خبرگزاری کار ایران

سردار مومنی مطرح کرد:

میانگین تلفات جاده‌ای در ایران کمتر از آمار جهانی است/قوانین برای بازدارندگی بیشتر باید به روز شود

asdasd
کد خبر : ۶۷۸۱۲۴

جانشین فرمانده نیروی انتظامی گفت: میانگین تلفات جاده‌ای در ایران کمتر از آمار جهانی است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، سردار اسکندر مومنی، جانشین فرمانده نیروی انتظامی ضمن تبریک هفته نیروی انتظامی گفت:  در سال‌های ۸۴ و ۸۵ حدود ۲۸ هزار نفر با تعداد ۷ میلیون خودرو در تصادفات کشته می‌شدند، این رقم در سال ۹۶ به ۱۶ هزار نفر رسیده در حالی که خودروها به ۲۰ میلیون رسیده است. اگر این مولفه را در نظر بگیریم کاهش تلفات جاده‌ای خود را نشان می‌دهد و کاملا مشخص است که سفرها و خودروها افزایش یافته اما آمار تصادفات کاهش پیدا کرده است.

وی با بیان اینکه یک کشته هم در جاده‌ها زیاد است و هرگز نباید قانع شویم، تصریح کرد: کاهش آمار تصادفات کار بزرگی بود و حاصل تلاش پلیس راهنمایی رانندگی و دستگاه‌های مربوطه بود. اصلی‌ترین مولفه هم در کاهش تلفات جاده‌ای عامل ترافیکی و رفتار ترافیکی یعنی همکاری مردم بود.

مومنی تصریح کرد: بیش از یک دهه قبل ایران رتبه بالایی در تصادفات داشت اما اکنون میانگین دنیا ۷ است و ایران ۵، یعنی ایران از میانگین دنیا کمتر است.

وی با بیان اینکه انتظار داریم هرسال کشته‌ها کاهش یابد، خاطرنشان کرد: در امریکا تعداد کشته‌ها در سال ۳۶ هزار نفر و در ایران ۱۶ هزار نفر است. میانگین ایران از همه دنیا پایین‌تر است؛ این جای تشکر دارد خصوصا از رسانه‌ها و صدا و سیما. مولفه‌های زیادی در این مهم دخیل است که یکی از آنها قوانین و مقررات بوده که در همه مولفه‌ها دخیل است، قوانین باید تسهیل کننده باشند و موجب افزایش ایمنی باشد و برای متخلفان بازدارنده. در تغییر قانون این اتفاق رخ داد و بستر خوبی در اختیار نیروی انتظامی قرار گرفت.

سردار مومنی اضافه کرد: نکته بعدی کنترل رفتار ترافیکی است که مردم همکاری خوبی داشته‌اند. کنترل مکانیزه موجب همکاری بهتر مردم شد که شامل دوربین‌ها می‌شود. چقدر این امکان در گذشته وجود داشت که شبانه روز کنترل کند؟ اما هنوز در آغاز راه هستیم. یکی از رویکردهای نیروی انتظامی کنترل مکانیزه است.

وی تصریح کرد: وقتی کنترل مکانیزه می‌شود رفتار رانندگان تغییر می‌کند. اگر همه جا کنترل مکانیزه شود رفتار رانندگان هم نهادینه می‌شود. نکته بعدی استفاده از تجهیزات و امکانات دقیق است مثل همین سیستم‌های کنترل الکل و مواد مخدر، به دلیل افزایش سفرها و رانندگان دیگر امکان کنترل دستی وجود ندارد و باید تجهیزات و قوانین بازدارنده باشد.

وی افزود: باید همراه با تجهیزات تلاش شود قوانین هم بازدارنده باشد. یکی از مولفه‌های اصلی در کاهش تصادفات قوانین جدید بود اما همواره به بروزرسانی نیاز داریم تا قوانین باز دارنده‌تر شود. در کشورها بیشترین میزان جریمه مربوط به الکل و مواد مخدر است. قانون باید بازدارنده برای رفتارهای پرخطر باشد چراکه تکرار آن موجب هزینه‌های بسیاری می‌شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز