خبرگزاری کار ایران

تشکری هاشمی:

پروژه‌های شهرداری از توقف خارج شوند؛ دیگر مازاد پرسنل نداریم/شهرداری جای کار است نه تحلیل‌های سیاسی

asdasd
کد خبر : ۶۸۸۸۸۵

معاون سابق توسعه منابع انسانی شهرداری تهران گفت: شهرداری تهران به‌جای اینکه نگران مازاد پرسنل خود و تعدیل آنها باشد، تلاش کند پروژه‌های متوقف خود را ادامه دهد تا پرسنلش بیکار نباشند.

معاون سابق توسعه منابع انسانی شهرداری تهران به خبرنگار ایلنا گفت: شهرداری تهران یک مجموعه بزرگ با فعالیت‌هایی متنوع است و در سال‌های اخیر دامنه فعالیت‌های این نهاد گسترش داشته است. در حوزه‌های عمرانی شهر تهران دائما درحال نوسازی و توسعه بوده و طبیعی است این حجم بسیار بالای فعالیت نیازمند نیروهای متخصص و کاری باشد.

سیدجعفر تشکری‌ هاشمی ‌افزود: به نظر می‌رسد امروز شهرداری تهران با این مشکل درگیر است که پروژه‌ها و فعالیت‌هایش متوقف شده‌اند یا به صورت بسیار کم‌جان؛ ادامه داده می‌شوند. طبیعی است در چنین شرایطی پرسنلی که برای کار جهادی در سطح وسیع و گسترده و برای کیفیت بخشیدن به کار مردم جمع شده‌اند، بیکار شوند.

معاون سابق شهرداری تهران ادامه داد: به نظر می‌رسد شهرداری تهران بیش از آن که بخواهد نگران تعداد زیاد نیروهای خود باشد، در سالی که مقام معظم رهبری بر اشتغال و تولید ملی تاکید داشته‌اند، باید به جای حرکت در جهت مخالف و اصرار بر مازاد بودن پرسنل، به توسعه بیشتر و بهتر شهر نگاه کند و از ظرفیت خوب نیروی انسانی خود بهره ببرد.

وی تصریح کرد: هر سازمانی که فعالیت‌های آن تعطیل شود، طبیعتا پرسنل آن هم به همان نسبت بیکار می‌شوند.

تشکری هاشمی یادآور شد: اگر شهرداری ماموریت خود را انجام دهد و نواحی و سازمان‌های آن به آنچه وظایف قانونی‌شان است عمل کنند، نه تنها در شهرداری تهران نیروی مازاد نخواهیم داشت بلکه شهرداری تهران باید برای برخی از فعالیت‌ها نیروهای متخصص دیگری هم به کار گیرد.

وی با اشاره به اینکه در طول سال‌های گذشته، طبق مصوبه شورای اسلامی‌شهر تهران سالانه ۴ درصد کاهش نیروی انسانی در شهرداری اتفاق می‌افتاد، بیان کرد: این کاهش درواقع همان ریزش‌هایی بود که به طور طبیعی در شهرداری اتفاق می‌افتاد و ضرورتی نداشت که عذر پرسنل را بالاجبار بخواهند یا قراردادشان را تمدید نکنند.

معاون سابق توسعه منابع انسانی شهرداری تهران اضافه کرد: این ۴ درصد شامل همکارانی می‌شد که فرصت‌های بهتر کاری برای آنان پیش می‌آمد یا برای ادامه تحصیل کار را ترک می‌کردند یا به دلیل تخلفات به فعالیتشان خاتمه داده می‌شد.

وی با اشاره به اینکه این ۴ درصد کاهش سنواتی به انحاء مختلف در گذشته در شهرداری تهران اتفاق می‌افتاده است، گفت: در بعضی واحدها به همان نسبت گسترش هم داشته‌ایم. مثلا وقتی تعداد ایستگاه‌های آتش نشانی دو برابر می‌شد، قاعدتا به همین نسبت تعداد پرسنل هم افزایش می‌یافت؛ یا وقتی سالانه به طور متوسط ۱۵ کیلومتر متروسازی می‌شود، طبیعی است که ناوگان جدید نیازمند نیروهای تازه نفس و نیروهای متخصص در این حوزه‌ها باشد.

فضای شهرداری تهران فضای کار است نه تحلیل‌های سیاسی

تشکری هاشمی پیشنهاد کرد: بهتر است به جای اینکه به پرسنل به عنوان مزاحمان نگاه کنیم، به خاطر بیاوریم که مردم چه توقعاتی از شهرداری و شورای شهر داشته‌اند. شهرداری تهران مناسب تحلیل‌های سیاسی نیست و فضای کار است. امیدواریم دوستانمان در مدیریت شهری چنین نگاهی را اتخاذ کنند که در این صورت خواهیم دید تک تک پرسنل با جان و دل برای شهر زحمت می‌کشند.

وی با بیان اینکه در پایان دوره آقای قالیباف بیش از ۱۲ هزار پرسنل رسمی ‌داشتیم، گفت: به علاوه حدود دو سه هزار نفر در شرکت خدمات اداری شهر بودند. ضمنا حدود هفت هشت هزار نفر را هم شرکت ‌هادیان شهر در خدمت داشت که شرکت تامین نیروی انسانی شهرداری است.

تشکری هاشمی عنوان کرد: برخی؛ هر کسی را که در شهرداری کار می‌کند، به عنوان پرسنل رسمی ‌قلمداد می‌کنند اما شهرداری طبق مقررات استخدامی ‌خود غیر از نیروهای رسمی، نیروهای قراردادی دارد و شرکت‌ هادیان شهر عمده نیروهای شهرداری تهران را تامین کرده است.

معاون سابق شهرداری تهران افزود: در شهرداری تهران بسیاری از کارها توسط شرکت‌ها و سازمان‌ها انجام می‌شود. به عنوان مثال مترو یک شرکت است و پرسنلش مستخدمین آن شرکت محسوب می‌شوند؛ نه مستخدم شهرداری تهران.

وی با بیان اینکه پرسنل شهرداری تهران در ۴ گروه جای می‌گیرند، گفت: این گروه‌ها شامل پرسنل رسمی، پرسنل قراردادی، پرسنل شرکت‌های تامین نیروی انسانی و پرسنل شرکت‌ها و سازمان‌ها می‌شوند که به صورت مستقیم توسط آن شرکت‌ها به استخدام درمی‌آیند. هریک از این شرکت‌ها و سازمان‌ها ماموریت تعریف‌شده خود را دارند. اینکه نیروهای همه شرکت‌ها را با نیروهای شهرداری جمع بزنیم و عددی بزرگ را نشان دهیم درست نیست.

معاون سابق شهرداری تهران با بیان اینکه من با پایان دوره آقای دکتر قالیباف شهرداری را ترک کردم، گفت: در اینکه طی ۱۴ ماه اخیر پرسنلی به شهرداری تهران اضافه شده‌اند تردیدی نیست؛ ولی رقم دقیق آن را نمی‌دانم. در طول این ۱۴ ماه قرارداد تعدادی از نیروهای شهرداری تمدید نشده و قرار است در پایان موعد قرارداد خود؛ شهرداری را ترک کنند. همچنین تعدادی از پرسنل جدید نیز در طی این ۱۴ ماه به شهرداری تهران وارد شده‌اند که آمار دقیقی از آن‌ها ندارم.

تشکری‌هاشمی ‌در پاسخ به این سوال که غیر از کاهش ۴ درصد از پرسنل شهرداری به صورت سالانه چه اقدام دیگری برای کوچک‌سازی در شهرداری تهران انجام شده است، گفت: برای تغییر مدل مدیریتی شهرداری تهران سیاست‌هایی در دوره مدیریتی گذشته اتخاذ شده است.

وی ادامه داد: به عنوان مثال برخی از فعالیت‌ها به کارکنان شهرداری در قالب شرکت‌های تعاونی که تشکیل دادند، واگذار شد. به عنوان نمونه شرکت واحد اتوبوسرانی تهران در چارچوب مصوبات شورای شهر، ناوگان خود را به بخش خصوصی واگذار کرد. قسمتی از این بخش خصوصی مربوط می‌شد به تعاونی پرسنل شهرداری تهران که داوطلبانه بازنشسته یا بازخرید شدند و در قالب تعاونی به کار خود ادامه دادند؛ بنابراین نه تنها خدمات به شهر کاهش نیافت؛ بلکه هم کیفیت این خدمات توسعه یافت و هم برای کارکنان شرایط مطلوب‌تری به وجود آمد. بنابراین اگر برنامه‌هایی برای ساماندهی نیروی انسانی داشتیم، این برنامه‌ها شامل اخراج پرسنل نمی‌شد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز