خبرگزاری کار ایران

رئیس انجمن روانپزشکان ایران در گفت‌وگو با ایلنا:

کمبود داروهای روانپزشکی در بازار دارویی/بیماران بدلیل بی‌پولی دیگر به مشکلات روانی‌شان رسیدگی نمی‌کنند

asdasd
کد خبر : ۶۷۹۴۲۱

رئیس انجمن علمی روانپزشکان ایران گفت: با توجه به وضعیت کنونی اقتصادی افراد دیگر پولی برای رسیدگی به مشکلات روانی و سلامت روان خود ندارند.

مریم رسولیان (رئیس انجمن علمی روانپزشکان ایران) در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، در خصوص تاثیرات نوسانات اقتصادی اخیر بر بیماری‌های روانشناختی گفت: داروهای ایرانی مورد نیاز برای درمان مشکلات روانشناختی در بازار کم است و نوسان دارد، اما به هر طریق تامین می‌شود، درباره داروهای خارجی هم باید بگویم که بر مبنای سیاست‌گذاری‌های ارزی کم وارد می‌شوند.

وی افزود: در خصوص اختلالات روانی آمار 23 درصدی در کشور وجود دارد که مبنای پیمایشی ملی مربوط به چندین سال پیش است و مرحله جدید آن هم امسال اجرا می‌شود، اما نکته قابل توجه این است که 23 درصد اختلال روانی در کشور ما نسبت به آمارهایی که در کشورهای دیگر وجود دارد، آمار زیادی نیست، ولی بعضا به گونه‌ای مطرح می‌شود که انگار این آمار سر به فلک کشیده است.

رسولیان تصریح کرد: در کشوری مثل دانمارک که از نظر رفاه اجتماعی در سطح بالایی قرار دارد، خودکشی و افسردگی بیشتر از کشور ما وجود دارد، البته این بدان معنا نیست که ما مشکلات اجتماعی نداریم.

وی تاکید کرد: نارضایتی افراد از زندگی به معنای بیماری افسردگی نیست و بدان معناست که فرد نسبت به زندگی خود احساس رضایتمندی ندارد و تاثیر مستقیم مسائل اقتصادی کشور روی رضایتمندی و کیفیت زندگی افراد است، اما لازم به ذکر است مسائل اقتصادی اخیر روی بیماری‌های اصلی روانشناختی مثل اسکیزوفرنی تاثیری ندارد.

رئیس انجمن علمی روانپزشکان ایران با بیان اینکه عدم رضایتمندی فرد در زندگی باعث بروز بسیاری از مشکلات روانشناختی است، اظهار داشت: افراد استعداد دچار شدن به اختلال‌ها را دارند به همین دلیل راهکار پیشگیرانه این است که با استفاده از توانمندی افراد مقاومت‌شان در مقابل مشکلات را افزایش دهیم.

وی  با اشاره به اینکه وضعیت بی‌ثبات اقتصادی ناامیدی و ناامنی در افراد ایجاد می‌کند و باعث افزایش موج مهاجرت‌ها و بحران‌های فردی می‌شود، گفت: افراد در این شرایط اعتماد خود را از دست می‌دهند و بسیار احساس ناامنی می‌کنند و هر کسی این احساس ناامنی را به گونه‌ای در رفتار اجتماعی خود بروز می‌دهد.

رسولیان در خصوص افزایش اعتیاد و مصرف مواد محرک با توجه به شرایط اقتصادی اخیر گفت: وقتی ناامنی روانی برای افراد فراهم می‌شود و سطح استرس آنها بالا می‌رود به طبع هر کسی یک راه‌حلی برای آن پیدا می‌کند. راه‌حل‌های غیرکارآمد و احساسی شامل افزایش پرخاشگری و مصرف مواد مخدر است که شاهد آ‌ن هستیم. افرادی که در عرصه شروع به کار هستند و مستقل زندگی می‌کنند، آسیب‌های زیادی می‌بینند. عدم وجود شاخص‌های سلامتی باعث می‌شود، افراد برای بهتر شدن زندگی خود تلاشی نکنند، چرا که احساس می‌کنند، تلاششان موثر نیست.

وی افزود: یکی از مهمترین مشکلاتی که با نوسانات اقتصادی اخیر پیش آمده این است که تامین دارو و روش‌های درمانی با مشکل مواجه شده‌است، این چرخه معیوب باعث می‌شود افراد دیگر پولی برای رسیدگی به مشکلات روانی خود نداشته باشند.

رسولیان در خصوص نزدیکی شرایط سلامت روانی افراد به بحران در شرایط امروز کشور، اضافه کرد: احساس ناامنی شدیدی در خصوص شرایط اقتصادی کشور در افراد ایجاد شده است، اما از آنجایی که به سرعت قیمت‌ها افزایش یافته با درصد کمی کاهش آنها هم مردم خوشحال می‌شوند و این نشان دهنده آن است که جوی هیجانی در کشور حاکم است و سلامت روان آنها تحت تاثیر قرار گرفته است.

وی در پایان گفت: وضعیت ما به لحاظ اجتماعی و رضایتمندی از زندگی دستخوش تغییرات فراوان و تاثیرات منفی زیادی قرار گرفته است و تردیدی نیست که این مشکلات منجر به افزایش آمار مشکلات روانشناختی شده است، اما با توجه به آماری که مربوط به پنج سال پیش است، آمار مشکلات روانشناختی در کشور ما به نسبت کشورهای دیگر به رغم مشکلات، آمار بالایی نیست، البته که این آمار نیاز به بروزرسانی دارد و طی دو سال آینده این بروزرسانی انجام می‌شود، علاوه بر این به دلیل اضطراری بودن مشکلات فعلی وزارت بهداشت انجام هر چه سریعتر این پیمایش را در دستور کار قرار داده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز