خبرگزاری کار ایران

عضو شورای شهر تهران در گفت‌وگو با ایلنا:

عدم ثبات در مدیریت شهری به دلیل طراحی سناریو از سوی جریان رقیب است

asdasd
کد خبر : ۶۷۹۱۹۴

عضو شورای شهر تهران گفت: با توجه به ساختار موجود در سیستم اجرایی مدیریت شهری، معتقدم جریان رقیب از ابتدا سناریویی برای مدیریت شهری برنامه‌ریزی کرد تا نتوانیم ثبات مدیریتی داشته باشیم.

حجت نظری (عضو شورای شهر تهران)‌ در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، تغییرات مدیریتی پی درپی در شهرداری را عامل ناقص ماندن طرح‌ها توصیف کرد و اظهار داشت: هر طرح اجرایی اعم از عمرانی، فرهنگی و اجتماعی زمانی می‌تواند به بهترین شکل اجرا شود که ثبات مدیریتی وجود داشته باشد و در این شرایط است که برنامه‌های کوتاه‌مدت، میان‌مدت و حتی بلندمدت در زمان و موعد خود اجرایی می‌شود.

وی با بیان اینکه متاسفانه استعفای آقای نجفی و تغییر مدیریت در شهرداری تهران سبب کندی در اجرای برخی برنامه‌ها شد، گفت: تغییر مدیریت به طور سلسله‌مراتبی و دنباله‌دار به تمام مجموعه شهرداری تهران با هر تغییری رسوخ می‌کند؛ یعنی با تغییر شهردار، فقط یک نفر تغییر نمی‌کند؛ بلکه ده‌ها و شاید صدها مدیر زیرمجموعه نیز تغییر می‌کنند.

نظری تاکید کرد: البته راه‌حل این مشکل این است که هرکس شهردار می‌شود، فارغ از سلیقه شخصی خود به برنامه‌های شورای شهر عمل کند و تنها در نحوه اجرا سلیقه خود را اعمال کند. برنامه‌ها نباید متفاوت باشند و باید منشعب از وعده‌هایی باشد که اعضای شورا در هنگام انتخابات به مردم دادند و همچنین تابع برنامه جامعی باشد که شورای عالی سیاستگذاری در مقطع انتخابات منتشر کرد.

رییس کمیته مشارکت‌های مردمی‌شورای اسلامی‌ شهر تهران با اشاره به اینکه اگر این اتفاق بیفتد، شاید دیگر چندان مهم نباشد که شهردار تهران چه کسی شود، خاطرنشان کرد: اما واقعیت این است که ساختار شهرداری اینگونه نیست و نه تنها در شهرداری بلکه در سایر دستگاه‌ها هم خیلی مهم است، افرادی که در راس دستگاه‌های اجرایی قرار می‌گیرند، چه کسانی باشند و چه برنامه‌هایی داشته باشند.

وی در ادامه گفت: با توجه به ساختار موجود در سیستم اجرایی مدیریت شهری، معتقدم جریان رقیب از ابتدا سناریویی برای مدیریت شهری برنامه‌ریزی کرد تا ما نتوانیم ثبات مدیریتی داشته باشیم و متاسفانه گاهی در خود شورا هم بعضی از ما دچار این خطای استراتژیک شدیم و در مسیری که رقبا طراحی کرده بودند، قدم گذاشتیم. شاید هنوز هم برخی همکاران ما ناخواسته همین مسیر را طی می‌کنند.

عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران با بیان اینکه شخصا معتقدم ثبات مدیریت در شهرداری تهران باید اولویت همه برنامه‌ها باشد، گفت: مدیریت طولانی آقای قالیباف در شهرداری به او این امکان را داد که پروژه‌های مدنظر خود را اجرا کند؛ شاید اگر ایشان هم دو سال شهردار تهران بود، هیچ‌یک از کارهایی را که به آن‌ها می‌بالد (که البته باید در مورد خوب بودن یا خوب نبودن این پروژه‌ها و کیفیت اجرای آن‌ها در جای خود صحبت شود) نمی‌توانست انجام دهد.

وی با بیان اینکه البته گاهی تغییر مدیریت سبب اتفاقات مثبتی هم می‌شود، گفت: در دوره مدیریت شهری قبلی مصوبه‌ای در شورای اسلامی‌شهر تهران تحت عنوان برج‌باغ‌ها داشتیم که براساس آن خیلی از باغ‌های تهران از بین رفت. با تغییر مدیریت شهری، یکی از اتفاقات شگرف این بود که این مصوبه لغو شد. این مسیری بود که طراحی شده بود و مدیریت قبلی گمان می‌کرد، اگر در تهران بتون روی بتون سوار شود، به معنای پیشرفت است، اما مدیریت جدید این اعتقاد را نداشت و با این تغییر آن مسیر هم به گونه‌ای متفاوت دنبال شد.

نظری در بخش دیگری از سخنان خود ضمن انتقاد از دوره قبلی مدیریت شهری بیان کرد: متاسفانه در دوره قبلی در مورد مترو شاهد توسعه پایدار نبودیم. درست است که خط مترو کیلومترها افزایش پیدا کرد و ما هم مخالف افزایش خطوط مترو نیستیم، اما باید این توسعه مترو اصولی انجام می شد. اگر بخواهیم اجرای این پروژه‌ها را با جزییات بررسی کنیم، متوجه می‌شویم اتفاقات خوبی در این زمینه رخ نداده است. خشک شدن چشمه علی و نامعلومی‌ سرنوشت این چشمه که چند هزار سال جوشیده است، یکی از این اتفاقات ناگوار است. این حاصل نوع کار کردن در حوزه ساخت مترو در دوره مدیریت قبلی شهر تهران است.

عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران ادامه داد: در دوره مدیریت شهری قبلی بسیاری از میادینی که در سطح شهر داشتیم، تبدیل به فلکه شدند و از میدان و کارکرد میدانی خارج شدند، برای اینکه شهرداری اماکنی را برای ایستگاه مترو تملک نکند، از همان فضای میدان استفاده کردند و کارکرد میدان را از بین بردند. بنابراین میادینی که می‌توانستند در کنار کارکرد ترافیکی به عنوان یک پلازای شهری برای شهر و شهروندان کاربرد داشته باشند، صرفا تبدیل به فلکه شد.

نظری افزود: در دوره جدید مدیریت شهری رویکرد ما احترام به انسان به جای احترام به خودرو و بتن و سیمان است؛ ما می‌خواهیم شهر محل مناسبی برای زندگی و تعاملات اجتماعی انسانی شود نه اینکه صرفا برای خودروها و قشری خاص از جامعه اتوبان، برج و مگامال ساخته شود. بنابراین برای اجرای این رویکرد نیاز به ثبات مدیریتی در شهر وجود دارد، چرا که هیچگاه نمی‌توان در عرض شش ماه اتفاقی را که در طول 14 سال مدیریت شهری اصولگرایان رخ داد، اصلاح کرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز