خبرگزاری کار ایران

دستگیری توزیع‌کنندگان اینترنتی داروهای تقلبی در عملیات پانجیای ۱۱

asdasd
کد خبر : ۶۹۰۰۹۰

معاون امور بین الملل و حقوقی پلیس فتا ناجا گفت: درعملیات پانجیای ۱۱ پلیس فتا توانست بیش از ۹ هزار وب سایت و لینک مبتنی بر وب سایت داخلی و خارجی را رصد و بیش از ۷۰۰ نفر را دستگیر و بیش از ۱۰۰ هزار قلم داروی تقلبی و غیرمجاز را کشف کند.

به گزارش ایلنا، سرهنگ حسین رمضانی گفت: عملیات پانجیا عملیاتی است که هر ساله با هدف مبارزه با تبلیغ و فروش آنلاین داروهای تقلبی و غیرمجاز صورت می پذیرد.

معاون امور بین الملل و حقوقی پلیس فتا ناجا تصریح کرد: سازمان اینترپل با درک صحیح از مشکلات ناشی از عرضه داروهای تقلبی و غیرمجاز در اینترنت اقدام به اجرای عملیات پانجیا با حضور پلیس های سایبری کشورهای عضو می کند.

وی افزود: در عملیات پانجیا، اقدامات موثری برای مقابله با داروخانه های غیرمجاز، سرویس دهندگان اینترنتی و درگاه های پرداخت مرتبط با فروش و تبلیغ آنلاین داروهای تقلبی و غیرمجاز صورت می گیرد.

این مقام انتظامی ادامه داد: در جمهوری اسلامی ایران نیز مشکل قانونی در این خصوص وجود ندارد ، لذا پلیس فتا پس از آغاز رسمی فعالیت خود از سال ۲۰۰۸ در این عملیات شرکت کرده و در مجموع ۸ عملیات قبلی پلیس فتا با همکاری دادستانی کل و وزارت بهداشت توانسته عملکرد موثری داشته باشد.  

سرهنگ رمضانی متذکر شد: اقدامات پلیس فتا باعث پیشگیری و مبارزه موثر با این پدیده شوم که مستقیما سلامت افراد را هدف قرار می دهد، شده است.

معاون امور بین الملل و حقوقی پلیس فتا ناجا عنوان داشت: در عملیات پانجیای ۱۱ در سال جاری، پلیس فتا توانست با همکاری رده های این پلیس در استان های مختلف بیش از ۹ هزار وب سایت و لینک مبتنی بر وب سایت داخلی و خارجی را رصد کند که از این تعداد ۶۲۰ مورد با دستورات مقامات قضائی مسدود و در نهایت بیش از ۷۰۰ نفر شناسایی و دستگیر شدند که به همراه بیش از ۱۰۰ هزار قلم داروی تقلبی و غیرمجاز در اختیار مقامات قضائی قرار گرفته اند.

وی افزود: در عملیات پانجیای ۱۱ در سطح جهانی نیز ۱۶ هزار لینک تحت وب رصد شد که بیش از ۳ هزار و ۷۰۰ مورد مسدودسازی صورت گرفت و مقادیر بسیار زیادی داروهای تقلبی و غیرمجاز کشف و مجرمین مربوطه دستگیر شدند.

سرهنگ رمضانی تصریح کرد: بهترین عملکرد پلیس فتا در سطح استان ها مربوط به خراسان رضوی، تهران، آذربایجان غربی، فارس و همدان است که البته در دستگیری های انجام شده ۷۵ درصد مجرمان را آقایان و ۲۵ درصد هم خانم ها تشکیل می دهند.

این مقام انتظامی اضافه کرد: بیشتر مجرمان از شبکه های اجتماعی اینستاگرام و تلگرام به عنوان بستری مناسب به منظور اعمال مجرمانه خود استفاده کرده و اقدام به تبلیغ و فروش داروهای تقلبی و غیرمجاز می کردند.

وی افزود: به عنوان مثال در یکی از پرونده های سال جاری اشخاصی اقدام به تبلیغ و فروش داروهای جلوگیری از ریزش مو به عنوان یکی از برندهای معتبر می کردند که پس از رصد و استعلام  از شرکت تولید کننده اصلی مشخص شد محصولات مورد نظر تقلبی و غیرمجاز است.

سرهنگ رمضانی ادامه داد: با اقدامات فنی، تخصصی و کارآگاهی و با هماهنگی مقامات قضائی هویت متهمان شناسایی و یک آقا و یک خانم به همراه مقادیر زیادی از داروهای مورد نظر دستگیر شدند؛ پس از تحقیقات مشخص شد هر دو نفر از کارمندان اخراجی یک شرکت دارویی معتبر بودند که پس از اخراج اقدام به ساخت و توزیع داروهای جعلی با برند اصلی شرکت کردند.

این مقام انتظامی اضافه کرد: افراد زیادی در شبکه اجتماعی تلگرام فریب مجرمان را خورده و داروی تقلبی و غیرمجاز را خریداری و استفاده کردند که ضمن زیان مادی به سلامتی آنها نیز آسیب جدی وارد شده است.

معاون امور بین الملل و حقوقی پلیس فتای ناجا اظهار داشت: در مجموع حضور پلیس فتا در عملیات پانجیا از سال ۲۰۱۱ و حضور در ۸ عملیات این پلیس بیش از ۸۰ هزار تارنما و لینک اینترنتی را رصد و بیش از ۲ هزار پرونده تشکیل داده که منجر به شناسایی و دستگیری ۱۷۰۰ نفر و تحویل آنها به مقامات قضائی شده است.

وی افزود: همچنین در طول این سلسله عملیات ها پلیس فتا مقادیر زیادی دارو و تجهیزات پزشکی تقلبی و غیرمجاز را که براساس  برآورد کارشناسان بیش از  ۱۲۰ میلیارد ریال  ارزش دارد  کشف و ضبط کرده است.

معاون امور بین الملل و حقوقی پلیس فتا ناجا تصریح کرد: پلیس فتا به هموطنان گرامی توصیه می کند برای دریافت خدمات پزشکی به مراکز درمانی ، پزشکان و بیمارستان های معتبر مراجعه و نیازهای دارویی و پزشکی خود را از داروخانه های رسمی تهیه کنند، زیرا چرخه تولید و توزیع و عرضه دارو در تمام دنیا و کشور ما یک چرخه حساس و با نظارت کامل است و به همین دلیل افراد به تبلیغات فریبنده در اینترنت و شبکه های اجتماعی یا پیامک ها توجه نکنند تا متحمل خسارت های مالی و آسیب جدی به سلامت خود نشوند.

سرهنگ رمضانی در خاتمه خاطر نشان کرد: افراد سود جو و مجرم هم بدانند که پلیس فتا ضمن مشارکت درعملیات پانجیا همواره فضای مجازی را رصد و عرصه را  بر مجرمان تنگ خواهد کرد و با تمام توان در مقابل افرادی که قصد تهدید سلامت مردم را دارند خواهد ایستاد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز