خبرگزاری کار ایران

وزیر بهداشت:

اقدامات قابل توجهی در حوزه بیماری‌های غیرواگیر انجام نداده‌ایم

asdasd
کد خبر : ۶۹۲۵۱۰

وزیر بهداشت گفت: همه ما از فقیر و غنی گرفته تا زن و مرد و دانشمند و جاهل باور داریم که رفتنی هستیم و باید تلاش کنیم که انسان باشیم چون ارزش ما به انسان بودن ما است.

به گزارش ایلنا، سیدحسن هاشمی در مراسم بیست سال پژوهش و مشارکت مردمی در ارتقای سلامت "مطالعه قند و لیپید تهران" اظهار داشت: کار کردن در حوزه پزشکی لطف خداوند است چون در این حوزه فرصت های بیشماری وجود دارد که انسان بودن خودمان را ثابت کنیم و زمانی انسان ارزشمند است که بتواند در سطح جهان، کارهایی قابل عرضه برای بشریت داشته باشد همچنان که نیاکان ما مانند حکیم جرجانی، ابوریحان بیرونی و رازی داشتند.

وزیر بهداشت با بیان اینکه انجام مطالعه قند و لیپید به مدت 20 سال به ویژه در شهر تهران که جمعیت آن متغیر است، کار بسیار دشواری است، افزود: انجام این تحقیق، خدمت به بشریت است. اگرچه تاثیر آن در داخل کشور به اندازه مقالات مشترک با مراکز علمی نیست که البته جای تاسف است که پروژه ای در این سطح در کشور اجرا می شود و از آن 600 مقاله بین المللی و 200 مقاله داخلی تولید می شود، اما اثر آن در سیاست های وزارت بهداشت در طول دوران مختلف ناچیز بوده، در حالی که با استفاده از ظرفیت شبکه بهداشتی و درمانی و زیرساخت های موجود می شد ردپای پررنگی از این طرح ارزشمند دید.  
 
اقدامات قابل توجهی در حوزه بیماری‌های غیر واگیر انجام نداده‌ایم                          
 
هاشمی با اشاره به اقدامات ارزشمند ایران در حوزه کنترل بیماری های واگیر خاطرنشان کرد: در حوزه بیماری های غیر واگیر اقدامات قابل توجهی انجام نداده ایم و شبکه بهداشتی و درمانی کشور مهیا نبوده تا بتواند آموزش های لازم را به جامعه ارائه دهد و مهمتر از آن، دولت ها و مجالس، سیاستمداران و کارگزاران کشور، سلامت را در اولویت نمی دانستند. البته در حال حاضر هم، گاهی به موضوع سلامت در تصمیمات کلان کم توجهی می شود.  
وزیر بهداشت تصریح کرد: کم توجهی به سلامت مردم مربوط به وزارت بهداشت نیست. البته وزارت بهداشت نیز قطعا موثر است، اما سهم این وزارتخانه در سلامت مردم، کمتر از 20 درصد است و مهم است که در اداره کلان کشور چه احترامی برای حقوق شهروندان، حقوق مردم و در حوزه سلامت برای امنیت سلامتی آنها قائل شویم. البته تلاش شده که اقداماتی انجام شود تا بتوانیم درخصوص بیماری های غیر واگیر که علت مرگ 70 درصد از مردم هستند، پپیشگیری و کنترل انجام دهیم.  
 
هاشمی با اشاره به اقدامات انجام شده در راستای کنترل و پیشگیری از بیماری های غیر واگیر گفت: علی رغم این اقدامات که سازمان جهانی بهداشت، ایران را جزو 10 کشور پیشرو جهان در حوزه کنترل و پیشگیری از این بیماری ها می داند، اما به اعتقاد من تا ساختار آموزشی و آکادمیک را در کشور بازمهندسی نکنیم که انطباق بیشتری برای پاسخگویی به نیازهای مردم داشته باشد، موفقیت قابل توجهی نخواهیم داشت.  
 
وزیر بهداشت با اشاره به کاهش 30 درصدی بروز دیابت در مطالعه قند و لیپید تهران اظهار داشت: کاهش بیماری های غیر واگیر نیاز به تلاش و بازنگری در آموزش و پرورش، آموزش عالی و تربیت دانشجویان در گروه های علوم پزشکی دارد و امیدوارم از آنچه حاصل رنج و تلاش همکاران ما در این مطالعه بوده در کاهش بروز این بیماری ها استفاده شود و قدم موثری برداریم.
 
کنترل بیماری های غیرواگیر در کشور امکانپذیر است
 
هاشمی پیشگیری و کنترل بیماری های غیرواگیر در کشور را امکان پذیر دانست و افزود: اطمینان داریم که در این حوزه به ویژه در سطح منطقه موفق می شویم و حتی می توانیم پیام ها و طراحی هایی برای آحاد جامعه داشته باشیم، اما مانند این کوهورت که در طول 20 سال در 7 مرحله اجرا شده، نیاز به تلاش و صبر و حوصله داریم.
 
حمایت از کوهورت‌های حوزه سلامت یکی از وظایف وزارت بهداشت
 
وزیر بهداشت با بیان اینکه حمایت از مطالعات نسلی و کوهورت های حوزه سلامت، یکی از وظایف وزارت بهداشت است، گفت: برخی از کوهورت های حوزه سلامت ممکن است با چشم و هم چشمی، رقابت یا همپوشانی و تکراری بودن شروع شده و به اسم هر کدام از ما یک کوهورت ایجاد شده باشد که باید ضمن حفظ حقوق مجریان، کوهورت ها همانند استخری باشد که همه از آن استفاده کرده و گردش آزاد اطلاعات وجود داشته باشد و نباید کوهورت ها را تکرار کنیم که باعث هدررفت انرژی و صرف هزینه های بیشتر و تاثیر ناچیز در جامعه شود. 
 
هاشمی افزود: از "پیمایش ملی عوامل خطر بیماری های غیر واگیر" نتایج خوبی حاصل شد که امیدواریم با کمک گرفتن از دیگران، بتوانیم راهکارهای اساسی و موثر را برای کنترل بیماری های غیرواگیر به دست آوریم چون باید از کوهورت های انجام شده، راهکارهایی برای حل مشکلات حوزه های مختلف برای سیاستگذاران استخراج شود.
 
کوهورت باید راهکار پیشنهاد کند
 
وزیر بهداشت گفت: درست است که از کوهورت ها به گنجینه تعبیر می کنیم، اما این گنجینه باید بتواند برای ما راهکاری را در سطوح مختلف سیاستگذاری، پیشنهاد کند. در مطالعه استپس مشخص شد که در کشور شیوع چاقی برای مرد و زن 23.7 درصد و جمعیت دیابتیک 36 درصد است و 26.4 درصد از جمعیت کشور فشار خون و 22.6 درصد کلسترول بالا دارند و 56.3 درصد از جمعیت ایران نیز فعالیت بدنی کافی ندارند، بنابراین باید برای این مشکلات با استفاده از ظرفیت شبکه بهداشتی و درمانی کشور و زیرساخت های موجود مانند چند ده هزار خانه بهداشت، پایگاه سلامت و مرکز جامع خدمات سلامت، برنامه عملی و راهکار ارائه شود. 
 
هاشمی ضمن تاکید بر اهمیت همکاری های بین بخشی در کنترل و پیشگیری از بیماری های غیر واگیر تصریح کرد: صداوسیما، آموزش و پرورش، بازار و همه دستگاه های اجرایی و نهادها باید در رسیدن به این هدف بزرگ کمک کنند. باید بتوانیم بگونه ای عمل کنیم که مطالعات کوهورت، در خودش متوقف نشود و این مولد مطالعات متعددی باشد که برای مداخله کم هزینه، تاثیر گذار و سریع طرح ارائه کند.

وزیر بهداشت در پایان تاکید کرد: باید پیام های این مطالعه را در سطح تهران با مشارکت دانشگاه های علوم پزشکی تهران به مردم منتقل کنیم چون در تهران ظرفیت های بسیار خوبی مانند 360 خانه سلامت در محلات و انجمن های مردم نهاد و زیرساخت های نظام ارجاع، فرهنگسراهای متعددی وجود دارد و به بهانه های مختلف می توانیم پیام های این مطالعه که به کنترل و پیشگیری از بیماری های غیر واگیر کمک می کند را به مردم برسانیم. خوشبختانه مردم به سلامتی خود اهمیت می دهند و تلاش می کنند که کمتر بیمار شوند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز