خبرگزاری کار ایران

سخنگوی ستاد اربعین در گفت‌وگو با ایلنا:

افزایش ۲ تا ۳ برابری هزینه تردد زائران ایرانی در عراق/ وقوع ۲ حادثه تصادف در حله/ بازگشایی مرز خسروی منتفی شد

asdasd
کد خبر : ۶۸۳۸۵۲

سخنگوی ستاد اربعین گفت: با توجه به کاهش ارزش پول ایران در مقابل پول عراق هزینه تردد زائران در کشور عراق نسبت به سال‌های گذشته افزایش داشته و دو الی سه برابر شده است.

شهریار حیدری (سخنگوی ستاد اربعین) در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در پاسخ به این سوال که زائران  در صورت مفقودشدن مدارک‌شان در عراق چه کاری باید کنند؟ گفت: در صورتی که مدارک شناسایی زائری از جمله ویزا و گذرنامه در کشور عراق مفقود شود، می‌تواند به دفاتر کنسولگری ایران در عراق در شهرهای نجف، کربلا و کاظمین مراجعه کند و از آنجا یک برگه موقت حضور در عراق را دریافت کند.

وی ادامه داد: این زائر می‌تواند با برگه تردد موقت به ایران بازگردد و پس از بازگشت این برگه را به پلیس گذرنامه تحویل داده و پلیس نیز بررسی می‌کند؛ این زائر با گذرنامه وارد کشور عراق شده است یا به صورت غیرقانونی و در صورتی که فاقد گذرنامه و ویزا بوده باشد، قطعا به عنوان ورود غیرمجاز شناخته می‌شود و با او برخورد می‌شود.

وزارت بهداشت ایران با بیمارستان‌های عراق قرارداد تفاهم‌نامه امضا کرده تا در صورت بروز حوادث برای زائران، آنها در بیمارستان‌‌های عراق بدون پرداخت وجه درمان شوند.

سخنگوی ستاد اربعین در بخش دیگری از صحبت‌هایش درباره مراکز درمانی مستقر در عراق گفت: در ۵۰ نقطه تیم‌های پزشکی ما در بیمارستان‌ها و مواکب درمانی مستقر هستند. تقریبا تمام نقاط پیوسته و متصل در مسیر زائران هستند و همچنین وزارت بهداشت ایران با بیمارستان‌های عراق قرارداد تفاهم‌نامه امضا کرده تا در صورت بروز حوادث برای زائران، آنها در بیمارستان‌‌های عراق بدون پرداخت وجه درمان شوند، ضمن اینکه در همه این نقاطی که ذکر شد، نماینده بیمه ایران نیز مستقر است و نسبت به پرداخت وجه و هزینه مراجعه‌کننده اقدام می‌کند، اما افرادی که بیمه‌نامه ندارند، هزینه درمانشان در کشور عراق آزاد محاسبه می‌شود.

وقوع دو حادثه تصادف در حله
حال عمومی مصدومان مساعد است

حیدری همچنین به حوادث جاده‌ای چند روز گذشته در عراق اشاره کرد و گفت: طی روزهای گذشته دو حادثه تصادف در منطقه حله اتفاق افتاده و در هر دو حادثه ۱۳ نفر مصدوم شده‌اند که به بیمارستان‌های حله انتقال پیدا کردند و حال عمومی همه این مصدومان نیز مساعد گزارش شده است.

وی درباره تامین امنیت زائران در داخل کشور عراق تاکید کرد: تامین امنیت زائران در عراق بر عهده دولت عراق است. دولت عراق نیز همه تدابیر امنیتی را برای تامین امنیت زائران لحاظ کرده است. در سال‌های گذشته تجارب خوبی دولت این کشور برای تامین امنیت زائران کسب کرده است.

سخنگوی ستاد اربعین با اشاره به حوادث امنیتی که در سال ۹۵ در زمان اربعین اتفاق افتاده بود، خاطرنشان کرد: در سال ۹۶ هیچ حادثه امنیتی نداشتیم و هر حادثه‌ای قبل از وقوع، خنثی شد. امسال نیز همان تدابیر با امکانات بیشتر از سوی دولت عراق در حال انجام است. ارتش و نیروهای امنیتی عراق تمام تلاش خود را برای تامین امنیت زائران انجام می‌دهند ما نیز کمیته مشترک امنیتی در عراق داریم. آنچه که دغدغه ما برای تامین امنیت زائران است، در قالب این کمیته به مسئولان عراقی منتقل می‌کنیم. تاکنون نیز همکاری‌های بین دو کشور بسیار نزدیک و خوب بوده است.

هزینه‌های تردد در عراق نسبت به سال گذشته به لحاظ عددی افزایش پیدا نکرده، بلکه فقط ارزش پول ما در مقابل دینار عراق کم شده‌است، از همین‌رو هزینه تردد برای زائران ایرانی در عراق افزایش دو الی سه برابری پیدا کرده است.

حیدری در بخش دیگری از صحبت‌هایش درباره هزینه تردد در کشور عراق تصریح کرد: هزینه‌های تردد در عراق نسبت به سال گذشته به لحاظ عددی افزایش پیدا نکرده، بلکه فقط ارزش پول ما در مقابل دینار عراق کم شده‌است و از همین‌رو هزینه تردد برای زائران ایرانی در عراق افزایش دو الی سه برابری پیدا کرده است.

تعداد خیرین پاسخگوی همه زائران نیست
هزار دستگاه اتوبوس در حال آماده‌باش هستند

وی با بیان اینکه نظارت بر عملکرد ناوگان حمل و نقل عمومی در عراق وجود دارد و دولت و ملت عراق نیز رعایت حال زائران را دارند، گفت: تعدادی از خیرین ایرانی و عراقی در این ایام در خدمت زائران هستند و خدمات را به زائران ارائه می‌دهند، اما تعداد این خیرین به حدی نیست که بتواند پاسخگوی همه زائران باشد.

دولت عراق اعلام کرد با ورود ناوگان حمل و نقل عمومی ایران به عراق جمعی از رانندگان عراقی یا بیکار شده یا احتمال دارد در میزان نرخ تردد تفاوت و تضادی ایجاد شود از همین‌رو مقرر شد، هزار دستگاه اتوبوس در حال آماده‌باش داشته باشیم و در صورتی که دولت عراق اعلام نیاز کند از آنها استفاده کنیم.

سخنگوی ستاد اربعین در خصوص ناوگان حمل و نقل عمومی ایران در عراق برای تردد زائران از مرز به شهرهای کربلا و نجف گفت: سال گذشته دولت عراق اعلام کرد با ورود ناوگان حمل و نقل عمومی ایران به عراق جمعی از رانندگان عراقی یا بیکار شده یا احتمال دارد در میزان نرخ تردد تفاوت و تضادی ایجاد شود از همین‌رو مقرر شد، هزار دستگاه اتوبوس در حال آماده‌باش داشته باشیم و در صورتی که دولت عراق اعلام نیاز کند از این هزار دستگاه استفاده کنیم.

وی ادامه داد: ۲۰۰ دستگاه اتوبوس‌ در حال حاضر در نقاط مهران، شلمچه و چزابه حضور دارند و در صورتی که استانداران مرزی به ما اعلام نیاز کنند، بلافاصله از این ناوگان برای انتقال زائران استفاده می‌کنیم.

مجوز عبور و مرور زائران از مرز خسروی صادر نشد
فقط تجار و زائران عراقی از این مرز رفت‌وآمد می‌کنند

حیدری در خصوص بازگشایی مرز خسروی برای تردد زائران ایرانی گفت: در حال حاضر همچنان امکان تردد زائران ایرانی از مرز خسروی امکان‌پذیر نیست، البته فعالیت‌های تجاری و ترانزیتی در این مرز صورت می‌گیرد، اما برای عبور و مرور زائران مجوزی صادر نشده است. انتظار ما این بود که بخشی از زائران بتوانند از این مرز تردد کنند و در صورتی که این مرز برای تردد زائران بازگشایی می‌شد، ما امروز شاهد تجمع زائران در مرز مهران نبودیم.

انتظار ما این بود که بخشی از زائران بتوانند از مرز خسروی تردد کنند. در صورتی که برای تردد زائران این مرز بازگشایی می‌شد، ما امروز شاهد تجمع زائران در مرز مهران نبودیم.

وی تصریح کرد: رییس ستاد اربعین تاکید کرد: به صورت مستمر فعالیت برای امکان تردد زائران از مرز خسروی نه تنها در طول ایام اربعین بلکه در تمام طول سال نیز ادامه دارد تا این مرز بازگشایی شود. در حال حاضر فقط تجار و زائران عراقی از این مرز رفت و آمد می‌کنند.

سخنگوی ستاد اربعین خاطرنشان کرد: بهترین زیرساخت در کل مرزهای مشترک با عراق در مرز خسروی وجود دارد و از نظر زیرساخت و اسکان در این منطقه هیچ مشکلی وجود ندارد. ۲۳ هتل و زائرسرا در این منطقه ایجاد شده است. همچنین پایانه خسروی از همه پایانه‌های غربی به‌روزتر است و زیرساخت‌های لازم مانند آب و برق در آنجا مهیا است، اما عراق در روزهای اخیر اعلام کرد که امکان بازگشایی این مرز برای تردد زائران اربعین به دلیل عدم تامین امنیت این مرز از سوی دولت این کشور امکان‌پذیر نیست.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز