خبرگزاری کار ایران

روابط عمومی مطرح کرد؛

بیانیه محیط زیست درباره ادعاهای مطرح شده پیرامون طرح تنگ تکاب

asdasd
کد خبر : ۶۹۷۰۵۸

روابط عمومی سازمان حفاظت محیط زیست درباره ادعاهای مطرح شده درباره طرح تنگه تکاب جوابیه‌ای صادر کرد.

به گزارش ایلنا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی سازمان حفاظت محیط زیست با عنایت به هیاهوی ایجاد شده در برخی رسانه‌ها درباره طرح تکاب به اطلاع افکار عمومی می‌رساند آنچه در خبر این رسانه‌ها درج شده، کاملاً مغرضانه و غیر علمی است و استفاده از اصطلاحات نامربوط از جمله "موافقت بی قید و شرط"، "هجوم از ورای قانون"، "موافقت بدون ارزیابی" و ... برای چنین طرحی شایسته رسالت رسانه‌ها نبوده و بی احترامی به اندیشه مخاطبان است. 

لازم به ذکر است همانطور که بارها به آگاهی رسانه‌های محترم رسیده، نشر اخبار کذب، موجب کاهش اعتماد عمومی به صحت اخبار شده و اگر با هدف تضعیف سازمان محیط زیست برنامه‌ریزی می‌شود تاثیری بر اراده مدیران و  کارشناسان این سازمان نداشته و نخواهد داشت.

بدینوسیله موارد ذیل، درباره طرح تنگه تکاب، برای تنویر افکار عمومی و احترام به مخاطبان ارجمند به استحضار علاقمندان و دوستداران محیط زیست می رسد:

۱- در جلسه ۸۷/۹/۲۷ هیئت وزیران در استان خوزستان، منطقه تنگ تکاب به‌عنوان منطقه نمونه گردشگری به تصویب هیئت محترم وزیران رسید.

۲- براساس اعلام اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در تاریخ ۱۹ /۲/ ۹۶ طرح به مساحت۳۲/۵ هکتار در مستثنیاتی است که در مالکیت پیشنهاد دهنده طرح قرار دارد.

 ۳- براساس قوانین و ضوابط استقرار، طرح های رده یک در حوزه  گردشگری می‌توانند در مستثنیات مناطق تحت مدیریت با رعایت جوانب و الزامات زیست محیطی اجرا شوند. در نتیجه، معاونت محیط زیست طبیعی سازمان با طرح اولیه پیشنهادی بدلیل قرار گرفتن در رده‌های بالاتر از یک، طی نامه شماره ۳۷۳۱/۹۶ مورخ ۹۶/۲/۴ مخالفت کرد.

۴- مجری طرح مجدداً طرح اصلاحی را بر اساس تأمین نظر سازمان در تاریخ ۱۴ /۴ /۹۶ به اداره کل حفاظت محیط زیست خوزستان تحویل داد که این گزارش در مورخ ۹۶/۴/۱۷ در اختیار دفتر زیستگاه‌ها و امور مناطق محیط زیست طبیعی سازمان قرار می گیرد.

۵- دفتر زیستگاه‌های سازمان در تاریخ ۹۷/۴/۲۰ بررسی پروژه را داخل مستثنیات و در رده یک واحدهای خدماتی پس از ارائه گزارش ارزیابی زیست‌محیطی و تائید آن امکان‌پذیر اعلام می‌کند. 

۶- سازمان آب و برق خوزستان طی نامه مورخ ۹۶/۸/۱۵  اعلام می‌کند که طرح فوق در حوضه آبریز تامین آب شرب سدهای  مارون و آریوبرزن قرار ندارد.

 ۷- پس از تأیید مستثنیات بودن منطقه و قرار گرفتن در خارج از محدوده حوضه آبی سدها، اداره کل حفاظت محیط زیست خوزستان طی نامه مورخ  ۹۶/۸/۲۴ به مجری طرح، ضرورت ارائه گزارش ارزیابی را اعلام کرده و مجری طرح در  ۹۶/۹/۷ گزارش ارزیابی زیست محیطی را تحویل اداره کل می‌دهد.

۸- طرح براساس دستورالعمل ابلاغی سازمان ابتدا در کارگروه استانی مورخ۹۶/۱۰/۱۱ مطرح و سپس برای بررسی در سازمان در مورخ ۹۶/۱۰/۲۰ به دفتر ارزیابی سازمان ارسال می شود.

۹- سرپرست معاونت محیط زیست طبیعی سازمان مجدداً به دلیل عدم تامین محتوای طرح و مطابقت آن با مناطق تحت مدیریت با اجرای طرح مخالفت نموده که مجری طرح نسبت به اصلاح  طرح به اقامتگاه بوم گردی (اکولاژ) رده یک ضوابط استقرار اقدام و معاونت محیط زیست طبیعی سازمان پس از بررسی طرح اصلاحی طی نامه ۹۷/۱/۲۱ با طرح اکولاژ در رده یک ضوابط استقرار با رعایت تمهیدات و الزامات زیست محیطی موافقت می‌نماید.

۱۰-پس از اعلام نظر مورخ ۹۷/۱/۲۱ محیط زیست طبیعی سازمان طرح فوق در مورخ ۹۷/۲/۸در کمیته ارزیابی زیست محیطی به ریاست معاون محترم محیط زیست انسانی سازمان تشکیل و اشکالاتی بر گزارش ارائه شده وارد و به مجری طرح ابلاغ می‌ شود‌.

۱۱-مجدداً در مورخ۹۷/۲/۱۸ کمیته ارزیابی زیست محیطی به ریاست معاون محیط زیست انسانی سازمان تشکیل و اصلاحات مدنظر در گزارش اعمال شده و مقرر گردید پس از ارائه موارد اصلاحی جدید به دفتر ارزیابی و کمیته فنی نسبت به صدور مجوز اقدام کند.

۱۲-در مورخ ۹۷/۴/۶ برای سومین بار کمیته ارزیابی زیست محیطی سازمان تشکیل و آخرین اصلاحات و مطابقت طرح با اکولاژ مورد بررسی و اقدام واقع شد.

۱۳- با توجه به طولانی شدن فرآیند بررسی این طرح که از اسفند ماه ۹۵ شروع گردیده و با عنایت به تایید معاونت محیط زیست طبیعی سازمان و سه نوبت تشکیل کمیته ارزیابی سازمان و چندین نوبت اصلاحات گزارش، معاون محترم رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست طی نامه مورخ۹۷/۵/۶ به مدیران کل حفاظت محیط زیست استان ها اعلام می‌نماید که نسبت به صدور مجوز مربوطه اقدام کنند.

۱۴- اداره کل حفاظت محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد نامه مورخ ۹۷/۵/۱۴ با انجام فعالیت صرفاً بوم گردی(اکولاژ) منطبق با رده یک گروه استقرار واحدهای خدماتی و با ۱۱ شرط اعلام موافقت می‌کند.

۱۵- در مورخ ۹۷/۵/۲۳ نیز اداره کل حفاظت محیط زیست خوزستان به استناد تفویض اختیار و همچنین دستور ریاست محترم سازمان و مکاتبات۹۷/۱/۲۱ و ۹۷/۳/۲۳ معاونت محیط زیست طبیعی مبنی بر اجرای صرفاً اکولاژ در مستثنیات، نسبت به صدور مجوز طی نامه مورخ۹۷/۵/۶اقدام می‌کند.

همان‌گونه که در موارد۱۵گانه فوق، روند صدور مجوز طرح تنگه تکاب به اطلاع افکار عمومی رسید صدور این مجوز کاملاً در چارچوب قانون و با مداقه کافی و حتی سختگیرانه، با لحاظ نظرات دفاتر تخصصی سازمان صادر شده است. 

لازم به ذکر است، طرح فوق صرفاً در حد اقامتگاه‌های بوم گردی (اکولاژ) بوده، در این مجوز ۱۱ شرط، از جانب اداره کل حفاظت محیط زیست استان‌های کهگیلویه و بویراحمد و ۳۱ شرط بوسیله اداره کل حفاظت محیط زیست خوزستان برای اجرا در نظر گرفته شده که همگی جزء تعهدات مجری است.

بدیهی است در صورت تخطی از هر کدام از شرایط ساخت و ساز، از ادامه فعالیت پروژه ممانعت خواهد شد.

همچنین مقرر شده تا مجری طرح ضمن استقرار واحد HSE همزمان با آغاز عملیات اجرایی گزارش نظارت و پایش طرح موصوف را مطابق دستورالعمل پروژه های مشمول ارزیابی به اداره کل حفاظت محیط زیست استان های کهگیلویه و بویراحمد و خوزستان ارسال کنند.

بر این اساس، بار دیگر از خبرنگاران محترم دعوت می‌کنیم و انتظار داریم ضمن رعایت اصول فعالیت رسانه‌ای، که تحقیق و انتشار صحیح خبر است، در نشر اخبار به مسئولیت اجتماعی خود نسبت به اخبار و مخاطبان دقت لازم را مبذول دارند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز