خبرگزاری کار ایران

عضو شورای شهر:

تنها 200 میلیارد تومان از بودجه غیرنقد 4 هزار میلیاردی شهرداری تامین شده است

asdasd
کد خبر : ۶۷۷۷۰۷

نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران با بیان اینکه 4 هزار میلیارد تومان از بودجه 17 هزار و 400 میلیارد تومانی مصوب سال 1397 شهرداری تهران را بودجه غیرنقد تشکیل می دهد، گفت: بخش عمده بودجه غیرنقد باید در مناطق و نواحی شهرداری تهران تامین شود اما متاسفانه در نیمه نخست سال رقم محقق شده این حوزه تنها 200 میلیارد تومان بوده است.

به گزارش ایلنا، نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه و خزانه‌دار شورای اسلامی‌ شهر تهران از ارائه لایحه دستورالعمل اجرایی مدیریت بودجه غیرنقد شهرداری در آینده نزدیک به صحن شورای شهر تهران خبر داد و بر اصلاح روش‌های پیشین استحصال بودجه غیرنقد در این لایحه تاکید کرد.

 سیدحسن رسولی در خصوص ضرورت ارائه این لایحه گفت: 4 هزار میلیارد تومان از بودجه 17 هزار و 400 میلیارد تومانی مصوب سال 1397 شهرداری تهران را بودجه غیرنقد تشکیل می‌دهد که بخش عمده آن باید در مناطق و نواحی شهرداری تهران تامین شود.

خزانه‌دار شورای شهر تهران در ادامه اعلام کرد: براساس گزارشی که توسط خزانه‌داری و کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران از عملکرد مالی 6 ماهه نخست سالجاری در اختیار است متاسفانه رقم محقق شده این حوزه تنها 200 میلیارد تومان بوده است. این رقم یعنی اینکه از 50 درصد بودجه غیر نقدی که باید در نیمه نخست سال تامین می‌شد تنها 10 درصد استحصال شده است.

رسولی با تاکید بر اینکه ادامه این روند عدم تعادل بیشتری را در بخش منابع و مصارف در حوزه مدیریت شهری ایجاد می‌کند اظهار داشت: شهردار تهران با نگاهی آسیب شناختی، روش‌های پیشین استحصال بودجه غیرنقد را مورد مطالعه قرار داده و در همفکری با کمیسیون برنامه و بودجه لایحه‌ای را در این خصوص تدوین کرد که خوشبختانه با قید یک فوریت در دستور بررسی شورا قرار گرفت.

وی در خصوص مزایای این لایحه نسبت به شیوه‌های پیشین گفت: این لایحه بر اساس اصل شفافیت حداکثری شکل گرفته است و تلاش دارد با جلوگیری از هرگونه سازوکار معیوب مانع شکل‌گیری مشکلاتی از جنس رانت‌ها و سوءاستفاده‌ها شود.

نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران ادامه داد: نکته دیگر این است که سهم غیر نقد از بودجه شهرداری تهران در اولویت دوم بوده و تنها نقش مکمل و کمکی را برای تامین هزینه‌های شهر که عمدتا حوزه عمرانی را شامل می‌شود، بر عهده دارد.

رسولی اعلام کرد: در لایحه جدید با شناسایی گلوگاههای فساد زای پیشین سعی شده است که هیچ گونه ارتباط مستقیمی‌بین تسهیل گران مالی با مناطق و نواحی شهرداری تهران برقرار نباشد.

وی تصریح کرد: بر همین اساس مقرر شده است همانند بودجه نقدی، بودجه غیر نقد نیز از طریق مدیریت متمرکز حساب خزانه داری تخصیص داده شود؛ یعنی اینکه منابع حاصل از این سرفصل در همه سطوح، ابتدا به خزانه داری واریز شده و سپس بر اساس ردیف‌های پیش بینی شده در بودجه سال 97 تخصیص داده شود و به عبارتی دیگر تخصیص بودجه غیرنقد همانند بودجه نقد مستلزم تخصیص خزانه شهرداری است.

وی افزود: شهرداران مناطق نیز در صورتی می‌توانند مجوز لازم برای استفاده از بودجه غیر نقد را از خزانه داری شهرداری مرکز دریافت کنند که بودجه نقد منطقه تحت مدیریت خویش را محقق کرده باشند.

عضو شورای شهر تهران ابراز امیدواری کرد تا بتوان طی روزهای آینده این لایحه را به شورا ارائه کرده و با دریافت نظارت کارشناسی متخصصان مصوبه ای را داشته باشیم که بتواند زمینه‌ای را ایجاد کند تا در فرصت کمتر از 6 ماهه باقی مانده از سال، حداقل 50 درصد بودجه غیرنقد پیش‌بینی شده، تحقق یابد.

رسولی اظهار داشت: به طور حتم این اقدام می‌تواند کمکی برای شهرداری باشد که از طرفی با انبوهی از طرح‌های عمرانی نیمه تمام مانده -که گاها تا 90 درصد دارای پیشرفت هستند- روبروست و از طرفی دیگر در مواجه با انبوه پیمانکاران محق است.

وی ضمن اعلام موافقت و دفاع از این لایحه گفت: ما در تلاش هستیم تا با تصویب این لایحه در اسرع وقت و و ایجاد بسترهای لازم در حوزه‌های الکترونیگی، عملیاتی و مالی و تخصصی هر چه سریعتر این موضوع را به تحقق برسانیم.      

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز