خبرگزاری کار ایران

امضای تفاهمنامه همکاری در صنعت ریلی میان مترو و جهاد دانشگاهی؛

دورخیز مترو برای ساخت تجهیزات موردنیاز

asdasd
کد خبر : ۶۸۰۷۳۳

تفاهمنامه همکاری در صنعت ریلی میان شرکت راه آهن شهری و حومه و جهاد دانشگاهی کشور با هدف ساخت داخل تمامی تجهیزات مترو امضا شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، تفاهمنامه همکاری در صنعت ریلی میان شرکت راه آهن شهری و حومه و جهاد دانشگاهی کشور بعدازظهر امروز (23 مهر ماه) با حضور محسن پورسیدآقایی (رییس هیات مدیره شرکت مترو و معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران)، علی امام (مدیرعامل مترو) و حمیدرضا طیبی (رییس حهاد دانشگاهی کشور) به امضا رسید.

ضرورت اتکای کشور به تجهیزات ساخت داخل

در مراسم امضای این تفاهم‌نامه رئیس هیئت مدیره شرکت مترو گفت: اولویت ما در شهر تهران برای حل زیربنای مساله آلودگی و ترافیک باید بر مبنای مترو گذاشته شود.

وی با بیان اینکه تا امروز هفت خط مترو را ساخته‌ایم، اظهار داشت: هنوز دو خط مترو به بهره‌برداری نرسیده و باید تعداد خطوط‌مان تا 12 خط افزایش یابد اما برای این توسعه باید اتکای‌مان به تجهیزات ساخت داخل باشد.

محسن پورسیدآقایی ادامه داد: با اتکا به خارج از کشور هم به لحاظ مسائل ارزی و هم به دلیل رفتارهای سینوسی کشورهای توسعه یافته نمی‌توانیم کار خود را پیش بریم. ما باید دست بر زانوی خود بگذاریم و با کمک دانش و توانایی داخل کارها را پیش ببریم.

وی با بیان اینکه حجم مترو در ایران زیاد است، عنوان کرد: تولید تجهیزات مترو در ایران کاملا صرفه اقتصادی دارد در ساخت مترو چند گلوگاه بیشتر نمانده که امیدواریم آنها هم برطرف شود. اکنون کل مهندسی و طراحی مترو در داخل کشور انجام می‌شود اما در مورد بخشی از تجهیزات نیازمند واردات قطعات هستیم.

پورسیدآقایی افزود: در خط شش و هفت عملیات ساختمانی با سرعت خوبی انجام شده و قسمت‌های تجهیزاتی به دلیل وابستگی‌ها به خارج به خوبی پیش نرفته است. با این نگاه تلاش کردیم باقیمانده تجهیزات مترو در داخل کشور ساخته شود و بر همین اساس موضوعات یاد شده را در تفاهم‌نامه درج کردیم تا دیگر هیچ نیازی به خارج از کشور نداشته باشیم.

وی تاکید کرد: البته راه برون رفت از وضعیت فعلی اقتصادی کشور علاوه بر تکیه بر توان داخلی حرکت به سمت صادرات است. صادرات بدون پایه‌های داخلی امکان‌پذیر نیست چراکه در حین صادرات اولین سوال کشورهای دیگر این است که سوابق کاری محصولات در کشور خودی چقدر است بنابراین راه صادرات از درون کشور می‌گذرد.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با اشاره به علت انتخاب جهاد دانشگاهی برای انعقاد این تفاهم‌نامه گفت: این نهاد نشان داده در راستای رفع مشکلات تکنولوژیکی کشور فعال است. بنابراین علت این انتخاب توانایی‌ها و مداومت‌هایی است که این نهاد دارد. ضمنا ثبات مدیریتی جهاد دانشگاهی نیز از دیگر علل انتخاب این نهاد برای انعقاد تفاهم‌نامه دوجانبه است.

کسب دانش ساخت تجهیزات تعداد زیادی فرصت شغلی ایجاد می‌کند

در ادامه این مراسم رئیس جهاد دانشگاهی کشور با بیان اینکه صنعت حمل و نقل ریلی نقش مهمی در پیشرفت کشور دارد، گفت: این صنعت به ویژه در حوزه شهری از سرعت توسعه خوبی برخوردار است و در حال حاضر 9کلانشهر ما در حال ایجاد خطوط مترو هستند.

وی با بیان اینکه حمل و نقل ریلی فواید ویژه‌ای برای کشور دارد، گفت: این صنعت در زمینه حمل و نقل مسافر، بار، کاهش آلودگی هوا، کاهش تصادفات و کاهش هزینه‌های کشور مفید به فایده است.

حمیدرضا طیبی تاکید کرد: کسب دانش طراحی و کسب دانش ساخت تجهیزات می‌تواند اشتغال زیادی را برای ردیف‌های تخصصی ایجاد کند و با توسعه ساخت داخل و پیدا کردن امکان اصادرات این خدمات به کشورهای همسایه و همسو نیز فراهم می‌شود.

طیبی با اشاره به اینکه جهاد دانشگاهی در چند زمینه فناوری‌های مرتبط با صنعت حمل و نقل شهری تولید کرده و این فناوری‌ها را تجاری‌سازی کرده است، اظهار داشت: متاسفانه خیلی طول کشید تا این فناوری‌ها به صورت عملی در پروژه‌ها مورد استفاده قرار گیرند خوشبختانه اخیرا علاقمندی‌های خوبی نسبت به توسعه صنعت داخل ایجاد شده و زمینه امضای این تفاهم‌نامه فراهم شده است.

وی تاکید کرد: با اتکا به 37 سال تجربه خود در جهان معتقدم ما از توان علمی و فناوری خوبی در کشور برخورداریم این فرصت خوبی است تا خودمان تولید تکنولوژی کنیم؛ ضمن اینکه از این فرصت می‌توانیم برای انتقال فناوری هم استفاده کنیم.

طیبی با بیان اینکه ما آزمایشگاه مرجع برای کنترل کیفیت نداریم، اظهار کرد: کارفرما باید اجازه دهد تا تست‌های محیطی را انجام دهیم که هم آقای پورسیدآقایی و هم آقای امام نظر مثبتی در این راستا دارند.

تحریم‌ها ضرورت ارتباط میان صنعت و علم را مشخص‌تر کرد

مدیرعامل شرکت راه‌آهن شهری و حومه در مراسم امضای این تفاهم‌نامه اظهار داشت: جهاد دانشگاهی شجره طیبه‌ای است که فرزند انقلاب اسلامی است و برکات این مجموعه ارزشی برای نظام مشخص است.

علی امام با بیان اینکه ما در سنوات گذشته‌ نیز همکاری‌هایی با جهاد دانشگاهی داشته‌ایم، عنوان کرد: آقای طیبی و همکارانشان اعتقاد داشتند باید بر ظرفیت‌های داخلی در عرصه حمل  ونقل و ازجمله مترو تکیه کنیم. جهاد دانشگاهی با صنایع مختلف کشور در ارتباط است و در رابطه با همکاری با صنعت مترو نیز تمایل نشان داد ما هم از این رغبت جهاد دانشگاهی استقبال کردیم و جلسات خوبی در این زمینه برگزار شد.

وی ادامه داد: البته این مباحث قبل از تحریم‌های ظالمانه اخیر شروع شد اما پیش رفتن تحریم‌ها سبب شد این ارتباط ضرورت خود را بیشتر نشان دهد.

امام با بیان اینکه این تعهد روی کاغذ باقی نخواهد ماند، گفت: با همدلی میان مترو و جهاددانشگاهی این تعهد را در عمل نشان خواهیم داد و میزان نیازمندی به تجهیزات خارجی را روز به روز کمتر می‌کنیم. امیدواریم روزی شاهد این باشیم که وابستگی ما به خارج به کلی قطع شده باشد.

شایان ذکر است فناوری‌های مرتبط با سیستم رانش واگن‌های مترو، سیستم‌های کنترل تردد و دسترسی، سیستم علائم و ارتباطات، ساخت تجهیزات فلزی مورد نیاز صنعت مترو، طراحی و ساخت سیستم‌های کنترلی واگن و تجهیزات تعمیراتی ناوگان و تجهیزات برقی، پست‌های RS و LPS شامل رکتی‌فایر و کلیدهای LFCB از موضوعات این تفاهم‌نامه است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز