خبرگزاری کار ایران

جانشین فرمانده ناجا:

شرایط امنیتی در نیمه نخست سال ۹۷ بهتر از سال گذشته است/ افزایش ۴۵ درصدی پرونده‌های بیش از ۵۰۰ میلیون تومان

asdasd
کد خبر : ۶۷۵۶۷۲

جانشین فرمانده ناجا شرایط امنیتی در نیمسال اول سال ۹۷ را بهتر از سال گذشته دانست.

به گزارش خبرنگار ایلنا، سردار اسکندر مومنی در همایش روز کارآگاه با تبریک هفته نیروی انتظامی گفت: خوشبختانه با تلاش مجموعه نیروی انتظامی و همه پلیس‌ها به ویژه پلیس آگاهی شرایط امنیتی در کشور مطلوب و قابل قبول است.

وی با بیان اینکه با نگاهی به شرایط و وضعیت امنیتی نیم سال اول سال 97 متوجه می‌شوید که شرایط و وضعیت خوبی را از لحاظ امنیتی داشته‌ایم، گفت: ‌به غیر از آمار و ارقام احساس امنیت عمومی نشان دهنده این است که هم امنیت عینی و هم امنیت ذهنی قابل قبول بوده است و با توجه به وضعیت منطقه و ناامنی‌های شدید که در منطقه وجود دارد با توجه به تلاش همه نیروهای امنیتی و نظامی چه در سطح امنیت ملی و چه در سطح امنیت عمومی و داخلی شرایط مطلوب است.

جانشین فرمانده ناجا با بیان اینکه در نیم سال اول سال 97 شرایط امنیتی بهتر از سال گذشته است، خاطرنشان کرد: ایران 97 امن‌تر از ایران 96 بوده است.

وی با بیان اینکه جرائم خشن، عمده و جنائی کاهش پیدا کرده است، تصریح کرد: کشف جرم در اکثر بخش‌ها افزایش داشته به عنوان مثال در سرقت طلافروشی 17 درصد کاهش، در سرقت بانک 71 درصد کاهش، در جرائم مسلحانه 11 درصد کاهش، در قتل 13 درصد کاهش و در تجاوز به عنف 23 درصد کاهش داشته ایم. البته این به معنی این نیست که همه جرائم کاهش داشته است بلکه برخی جرائم مانند سرقت موتورسیلکت 3 درصد افزایش داشته است.

سردار مومنی ادامه داد: در سال 97 درگیری با اشرار و قانون‌شکنان 54 درصد افزایش داشته که عمده این درگیری‌ها در مرزها صورت گرفته است. همچنین هلاکت اشرار 11 درصد افزایش و دستگیری اشرار در سال 97 نیز 13 درصد افزایش داشته است در حالی که شهدای ناجا 26 درصد کاهش داشته است.

جانشین فرمانده ناجا با بیان اینکه اقدامات پلیس حرفه‌ای تر شده است خاطرنشان کرد: در حوزه کشفیات مواد مخدر نیز بیش از 360 تن انواع مواد مخدر کشف شده است که نسبت به سال گذشته افزایش داشته است. همچنین کشفیات سلاح نیز افزایش داشته‌ایم و تقریبا در اکثر قریب به اتفاق شاخص‌ها شاهد افزایش در کشفیات بوده‌ایم.

وی در خصوص قاچاق کالا نیز گفت:‌ در شش ماه اول امسال از نظر ارزش ریالی 99 درصد نسبت به سال گذشته کشفیات کالای قاچاق افزایش داشته است که معادل ریالی آن حدود 4 هزار میلیارد تومان است.

او  با بیان اینکه هر سال نسبت به سال قبل آن افزایش کشفیات قاچاق داشته‌ایم گفت: در چند سال اخیر روند افزایشی را در خصوص کشف پرونده‌ها شاهد بوده‌ایم اما نکته قابل توجه این است که کل پرونده‌های قاچاق در حدود 5 درصد افزایش داشته است همچنین تشکیل پرونده‌های بیش از 500 میلیون تومان 45 درصد افزایش داشته است و نشان دهنده این است که تمرکز پلیس در پرونده‌های بزرگ و سازمان یافته است.

وی ادامه داد: همچنین در حوزه جعل و کلاهبرداری شاهد روند کاهشی بوده‌ایم در حوزه جعل 2 درصد کاهش و در حوزه کلاهبرداری 25 درصد کاهش داشته‌ایم. این اعداد و ارقام نشان دهنده این است که عملکرد قابل قبولی داشته‌ایم اما مهم این است که احساس امنیت عمومی و امنیت داخلی در مردم مشهود است و از نظرسنجی‌هایی که توسط دیگر دستگاه‌ها انجام شده، نشان دهنده این است که مردم 87 درصد از امنیت عمومی و داخلی احساس رضایت داشته‌اند.

سردار مومنی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به مهمترین ویژگی یک کارآگاه گفت: اگر شتاب، عجله و استرس داشته باشید، تمرکزتان کاهش می‌یابد؛ باید فشارها زیاد باشد که پرونده‌ها سریع جمع شود اما نباید در اثر شتاب زاویه کوچکی از چشمتان پنهان بماند.

وی با تأکید بر این مطلب که سرعت نباید فدای دقت شود، افزود: تفاوت کارآگاهان با افراد عادی این است که در مواجهه با یک صحنه همه صحنه را می‌بینند و هیچ چیزی از دیده آنها مخفی نمی‌ماند.

جانشین فرمانده ناجا خاطرنشان کرد: کارآگاهان حرفه‌ای هم باید به صحنه آگاهی داشته باشند و هم قدرت نظریه‌پردازی داشته باشد در غیر این صورت امکان کشف جرم کاهش پیدا می‌کند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز