خبرگزاری کار ایران

حجت میرزایی پاسخ داد:

ظرفیت درآمد شهری ازطریق شهرفروشی پایان یافته است/800 میلیون تومان برای مطالعات اسناد پیشتیبان برنامه توسعه هزینه شده

asdasd
کد خبر : ۶۷۴۲۱۷

معاون برنامه‌ریزی و توسعه شهری شهرداری تهران با بیان اینکه شهرداری تهران ناچار است منابع درآمدی خود را پایدار سازد، گفت: یکی از راهکارهایی که شهرداری تهران در این زمینه در پیش گرفته است، واگذاری بخشی از پروژه‌ها به بخش خصوصی است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، حجت الله میرزایی در نشست خبری که امروز (هشتم مهر ماه) برگزار شد، درخصوص برنامه پنج ساله سوم‌شهرداری تهران اظهار کرد: فرایند تدوین برنامه ها به معنای واقعی خود از مهر ۹۶ آغاز شد؛ زمانی که شورای شهر ما را ملزم به ارائه گزارش تغییر و تحول شهر تهران کرد. این‌ گزارش نقطه شروع برنامه سوم توسعه شهرداری تهران بود.

وی ادامه داد: ما براساس این گزارش چالش‌های شهرداری را اعم از تشکیلات گسترده و ناکارآمد، بدهی‌های بزرگ و تعهدات ۳۵ هزار میلیارد تومانی برای پروژه‌های نیمه تمام و ... را شناسایی کردیم.

میرزایی با بیان اینکه از آذرماه ۹۶ کار تدوین برنامه سوم توسعه در جریان بوده است، عنوان کرد: انجام مطالعات پشتیبان برای دستیابی به راه‌های خروج از وضع موجود به سمت وضع مطلوب بخش مهمی از کار را به خود اختصاص داده است.

میرزایی ادامه داد: در این 9 ماه حدود 40 کار مطالعاتی انجام شده که 15 عدد از آنها چاپ شده و مابقی در مرحله چاپ و انتشار است اسناد این مطالعات در سایت برنامه سوم شهرداری بارگذاری خواهد شد.

معاون برنامه‌ریزی توسعه شهری شهرداری تهران با اشاره به اینکه در 9 ماه گذشته صدها کارشناس متشکل از کارشناسان و مدیران شهرداری شورای شهر و کارشناسان بیرون از شهرداری در تدوین برنامه سوم همکاری داشته‌اند، گفت: برآورد مسائل موجود، تدوین راه‌حل‌ها و نهایتا احکام قانونی مورد نیاز برای ارائه به شورا بود که در قالب لایحه برنامه سوم تنظیم شده است. برنامه سوم در قالب سه بخش اعم از احکام پیشنهادی، اهداف، راهبردها و سیاست‌ها و پروژه‌های پیشنهادی تنظیم شده است. این برنامه در 10 فصل تخصصی و یک فصل پایش و اصلاح پیش‌بینی شده و هر یک از 10 فصل تخصصی در سه بخش اصلی که یاد شد آمده است.

میرزایی برنامه سوم شهرداری را برنامه‌ای هسته‌ای دانست و تاکید کرد: این برنامه از نظر تحلیل وضع موجود جامعیت دارد و متمرکز بر حوزه‌های اصلی راهبردی است که توسط شورای شهر تصویب شده است شورای شهر تهران در اسفندماه مصوبه‌ای به ما ابلاغ کرد که هفت برنامه اصلی را برای تنظیم برنامه سوم شامل می‌شد.

به گفته میرزایی، کاهش آلودگی‌های زیست محیطی، کاهش ترافیک، کاهش نابرابری‌های فضایی، کاهش آسیب‌های اجتماعی، صیانت‌ از باغ‌ها و نوسازی بافت‌های فرسوده، بازسازی مالی شهری و توسعه کسب و کارها و حکمروایی شهری، هوشمندسازی و نظارت پذیری هفت برنامه شورای شهر تهران را شامل می‌شود.

وی ادامه داد: حدودی نیمی از 91 حکمی که در برنامه پیشنهاد شده اختصاص به اصلاح ساختار و سیستم شهرداری دارد که بهبود سرمایه سازمانی از آن جمله است.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه شهری شهرداری تهران با اشاره به اهمیتی که در برنامه سوم به حوزه امنیت داده شده است، عنوان کرد: ملزم‌سازی ساختمان‌های دولتی به مقاوم‌سازی ازجمله موارد پیش‌بینی شده در این برنامه است. همچنین بکارگیری شیوه‌های مشارکتی برای اینکه در سطح محلات بتوانیم برخورداری از فضای امن را فراهم کنیم از دیگر موارد قابل توجه در این برنامه است. البته این برآوردها در شورای شهر به تصویب برسد.   

وی همچنین با اشاره به مساله آلودگی هوا گفت: بخشی از آلایندگی‌ها با شهرداری در ارتباط است که پنج – شش عدد از احکام برنامه در این خصوص طراحی شده است. تعیین محدوده خاص، الزام کردن به معاینه فنی برتر و نوسازی ناوگان فرسوده اتوبوسرانی ازجمله اقداماتی است که در رابطه با آلایندگی هوا در نظر گرفته‌ایم.

فروگذاردن فعالیت‌های غیرماموریتی، از برنامه‌های شهرداری برای کاهش هزینه‌ها

میرزایی با اشاره به کاهش هزینه‌ها و صرفه‌جویی که در برنامه سوم توسعه شهرداری به آن توجه شده است، گفت: یکی از فعالیت‌هایی که در این مورد پیش‌بینی کرده‌ایم فروگذاردن فعالیت‌های غیرماموریتی است. همچنین واگذاری تصدی‌های غیرضروری، آزادسازی نیروی انسانی، جذب شرکای مالی و انتخاب پیمانکاران مشاوران از دیگر فعالیت‌هایی است که در این راستا پیش بینی کرد‌ه‌ایم.

درآمد پایدار باید تا بیش از 50 درصد افزایش یابد

معاون برنامه‌ریزی و توسعه شهری شهرداری تهران در پاسخ به سوال خبرنگار ایلنا مبنی بر اینکه با توجه به درآمد ناپایدار و نامتعادل نظام مالی شهری، برنامه سوم شهرداری تا چه حد قابل اجرا خواهد بود، گفت: ماموریت شهرداری این است که منابع پایدار تدارک ببیند. بخش‌هایی از پروژه‌های ما برای افزایش سهم درآمد پایدار انجام می‌شود. شهرداری تهران ناچار است نسبت به افزایش درآمد پایدار خود اقدام کند. درآمد پایدار باید تا بیش از 50 درصد افزایش یابد.

وی افزود: درآمدهای مربوط به ساخت و ساز نه تنها مخرب است بلکه ادامه آن غیرممکن است. ما در سال‌های اجرای برنامه ظرفیت زیادی برای فروش تراکم نداریم و پیش‌بینی‌هایی که در اسناد بالادست موجود است محدودیت‌هایی را برای ما ایجاد کرده است. بنابراین جایگزینی عوارض و مالیات‌های محلی و تامین مالی پروژه‌های اقتصادی از محل تامین مالی در بازار سرمایه از اقداماتی است که پیش بینی کرده‌ایم. همچنین مشارکت بخش خصوصی از داخل و خارج در خصوص بخشی از پروژه‌ها که از توجیه اقتصادی برخوردار هستند از دیگر برنامه‌های ماست.

میرزایی در پاسخ به یک سوال مبنی بر اینکه مواد برنامه از 200 به 91 ماده رسیده است، بیان کرد: ما در تاریخ 27 شهریور، 30 شهریور و 31 شهریور جلساتی را در ستاد عالی با حضور شهردار و رئیس شورای شهر تشکیل دادیم در گفت‌وگویی چندجانبه تک تک احکام خوانده شد بخشی از احکام بیشتر محتوای سیاسی داشت برخی از احکام نیز وظیفه ذاتی شهرداری است و نیازی نیست در برنامه بیاید.

وی تاکید کرد:‌ تعداد زیاد احکام به معنای بهتر بودن برنامه نیست و احکام باید متمرکز باشد.

 راه نجات تهران از ترافیک پیرامون شهرها، احداث راه‌آهن ریلی و حومه‌ای است

میرزایی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به ترافیکی که از منطقه‌های پیرامون تهران به این شهر تحمیل می‌شود، اظهار داشت: ما معتقدیم که راه نجات تهران، راه‌آهن ریلی و حومه‌ای در اطراف این شهر و اعمال محدودیت برای خودروهایی است که وارد تهران می‌شود بخشی از این موضوعات در برنامه پیش‌بینی شده است.

وی در بخش بعدی سخنان خود در خصوص بودجه‌ای که برای اجرای برنامه لازم است، گفت: پیش‌بینی مالی ما برای اجرای برنامه بدون مشارکت بخش خصوصی طی پنج سال حدود 140 هزار میلیارد تومان است اما باید اصلاح نظام مالی اتفاق بیفتد تا این موضوع محقق شود.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه شهری شهرداری تهران با بیان اینکه غیر از هزینه‌هایی که برای حق‌الزحمه خرج شده، 800 میلیون تومان برای مطالعات اسناد پیشتیبان برنامه هزینه شده است، گفت: از صفر تا صد برنامه در داخل شهرداری نوشته شده و اینکه برنامه در خارج از شهرداری تدوین شده صحت ندارد. چرا برای یک کار علمی دانش‌بنیان اعتقاد به هزینه کردن نداریم اما برای سایر موضوعات به راحتی هزینه‌ می‌کنیم. در تدوین برنامه سوم شهرداری تعداد زیادی کارشناس برای شرکت در جلسات ما دعوت می‌شدند و ما هزینه‌ها را در سایت شهرداری بارگذاری خواهیم کرد.  

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز