خبرگزاری کار ایران

رئیس دانشگاه خوارزمی در گفت‌وگو با ایلنا:

"مهندسی معکوس" راهکاری برای عبور از تحریم‌ها/مشکلات با حذف زیاده‌خواهی‌ها و اقدامات غیرقانونی برطرف می‌شود

asdasd
کد خبر : ۶۹۴۷۲۸

رئیس دانشگاه خوارزمی "مهندسی معکوس" را راهکاری برای عبور از تحریم‌ها عنوان کرد.

عزیزالله حبیبی (رئیس دانشگاه خوارزمی) در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، به ارائه راهکارهایی برای  عبور از تحریم‌ها پرداخت و گفت: تحریم‌ها موضوع جدیدی در نظام ما پس از انقلاب نیست، به دلیل اینکه در مقاطع مختلف طی ۴۰ سال گذشته همیشه مشمول تحریم بوده‌ایم، اگرچه میزان تحریم‌ها متفاوت بوده، اما در مجموع چیز جدیدی نیست.

وی ادامه داد: مردم و مسئولان در مقابله با تحریم‌ها در سال‌های گذشته به خوبی حرکت کردند و همسو بودند، اما به نظر می‌آید؛ امسال شاهد برخی ناهماهنگی‌ها بین برخی افراد، تشکل‌ها، گروه‌ها و نهادهای اقتصادی هستیم که متاسفانه به مسائل دامن زده‌اند. به نظرم این مسئله در بعد ملی شکننده است و در چند ماه گذشته شواهدش را هم دیده‌ایم، از همین رو باید اصلاح شود.

حبیبی با تاکید بر اینکه افراد نباید زیاده‌خواه باشند، گفت: به افراد توصیه شود به یک چارچوب اقتصادی منطقی قانع باشند و زیاده‌خواهی نکنند و بر مبنای قانون حرکت کنند، زیرا یک مسئله فرهنگی و اجتماعی در سطح جامعه است و در این صورت قاعدتا موضوع تحریم تا حدی حل خواهد شد.

 رئیس دانشگاه خوارزمی در خصوص مقابله با تحریم‌ها گفت: من فکر می‌کنم اگر همه ارکان نظام و نهادهای مختلف در جهت خوداتکایی حرکت کنند، می‌توان به نتایج موثری دست یافت، کما اینکه اقتصاد مقاومتی همواره  شعار ما بوده و در سال‌های آینده نیز می‌تواند محور کار قرار بگیرد.

 او به نقش دانشگاهیان در زمینه بومی‌سازی تکنولوژی اشاره کرد و گفت: فارغ‌التحصیلان دانشگاهی، اساتید دانشگاه و مراکز پژوهشی در این خصوص باید به نسبت گذشته ایفای نقش کنند، چون از طریق بومی‌سازی فناوری و تکنولوژی امکان این وجود دارد که صنایع ما سرپا بایستند، البته برای رسیدن به این نقطه باید چند سالی را طی کنیم و دست به دست هم بدهیم.

حبیبی بیان کرد: دانشگاه‌ها در این زمینه می‌توانند برای کل جامعه راهگشا باشند، اما در رابطه با مسائل اقتصادی داخل دانشگاه واقعیت این است که عدم تحقق بودجه به کارهای جاری و توسعه زیرساخت‌ها آسیب می‌زند. ما تلاش کردیم برای رفع نواقص، کاستی‌ها، توسعه زیرساخت‌ها و تجهیزات دانشگاهی قدم برداریم، اما حتی ۵۰ درصد هم به اهدافمان نرسیده‌ایم و این وضعیتی است که ما الان با آن دست و پنجه نرم می‌کنیم. امیدواریم با اختصاص بودجه مناسب توسط دولت این موضوع مقداری کاهش پیدا کند و حداقل کارهای جاری ما به خوبی پیش برود.

 وی با اشاره به راهکارهایش در زمینه خود اتکایی گفت: صنعت باید مشکلاتش را به دانشگاه معرفی کند و دانشگاه‌ها کارهای تحقیقاتی‌شان را در راستای آنها انجام دهند. یعنی ما باید بتوانیم در راستای تربیت دانشجو بخشی از مشکلات صنعت و تکنولوژی را نیز زودهنگام حل کنیم. برای عبور از بحران راه‌های دیگری هم وجود دارد مثل کاهش هزینه‌ها که پیش‌تر عنوان شده بود، ولی تاثیرش خیلی شگرف و موثر نیست و در دستگاه‌های دیگر که می‌دانیم اتلاف منابع دارند، تاثیرگذاری بیشتری دارد. به عنوان مثال در زیرساخت‌های شهری گاهی اوقات شاید بتوان پروژه‌ها را ارزان‌تر اجرا کرد.

رئیس دانشگاه خوارزمی همچنین "مهندسی معکوس" را به عنوان راهکاری برای عبور از تحریم‌ها برشمرد و گفت: عبور از بحران می‌تواند از طریق مهندسی معکوس باشد، چرا که زودبازده است. مهندسی معکوس در واقع یک نوع کپی‌برداری از تکنولوژی‌هاست. ما پیشتر هم در خیلی از موارد این کار را کرده بودیم و از طریق مهندسی معکوس به نتایج خوبی دست یافتیم.از طریق  مهندسی معکوس می‌توان موارد را شناسایی و طراحی مجدد کرد و در آخر به مرحله تولید رساند. اگر بخواهیم بومی‌سازی کنیم می‌توان همان تکنولوژی را تغییر داد، اصلاح کرد تا صفر و صد آن کار بومی شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز