خبرگزاری کار ایران

حسینی میلانی مطرح کرد:

پیشنهاد ایجاد صندوق حمایت از محیط زیست شهر تهران/ نظام اطلاعات زیست محیطی شهری تدوین شود

asdasd
کد خبر : ۶۸۶۶۶۳

بررسی احکام برنامه پنج‌ ساله سوم توسعه شهر تهران در صد و سومین جلسه کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران ادامه پیدا کرد.

به گزارش ایلنا، در این جلسه که بیش از سه ساعت به طول کشید، احکام برنامه پنج‌ ساله سوم توسعه شهری تهران در حوزه‌های محیط زیست شهری و بهبود فضاها و خدمات شهری، کاهش مصرف انرژی و جلوگیری از اتلاف آن، بهبود فضای کسب و کار و ساماندهی کانون‌ها، پهنه کار و فعالیت با تاکید بر محیط زیست مورد بررسی قرار گرفت.

همچنین پیشنهادات کمیته محیط زیست برای اضافه شدن موادی به احکام برنامه سوم توسعه شهر تهران از جمله تدوین برنامه اقدام مشترک با شهرداری شهرهای همجوار حریم پایتخت، حفظ و صیانت از ساختار و میراث طبیعی، توسعه و تسهیل دوچرخه‌سواری در تهران، تحقق‌بخشی به طرح احیا و ساماندهی رودخانه‌های تهران، راه‌اندازی صندوق محیط زیست شهر تهران، تدوین نظام اطلاعات زیست محیطی شهر تهران در سطح مناطق و نواحی شهر تهران و حریم آن، تهیه برنامه مدیریت زیست محیطی در زیست‌بوم‌های حساس شهری و کانون‌های آلاینده و... نیز در این جلسه مورد بررسی قرار گرفت. 

سید آرش حسینی میلانی در این نشست در تشریح صندوق محیط زیست شهر تهران گفت: عمده مسائل زیست محیطی تهران در خارج از شهر هستند. مثلا منشا بخش عمده‌ای از ریزگردهایی که وارد شهر تهران می‌شوند، از شن‌زارها و بیابان‌های اطراف تهران هستند. از سوی دیگر، تشکل‌ها و سازمان‌های مردم‌نهاد بسیاری هستند که در حوزه محیط زیست فعالیت می‌کنند. 

وی ادامه داد: مدیریت شهری تهران در شرایط کنونی، برای کمک به تشکل‌های محیط زیستی و همچنین کمک برای رفع چالش‌هایی که در محدوده تهران نیستند اما بر وضعیت زیست محیطی شهری تهران اثرگذار هستند، دچار محدودیت‌هایی است. به این خاطر، کمیته محیط زیست پیشنهاد داده است که صندوق حمایت از محیط زیست شهر تهران با مکانیزمی شبیه به صندوق ملی محیط زیست ایران شکل بگیرد با این تفاوت که این صندوق متعلق به شهرداری تهران نباشد و به عنوان یک نهاد عمومی غیرانتفاعی فعالیت کند. 

این عضو شورای شهر تهران افزود: صیانت از تنوع زیستی و محیط زیستی، حمایت از تشکل‌های محیط زیستی و تقویت و توسعه برنامه‌های اجتماع‌محور از دیگر وظایف این صندوق هستند.

حسینی میلانی اضافه کرد: در صورتی که این پیشنهاد به یک حکم در برنامه سوم توسعه شهر تهران تبدیل شود، شهرداری تهران موظف به بررسی سازوکارهای این صندوق و تدوین مکانیزم‌های تشکیل آن می‌شود. 

وی همچنین درباره تدوین نظام اطلاعات زیست محیطی شهر تهران اظهار داشت: نظام اطلاعات زیست محیط شهر تهران شامل بانک اطلاعاتی مبتنی بر داده‌های مرتبط با مسائل محیط زیست شهر تهران در سطح مناطق و نواحی شهر تهران و حریم آن است و نهادهای دیگر می‌توانند با پیشتیبانی این بانک اطلاعاتی به تصمیم‌گیری و بررسی شرایط بپردازند. 

سخنگوی کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران با بیان اینکه اطلاعات محیط زیستی شهر تهران هم‌اینک از سوی نهادهای مختلفی در شهرداری تهران مانند سازمان‌ بوستان‌ها، شرکت کنترل کیفیت هوا و... تولید می‌شود ولی به شکل پراکنده موجود است، تصریح کرد:‌ با تدوین نظام اطلاعات زیست محیطی شهر تهران، اطلاعات مرتبط با مسائل زیست محیطی شهری در سطوح مناطق و نواحی شهر تهران و حریم آن ساماندهی شده و به صورت یکپارچه درمی‌آیند. ممکن است این اطلاعات قبلا به شکل اطلس‌های تهیه شده باشند ولی این نظام موجب نظم‌دهی داده‌های محیط زیستی می‌شود. 

در این نشست، با بررسی اعضای کمیسیون و همراهی مشاوران اصلاحاتی در احکام مربوطه در برنامه سوم شهری تهران صورت گرفت.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز