خبرگزاری کار ایران

وزیر آموزش و پرورش:

دانشگاه شهید رجایی باید به عنوان بازوی فکری قوی در کنار آموزش و پرورش فعالیت کند

asdasd
کد خبر : ۶۷۲۱۷۹

وزیر آموزش و پرورش در جمع مدیران دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی گفت: دانشگاه شهید رجایی باید به عنوان بازوی فکری قوی در کنار آموزش و پرورش فعالیت کند.

به گزارش ایلنا، صبح امروز سبد محمدبطحایی در مراسم شروع سال تحصیلی دانشگاه تربیت دبیر شهیدرجایی که در اردوگاه فرهنگی تربیتی شهید باهنر برگزار شد با تسلیت به مناسبت حادثه تلخ تروریستی اهواز، گرامیداشت هفته دفاع مقدس و همچنین تبریک آغاز سال تحصیلی  اظهار کرد:  از مدیران دانشگاه شهید رجایی به واسطه دستاوردهای خوبی که در زمینه های مختلف  دارند تشکر می کنم زیرا دستاوردهای این دانشگاه به سهولت حاصل نشده است، بلکه با تعهد ودلسوزی مدیران این دانشگاه به  دست آمده است.

وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد:  ضروری است مسیر تحقق سند تحول  برای شما اساتید به عنوان هیئت اندیشه ورز، تشریح شود.

 وی سند تحول بنیادین را نقشه راه آموزش وپرورش توصیف و عنوان کرد: از دو مسیر این تحول را پیگیری می کنیم. یکی، تحول در نظام مدیریتی آموزش و پرورش و دیگری تحول در محتوا و متن نظام آموزشی است، اگر همچنان مسیر گذشته را در حیطه مدیریتی ادامه دهیم تحولی صورت نخواهد گرفت، بنابراین نحوه اداره آموزش وپرورش باید تغییر کند و یکی از راه های تحول، تمرکز زدایی و تفویض اختیار است.

 بطحایی خاطر نشان کرد: این تمرکز گرایی چنان بر نظام تعلیم و تربیت سایه افکنده که خلاقیت را از بین برده است، و آموزش وپرورش را زمین گیر کرده است.

 وی ادامه داد: برای اجرای تحول در مدیریت باید برنامه هایی را اجرا کنیم به طوری که مدیران مدارس دائما منتظر رسیدن نسخه از ستاد نباشند. لذا همانطور که انسان دائما در حال تغییر و نیازمند تحول است نظام تعلیم وتربیت نیز دائما به تحول نیاز دارد.

عضو کابینه تدبیر وامید اظهار کرد: در دهه های اخیر دائما سند تهیه کردیم وبخشنامه های بسیاری را  به عنوان سند راهبردی به مدارس ارسال کردیم به طوری  که تصور می شد  مدارس خودشان فاقد هرگونه تفکر وخلاقیت هستند ونیازمند ارسال راهکارهستند.

وی اضافه کرد: در راستای اجرایی کردن سند تحول از یک سال گذشته اقداماتی را در خصوص تفویض اختیار و تمرکز زدایی  انجام داده ایم ، لذا از آنجایی که تفویض اختیار نیازمند وجود مدیران دارای صلاحیت است، نظام سنجش صلاحیت ها را اجرایی کردیم .

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه درحوزه دانش، ابزار و روش عقب افتادگی بسیار مهلکی داریم، اظهار کرد: در به کارگیری  روش ها عقب تریم  زیرا اغلب روش های ما مربوط به  سال های بسیار دور  است. لذا تحول در آموزش و پرورش اجتناب ناپذیر است و اگر  آموزش و پرورش متحول نشود جایگاه خود را در جامعه پیدا نمی کند وجامعه، آموزش و پرورش را قبول ندارد.

 وی به تلاش های ناموفق صورت گرفته در دهه های اخیر برای تحول اشاره و خاطرنشان کرد: تحول در محتوا ومتن  دومین مسیری است که برای تحقق سند باید طی شود، در این مسیر تحول  کار بسیار سخت است، زیرا ممکن است منافع برخی را به خطر بیندازد مانند حذف آزمون ها که در سال قبل انجام شد و با مقاومت های زیادی  روبرو شدیم.

 وزیر آموزش و پرورش  گفت: چرا دانش آموزان باید به سمت آزمون ها بروند وشرکت در آزمون ها تبدیل به افتخار شود این انحراف در نظام تعلیم و تربیت است. لذا این آزمون گرایی به دوره ابتدایی وحتی پیش دبستان کشیده شده است بچه ها باید در این دوره کودکی کنند و نباید شخصیت شان را در  رقابت های غیر ضرور متلاشی کنند، لذا  بسیاری از رفتار ها و آسیب های اجتماعی در آینده، ناشی  از همین شرایط و  رقابت های علمی امروزاست، بنابراین چاره ای جز تغییر در محتوا نداریم  و باید آنچه بچه ها را از مدرسه بیزار کرده  وشادی را  از بچه ها گرفته است تغییر کند، و فشارهای بی موردی که خواب وخوراک را از بچه گرفته است حذف شود.

 وی با اشاره به تا کیدات رهبر  معظم انقلاب(مدظله العالی) و رئیس جمهور مبنی بر تقویت مهارت ها در مدارس اظهار کرد: دانشگاه شهید رجایی تنها دانشگاه ماموریت گرا در کشور وتربیت کننده معلمان فنی است ، این دانشگاه قدم های خوبی را برداشته اما کافی نیست باید درب این دانشگاه بیش از پیش به روی آموزش و پرورش باز شود و راه حل های حوزه مهارتی را به آمورش و پرورش ارائه دهد .

 عضو کابینه تدبیر و امید شناخت دقیق دانشگاه شهید رجایی از نیازهای روز آموزش و پرورش را از ویژگی های منحصر به فرد این دانشگاه برشمرد وتصریح کرد:  ضروری است کار گروه و یک هیئت اندیشه ورزی برای بررسی مشکلات آموزش و پرورش در دانشگاه شهید رجایی تشکیل شود و دائما راهکار معرفی کنند.

وی گفت: این دانشگاه باید به عنوان یک بازوی فکری در کنار آموزش و پروش فعالیت کند و نباید شرایط طوری باشد که  ما بچه ها را  برای رفتن به رشته ای اجبار کنیم، لذا  توسعه متوازن رشته های تحصیلی ضروری است باید با روش های مختلف انگیزه بچه ها را برای گرایش به همه رشته های تحصیلی تقویت کنیم هرچند همه عوامل در دست آموزش و پرورش نیست اما باید تلاشمان را در این زمینه انجام دهیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز