم گفت: در حال حاضر در حال بهره‌برداری از دانش و نتایج و پژوهش در جامعه هستیم و این مرحله‌هایی است که جامعه را حساس می‌کند. باید قدر این زمان را بدانیم که با خون شهیدان و با قلم دانشمندان مراحل سختی را طی کرده‌ایم و حالا به توسعه فناوری رسیده‌ایم.

وی ادامه داد: این مساله در تاریخ کشور یک نقطه عطف است. دانشگاه‌های سطح یک نقش اساسی داشتند و در شرایط فعلی کشور با وجود تحریم‌ها و مشکلات سیاسی و ارتباطی برای تعامل خارجی و کمبود شدید بودجه‌ها و افت قدرت خرید توانستیم رتبه های بالایی در رده بندی دانشگاه‌های جهان کسب کنیم. حقیقتی که وجود دارد این است که دانشگاها در جهان ۴۰ برابر بودجه بیشتری دریافت می‌کنند. این نشان می‌دهد دانشجویان و اساتید ما از لحاظ تولید علم و انتشار آن چقدر زحمت می‌کشند.

احمدی بیان کرد: دانشگاه میراثی از حجم زیاد کارهای اجرایی بر گردنشان است که با وجود مشکلات سال‌های قبل هر ساله بر آن افزوده هم می‌شود البته در این میان انتظارات و تعهدات ما نیز مرتبا رشد کرده است. در کنار اینها تجهیزات علمی و فنی که از قدیم بوده، فرسودگی‌هایی را بر پژوهش تحمیل می‌کند.

وی بیان داشت: بیشتر ۸۵ درصد بودجه دانشگاه ها صرف دستمزدها و مسایلی می شود که بودجه ها را می‌بلعد. اگر تعللی در بودجه شود در پژوهش تعلل شده و در ادامه آن بسیاری از  دیگر کارها تحت تاثیر قرار می‌گیرد.

احمدی تاکید کرد: باید بسیار بیشتر از بخش های دیگر به دانشگاه بودجه اختصاص یابد. باید دانشمندانمان را حفظ کنیم، زیرا آنها احساس می‌کنند پشتیبانی از پژوهش‌شان در خطر است. اگر سرمایه های ما مایوس شوند و مهاجرت کنند این مساله به وجود خواهد آمد که دیگر امیدی به رشد و نمو وجود نخواهد داشت. خواسته ام این است که هم مجلس و هم دولت به دانشگاه های کشور توجه ویژه داشته باشند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز