خبرگزاری کار ایران

وزیر بهداشت:

زمان مطالبه‌گری در حوزه بیماران خاص فرا رسیده‌ است

asdasd
کد خبر : ۶۹۰۹۴۵

وزیر بهداشت گفت: در حال حاضر، رسانه ها در مورد تخصیص اعتبار برای بیماران خاص هر مطالبه ای دارند باید مطرح کنند تا در بودجه عمومی اعمال شود و باید این مسائل را به دولت، مجلس و سازمان برنامه و بودجه گوشزد کنند، تا اعتبار مورد نیاز برای این امر در نظر گرفته شود.

به گزارش ایلنا، سیدحسن هاشمی در حاشیه آیین افتتاح همزمان شبکه مراکز جامع خدمات بیماران خاص اظهار داشت: جای خرسندی است که در این ماه عزیز یکی از آرزوهای بیماران خاص که تعداد آنها بالغ بر ۱۵۰ هزار نفر در کشور است، محقق می شود و این بیماران صاحب مراکزی جامع برای دریافت خدمات درمانی می شوند. این مراکز در قالب ۸۳ مرکز در ۵۹ دانشگاه علوم پزشکی، خدمات تجمیع شده ای به این بیماران ارائه خواهند داد.

هاشمی افزود: این مراکز جامع، علاوه بر خدمات درمانی، خدمات دندانپزشکی و توانبخشی نیز به بیماران ارائه می ‌دهند و علاوه بر اینها، داروهایشان نیز در این مراکز متمرکز می ‌شود تا در هر شرایطی بتوانند داروی مورد نیازشان را تامین کنند. شاید در آینده نیز بتوانیم داروهای بیماران خاص را از طریق پست به دست‌ بیماران برسانیم. البته در حال حاضر این اقدام برای برخی بیماران انجام می ‌شود، بنابراین با راه اندازی چنین سرویسی در آینده نیازی نیست که بیماران خاص برای دریافت خدمات درمانی به مراکز استان ها مراجعه کنند، مگر در شرایطی که پزشکان و متخصصان تشخیص دهند که این بیماران باید برای دریافت خدمات شان از طریق نظام ارجاع به سطوح بالاتر ارجاع داده شوند. بنابراین تلاش خواهد شد که خدمات مورد نیاز این بیماران در نزدیک‌ ترین منطقه ‌ای که امکان دارد در اختیارشان قرار گیرد، مگر اینکه به خدمات فوق تخصصی نیاز داشته باشند که به ندرت ممکن است نیاز پیدا کنند.

وزیر بهداشت در پاسخ به سوالی در خصوص اختصاص ۵۰۰ میلیون یورو از صندوق توسعه ملی برای تامین دارو گفت: مبلغ ۵۰۰ میلیون یورویی که بعد از موافقت مقام معظم رهبری و تعهد دولت مبنی بر اینکه ظرف سه سال آینده این مبلغ را به صندوق توسعه ملی بازگرداند، اقداماتش در حال انجام است و امیدواریم که به فرآیند آن سرعت بخشیده شود تا پول به دست شرکت ‌های دارویی برسد. در این خصوص پیگیری هایی انجام شده و امیدوارم بانک مرکزی بتواند ظرف هشت تا ۱۰ روز آینده این اعتبار را تبدیل به پول کند و در اختیار سازمان بیمه سلامت قرار دهد و این سازمان بتواند دیون خود را به شرکت های دارویی و تجهیزات پزشکی پرداخت کند.

هاشمی در بخش دیگری از سخنان خود در جمع خبرنگاران درخصوص اطلاع رسانی صحیح توسط رسانه ها در حوزه بیماری های خاص، گفت: بخشی از بیماری‌ های خاص به عنوان بیماری خاص شناخته شدند و سالیانه اعتباراتی را در اختیار دارند، اما بخش زیادی از آنها به عنوان بیمار خاص شناخته نشده‌اند و چه بسا که اهمیت بیماری ‌شان بیشتر از بیماری ‌هایی است که در حال حاضر به عنوان بیماری خاص شناخته می‌شوند.

وزیر بهداشت تاکید کرد: رسانه ها در مورد یک بیماری به نام بیماری SMA اطلاع رسانی های زیادی انجام دادند و در عین حال اندکی هم کم لطفی و بی انصافی در حق وزارت بهداشت شد، اما واقعیت این است اکنون که بودجه سال 98 درحال تدوین شدن است، زمان مطالبه‌ گری در این حوزه فرارسیده و رسانه ها هر چه فریاد دارند باید در حال حاضر مطرح کنند تا در بودجه عمومی اعمال شود، رسانه ها باید این مسائل را به دولت، مجلس و سازمان برنامه و بودجه تاکید کنند، تا اعتبار مورد نیاز را در نظر بگیرند. در غیر این صورت زنجیره ارائه خدمات درمانی برای این بیماران کامل نمی شود. در کشور بیمارانی مانند بیماری SMA داریم که فقط یک دوره درمانی ‌شان چندین میلیارد تمام می ‌شود، بنابراین اگر بنا باشد مطالبه گری صورت گیرد، راه صحیح‌ مطالبه گری اکنون و از طریق قانون است. امیدواریم قانون بودجه به نحوی تدوین شود که به جای ابراز نگرانی، گامی برای حل مشکل این بیماران برداشته شود، بنابراین صرف طرح موضوع، تنها یک بخش از مطالبه است و ارائه راه حل که توجه به اعتبارات بیمه ‌ها و حمایت آنها است، بخش بسیار مهم‌ تری است که امیدوارم در این حوزه رسانه وظیفه اش را انجام دهد، چراکه فرصت زیادی باقی نمانده است. 

هاشمی در پاسخ به سوالی درخصوص اقدامات وزارت بهداشت در حوزه تخصیص اعتبار برای بیماران خاص گفت: وزارت بهداشت هر سال در این حوزه برآورد هزینه کرده و هزینه ها را اعلام می کند، امیدوارم همان طور که مطالبه تمام مردم کشور است، برای ۱۵۰ هزار بیمار خاص اقدامی انجام دهیم. شاید مهم ‌ترین یارانه ‌ای که می ‌توان به ۸۰ میلیون ایرانی (جدا از اقشار آسیب پذیر و افرادی که تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) و بهزیستی هستند) داد، این است که به بیماران خاص کمک شود. هر ایرانی بیشتر می پسندد که در ابتدا به بیماران خاص و در وهله بعدی به خود و خانواده اش توجه شود.

وزیر بهداشت تاکید کرد: امیدوارم یک صدم آنچه که برخی افراد به ناحق بر ما روا داشتند، در این فرصت، قضایش را در حق دیگران به جا بیاورند. البته اذیت‌ شان نکنند بلکه کمک‌ شان کنند تا بتوانند تصمیمی بگیرند که خروجی آن به نفع بیماران، خانواده‌ها و والدین آنها باشد و امید است که بیمه بتواند در طول سال آینده به این بیماران کمک قابل توجهی کند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز