خبرگزاری کار ایران

مسعود تجریشی:

به‌زودی برنامه مدیریت پسماند عادی استان‌های گیلان و مازندران نهایی می‌شود

asdasd
کد خبر : ۶۷۳۸۷۴

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست با تاکید بر ضرورت همدلی و همکاری و انجام اقدامات ملموس و نتیجه‌محور برای حفظ سلامت محیط زیست و مردم گفت: به‌زودی برنامه نهایی مدیریت پسماندهای عادی دو استان گیلان و مازندران تدوین می‌شود.

به گزارش ایلنا، مسعود تجریشی در نوزدهمین جلسه کارگروه ملی مدیریت پسماندها  که با حضور استانداران استان‌های مازندران و گیلان و نمایندگان دفاتر ستادی و استانی و دستگاه‌های اجرایی کشور با دستور کار بررسی برنامه ساماندهی پسماندهای عادی(شهری-روستایی) استان‌های ساحلی‌شمالی کشور در سازمان حفاظت محیط زیست برگزار شد، با اشاره به اهمیت تکمیل چرخه مدیریت پسماند عادی برای دستیابی به سطح مناسبی از مدیریت پسماندها و برون رفت از مشکلات گفت: استان‌های مازندران و گیلان با حجم بالایی از پسماندها به‌خصوص در ایام تعطیل مواجه هستند.

وی افزود: با تاکید بر ضرورت تفکیک از مبدا، آگاهی‌رسانی، فرهنگ‌سازی عمومی و بازیافت مواد قابل بازیافت می‌توان بخش آلی پسماندها را تبدیل به کمپوست و باقیمانده غیر قابل بازیافت و کمپوست را از طریق استحصال انرژی مدیریت کرد.

به گفته تجریشی بسته اجرایی مدیریت پسماند عادی با در نظر گرفتن تمامی مراحل چرخه مدیریت پسماند و ملاحظات زیست محیطی مدنظر سازمان با بررسی راهکارهای اجرایی آن باید تهیه شود.

وی در ادامه اظهارکرد: پیش‌نویس برنامه مدیریت پسماند عادی استانهای شمالی کشور در ستاد مدیریت پسماند استان‌های شمالی در سازمان حفاظت محیط زیست- که متشکل از نمایندگان دستگاه‌های مرتبط(مرکزی و استانی) و اساتید دانشگاهی است - نهایی می‌شود.

تجریشی ادامه داد: برنامه نهایی مدیریت پسماندهای دو استان گیلان و مازندران  براساس دانش و فناوری‌های به روز پس از تایید نهایی و در قالب بسته اجرایی مدیریت پسماندهای عادی استان‌های ساحلی شمالی کشور برای اجرایی شدن تقدیم رییس جمهوری خواهد شد.

همچنین علی مریدی-سرپرست دفتر آب و خاک سازمان حفاظت محیط زیست - در این نشست با اشاره به اهداف برگزاری نشست‌های کارگروه ملی مدیریت پسماندها، گزارشی از نتایج اقدامات انجام شده در کارگروه مدیریت پسماند را ارائه و اهداف پیش‌نویس برنامه مدیریت پسماند استان‌های ساحلی شمال کشور را تبیین کرد.

محمد اسلامی - استاندار مازندران - با تاکید افزایش میزان پسماندها در اوج مسافرت‌های تابستانی و اعیاد، کلیاتی از برنامه مدیریت پسماند عادی در استان مازندران با تاکید بر بخش تفکیک از مبداء و تبدیل پسماند تر خانگی به کمپوست و شیوه‌های آن را تشریح کرد.

بنابر این گزارش، مصطفی سالاری -استاندار گیلان- در این نشست بر تخصیص منابع مالی برای مدیریت پسماند عادی در استان‌های شمالی کشور و تخصیص ردیف بودجه خاص برای این موضوع در بودجه سال ۱۳۹۸ تاکید کرد.

در این جلسه برنامه مدیریت پسماندهای استان‌های شمالی ارائه و اولویت‌ها براساس آخرین شرایط و وضعیت مدیریت پسماندهای استانی تشریح شد.

همچنین درباره ضرورت کاهش مصرف کیسه‌ها و بطری‌های پلاستیکی به‌خصوص در استان‌های شمالی به عنوان یک معضل مهار نشدنی، ضرورت اقدامات عاجل و هماهنگی بین دستگاه‌ها به‌خصوص وزارت کشور و وزارت صنعت، معدن و تجارت اظهار نظر شد. بهبود وضعیت شبکه فاضلاب شهری و روستایی به موازات طرح های مدیریت پسماند برای توسعه در استان‌های شمالی و حمایت‌های مالی آن نیز در این نشست مطرح شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان حفاظت محیط زیست، نمایندگان دستگاه‌های نظارتی و اجرایی تخصصی و مالی از جمله وزارت بهداشت، سازمان برنامه و بودجه کشور و سازمان ملی استاندارد ایران، گزارشی در خصوص اقدامات انجام شده و موارد حائز اهمیت در برنامه ارائه کردند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز