خبرگزاری کار ایران

میرلوحی در گفت‌وگو با ایلنا:

شورایاری‌ها با شورای شهر همسو نیستند/گزارشی از میزان حضور شورایاران در محله‌ها در دست نیست

asdasd
کد خبر : ۶۸۳۱۴۶

عضو شورای شهر تهران گفت: شورایاری‌ها با اعضای شورای شهر پنجم همسو نیستند و گزارش جامعی مبنی بر میزان حضور آنها در محله‌های شهر تهران در دست نیست.

محمود میرلوحی (عضو شورای شهر تهران) در گفتگو با خبرنگار ایلنا، درباره عملکرد شورایاری‌ها گفت: بحث مشارکت در جامعه ما نهادینه نشده است، اگر بخواهیم شهری مانند تهران را با 22 منطقه، 120 ناحیه و 150 محله مورد ارزیابی قرار داده و نقش مردم را در تصمیم‌گیری‌ها، تصمیم‌سازی‌ها و حوزه‌های مختلف عمرانی، فرهنگی، اجتماعی و تخصصی بررسی کنیم، متوجه می‌شویم که کم‌کاری‌هایی در این حوزه وجود داشته است.

وی با تاکید بر اینکه در قانون اساسی تشکیل شوراهای محله پیش‌بینی شده‌است، گفت: با وجود پشتوانه های قانونی اما این موضوع مسکوت مانده است، درحالی که لازم بود در راستای اجرای قانون، سلسله مراتب شورای محله شکل می‌گرفت و به ترتیب شوراهای ناحیه‌ای و منطقه‌ای تشکیل می‌شد، اما اکنون چنین ترتیبی رعایت نمی‌شود.

میرلوحی با بیان اینکه در گذشته نیز میزان مشارکت مردم در انتخابات شورایاری ها قابل توجه نبود، گفت: در گذشته مشارکت در انتخابات قابل توجه نبود به گونه‌ای که جمع آرا انتخابات قبلی 500 هزار رای در تهران است، در حالی که در بین 8.5 میلیون نفر جمعیت تهران، رای 500 هزاری قابل توجه نیست و می‌توان آن را بین 6 تا 7 درصد تخمین زد.

عضو شورای شهر پنجم با یادآوری تلاش اعضای شورا برای افزایش سهم مشارکت تهرانی‌ها در انتخابات شورایاری، افزود: در تلاش هستیم تا این سهم را به 20 تا 25 درصد برسانیم به گونه‌ای که با در برنامه‌ریزی‌های خود، حدود 2 میلیون رای دهنده را پای صندوق‌ها کشانده تا اعضای شورایاران را انتخاب کنند.

ضرورت لحاظ کردن سلامتِ کاری و وجاهت محلی کاندیداها در انتخابات شورایاری‌

وی درباره طرح و برنامه‌های اعضای شورای شهر برای افزایش سهم مشارکت مردم در انتخابات شورایاری‌ها، گفت: قرار است در دو حوزه اقداماتی صورت گیرد؛ نخست آنکه مشخصات کسانی که در انتخابات شرکت می‌کنند، جامع‌تر بوده و تحصیلات افراد نیز مدنظر قرار گیرد، همچنین توانمندی، انگیزه کار، سلامت کاری و اعتبار و وجاهت محلی نیز بررسی شود.

میرلوحی تاکید کرد: اگر افراد از اعتبار و وجاهت محلی برخوردار باشند، در زمان دعوت برای انجام کار خیر مانند مسایل فرهنگی یا زیست محیطی می‌توانند مردم را به صحنه بکشانند تا در کارها مشارکت کنند.

عضو شورای شهر پنجم با بیان اینکه اعضای شورای شهر در تلاش هستند تا سازوکاری برای ارزیابی مشارکت مردم در انتخابات شورایاری‌ها داشته باشند، ادامه داد: باید مشخص شود؛ فردی که به عنوان عضو شورایاری انتخاب می‌شود تا چه انداره نقش و تاثیرگذاری را در بین مردم دارد.

وی افزود: در گذشته خانه‌های سلامت، محیط زیست، بهداشت، کتاب، قرآن، هنر، موسیقی و ورزش در محلات مختلف تشکیل شد، اما ادامه چنین فعالیت‌هایی دنبال نشد و ساختار شورایاری‌ها در محلات و مناطق نتوانست محقق شود.

میرلوحی به مشارکت‌های اجتماعی در تهران اشاره کرد و گفت: مشارکت‌های اجتماعی در تهران همانند مشارکت‌های سیاسی فراگیر نیست. به عنوان مثال ممکن است؛ افرادی در هیات و مسجدی دور هم جمع شوند، اما این دورهمی منحصر به مراسم مذهبی مانند عاشورا است، لذا اغلب در طول سال مشاهده نمی‌شود که محلات محتلف در یک کار داوطلبانه مستقل حضور داشته باشند.

عضو شورای شهر پنجم اضافه کرد: امید است در انتخابات امسال کاری کنیم که چهره‌های شاخص، مورد وثوق و دارای اعتبار محلی بیشتر حضور داشته باشند و در عین حال سازوکار نظارتی دقیق و بهتری صورت گیرد تا کارگروه فعالیت در محلات به معنای واقعی شکل گیرد.

فعالیت‌های داوطلبانه محلی ملاک تعیین شورایاری‌های موفق

میرلوحی تصریح کرد: باید رقابتی در منطقه‌های شهر تهران رخ دهد تا مشخص شود، کدام شورایاری‌ها در کدام منطقه فعال‌تر عمل کرده است، در این میان لازم است، شاخص‌های ارزیابی تعریف کنیم تا به درستی شورایاران موفق معرفی شوند.

وی در تشریح شاخص‌های ارزیابی انتخاب شورایاران موفق گفت: تشکیل تعداد کارگروه، فعالیت‌های داوطلبانه محلی و فعالیت‌های موفق در حوزه زیست محیطی از جمله مواردی است که مشخص می‌کند انجیوهای محلی تا چه اندازه توانسته موثر واقع شود.

عضو شورای شهر پنجم افزود: شورایاری‌ها با اعضای شورای شهر پنجم همسو نیستند و گزارش جامعی مبنی بر حضور آنها در محله‌های شهر تهران در دست نیست.

میرلوحی تاکید کرد: در سال‌های اخیر جلسات مختلفی از سوی فرمانداری تهران برگزار شد، که در آن جلسات شورایاران محله و مدیران دستگاه های مربوطه حضور داشتند تا مسایل هر منطقه مورد بررسی قرار گیرد و تصمیمات لازم اتخاذ شود، اکنون نیز مجمع نمایندگان امید در مجلس با همکاری فرمانداری تهران به طور مرتب در مناطق مختلف حضور پیدا می‌کنند تا مشکلات مناطق شهری مورد بررسی قرار گیرد که به نظر می‌رسد، این اقدام قابل قبولی است و باید این جلسات گسترده‌تر بوده تا به حل مسایل و مشکلات شهری منجر شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز