خبرگزاری کار ایران

وزیر آموزش و پرورش:

هزار و ۱۰۰ مدرسه به آمار مدارس دولتی اضافه شد/ وجود ۱۴۹ هزار دانش‌آموز جامانده از تحصیل در دوره ابتدایی/ نسبت به بازداشت فرهنگیان بی‌تفاوت نیستم

asdasd
کد خبر : ۶۷۰۶۰۷

وزیر آموزش و پرورش تاکید کرد: فردا در حالی سال تحصیلی را شروع می‌کنیم که یک هزار و ۱۰۰ مدرسه به آمار مدارس دولتی اضافه شده‌است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، نشست خبری وزیر آموزش و پرورش همزمان با آغاز سال تحصیلی ۹۷-۹۸ در مدرسه دارالفنون برگزار شد.

سید محمد بطحایی در ابتدای این نشست با تسلیت ایام عزاداری سید و سالار شهیدان حضرت امام حسین (ع) گفت: آغاز سال تحصیلی به معلمان عزیز که همچنان غیرت مندانه چراغ نظام را روشن می‌دارند و در این مسیر تلاش خود را برای رشد و تعالی فرزندان این آب و خاک عرضه می‌کنند تبریک می‌گویم. همچنین به بیش از ۱۴ میلیون دانش آموز که از فردا به تحصیل مشغول خواهند شد نیز تبریک می‌گویم.

وی ادامه داد: همچنین به ۱۳ هزار دانش آموز ایرانی که در ۶۰ کشور جهان مشغول به تحصیل هستند. همچنین به ۴۵۰ هزار دانش آموز اتباع افغان که ما میزبانشان هستیم نیز تبریک می‌‌‌‌‌گویم.

وزیر آموزش و پرورش افزود: من می‌‌خواهم برخی از ابعاد کمی و آموزشی را عنوان کنم. امسال ۱۳ میلیون و ۷۸۸ دانش آموز در مدارس ثبت نام کردند و حدود ۳ درصد از دانش آموزان پایه دهم، دانش آموزان فنی و حرفه ای و اتباع غیرایرانی هنوز ثبت نام نکردند.

بطحایی با بیان اینکه از فردا میزبان ۱۴ میلیون نفر از دانش‌‌‌‌‌آموزان خواهیم بود، اظهار داشت: همچنین ۴۸۳ باب کلاس درس را تدارک دیده ایم و سعی می‌‌‌‌کنیم این عدد را به ۴۸۹ کلاس برسانیم. حدود ۱۶ هزار کلاس به نسبت سال گذشته افزایش داشتیم و عمدتا این کلاس ها به خاطر استقرار پایه دوازدهم بوده است.

وی با اشاره به اینکه ۹۱ هزار و ۷۲۱ مدرسه دولتی داشتیم که با آنها سال تحصیلی را آغاز می‌کردیم، تصریح کرد: فردا نیز در حالی که یک هزار و ۱۰۰ مدرسه دیگر به این آمار اضافه شدند، سال تحصیلی را شروع می‌کنیم.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه ۱۵ هزار و ۳۵۵ مدرسه غیردولتی داریم، خاطرنشان کرد: ۱۴۹ هزار دانش آموز جامانده از تحصیل در دوره ابتدایی داشتیم و تلاش کردیم با مذاکرات آنها را بر سر کلاس‌های درس بیاوریم اما این امر محقق نشد. همچنین توانستیم ۳۱ هزار و ۹۱۰ دانش آموز را در دوره ابتدایی جذب کنیم و این یکی از مواردی بود که باید به آن افتخار کنیم.

بطحایی با تاکید بر اینکه در سال تحصیلی که پشت سر گذاشتیم پنج هزار و ۶۹ دانش آموز را که فاقد مدارک هویتی بودند با هماهنگی وزارت کشور و سایر دستگاه‌های ذیربط ‌توانستیم در کلاس‌های در جای دهیم، ابراز داشت: امروز نرخ تحت پوشش ابتدایی بیش از ۹۶ درصد شده است و نرخ ثبت نام خالص پایه اول ابتدایی به بیش از ۹۷ درصد رسیده است که امیدواریم بتوانیم این آمار را بالاتر ببریم.

وی اضافه کرد: سال گذشته در چنین روزی حدود ۵ هزار کلاس جدید را افتتاح کردیم و امروز توانستیم این آمار را به ۸ هزار کلاس برسانیم و امیدواریم تا پایان سال ۹۷ بتوانیم دو هزار کلاس دیگر اضافه کنیم.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به زلزله کرمانشاه و مدارس تخریب شده این استان بیان کرد: در سال گذشته با زلزله دلخراش کرمانشاه مواجه شدیم که ۷۸ مدرسه ما در آنجا تخریب شد. از این تعداد ۵۹ مدرسه در حال حاضر آماده بهره‌برداری شده است که فردا افتتاح خواهد شد. ما هم اکنون ۲۰۰ پروژه در کرمانشاه داریم که تا پایان سال ۹۷ آنها را تمکیل خواهیم کرد.

بطحایی ادامه داد: در شش ماهه اول امسال حدود ۴۵ میلیارد تومان برای هنرستان ها تجهیزات آماده کرده‌‌‌‌ایم از آنجا که امسال در هنرستان‌ها پایه دوازدهم استقرار پیدا کرده است با این وجود نیازمند بودجه و هزینه بیشتر بوده‌‌‌‌‌‌ایم. امسال حدود ۵۰  میلیارد تومان اعتبار برای هنرستان‌‌‌ها تخصیص پیدا کرد و علاوه بر آن ۵۰ میلیارد دیگر هم تخصیص داده‌‌‌ایم که روی هم ۱۰۰ میلیارد تومان خواهد شد.

وی درخصوص دانشگاه فرهنگیان یادآور شد: ما در دانشگاه فرهنگیان هم جهش‌‌‌‌‌‌‌‌های خوبی داشتیم و برای اولین بار در مهر ماه ۳۴ هزار و ۶۰۰ نفر را پذیرش کردیم که ۱۵ هزار نفر مربوط به آزمون استخدامی و ماده ۲۸ اساسنامه دانشگاه فرهنگیان هستند. ۳۱ هزار دانشجو از سال‌های قبل و در سال‌های بالاتر داشتیم و اکنون ۶۵ هزار و ۶۰۰ دانشجو را در مهرماه در دانشگاه فرهنگیان داریم که سال تحصیلی جدید را شروع می‌کنند.

وزیر آموزش و پرورش از توزیع ۱۴۰ میلیون کتاب درسی خبر داد و عنوان کرد: حدود ۱۴۰ میلیون جلد کتاب درسی با ۱۲۰۰ عنوان کتاب درسی توزیع شده و به دست دانش آموزان رسیده است. تا سال ۱۴۰۰ کتاب نونگاشت نداریم و کتب نونگاشت که از فردا در پایه دوازدهم مورد استفاده قرار می‌گیرند تا سال ۱۴۰۰ تغییر نمی‌کنند. از دانش آموزان می‌خواهم برای نگه داری مطلوب کتب خود تلاش کنند زیرا چاپ کتاب و تهیه کاغذ هزینه سنگینی دارد.

بطحایی افزود: ناگفته نماند حدود ۴۰ درصد اعتبارات متمرکز ملی نیز تخصیص یافته و نسبت به مدت مشابه سال قبل در تخصیص اعتبارات ۱۳ درصد بهبود عملکرد داشته‌ایم که یک علت آن تسویه بخشی از مطالبات همکاران از سال‌‌‌های قبل است.

وی با اشاره به مطالبات حق‌‌التدریسی‌‌‌ها گفت: حدود ۱۸۰ میلیارد تومان از مطالبات سال قبل به امسال منتقل شده است. من همچنین به انضباط در سامانه ها جهت نظارت بر فرآیند مدارس و مراکز غیردولتی تاکید می کنم. امسال میزان تخلفات گزارش شده و اعتراضات مربوط به شهریه به نسبت سال‌های قبل کاهش چشمگیری داشت.

وزیر آموزش و پرورش اضافه کرد: ۳۲ مدرسه متخلف که شهریه بیشتری اخذ کرده بودند شناسایی و مکلف به استرداد شهریه شدند و ۱۷ مدرسه تذکر کتبی دریافت کردند و متاسفانه امتیاز سه مدرسه هم لغو شد.

بطحایی با بیان اینکه معلمان شاغلی که اضافه تدریس می‌گیرند به شرط اینکه حداقل شش ساعت باشد، در فوق‌‌‌العاده شغل و حق شاغل آنها وارد می‌شود، اظهار داشت: با ابلاغ این مصوبه، این تعداد ساعات برای حق التدریسان غیرموظف تا ۲۵ درصد به عنوان حق شاغل در حکمشان وارد می‌شود. همچنین اقدام بسیار خوبی نیز با همکاری سازمان پژوهش از مهرماه اتفاق می‌افتد و بخشی از ساعت تدریس رسمی در اختیار معلم و مدرسه قرار می‌گیرد و این برنامه تحت عنوان برنامه ویژه مدارس در دوره دوم ابتدایی و متوسطه اول در تعدادی مدارس اجرا می‌شود.

وی به تغییر روش پذیرش مدارس استعداد درخشان اشاره و تصریح کرد: ما روش پذیرش در مدارس استعداد درخشان و آزمون‌‌‌‌های پیشرفت تحصیلی متمرکز شدیم. همچنین همانطور که می‌دانید آزمون پایه هفتم استعداد درخشان را هم تغییر دادیم و سنجش هوش را جایگزین آزمون کردیم. ناگفته نماند که نواقصی هم داشته‌‌‌‌ایم اما پیشرفت هم داشته‌‌‌ایم. به عنوان مثال به جای ۲۵۰ هزار نفر که هر سال در این آزمون شرکت می‌‌‌کردند، امسال ۱۵۰ هزار نفر شرکت کردند. 

این عضو دولت تدبیر و امید درخصوص موج بازنشستگی‌‌‌‌ها خاطرنشان کرد: ما همکاران زیادی را در سال‌های آینده خواهیم داشت که بازنشسته خواهند شد اما با روش‌‌‌های انگیزشی سعی داریم آن دسته از همکاران که بازنشسته می‌‌‌‌شوند اما در مناطقی هستند که کمبود داریم یا در رشته‌‌‌های خاص تدریس می‌‌‌کنند را به تاخیر بیاندازیم.

بطحایی ادامه داد: ما همچنین ۱۶ روش را به کار گرفتیم برای آنکه بخشی از کمبودها را جبران کند. تا دو، سه ماه آینده اعلام می‌‌‌‌‌کنیم که هر بر اساس هر روش چه تعداد از این کمبود را جبران می‌‌‌کند. 

وی درخصوص اشکالات کتاب‌‌‌‌های درسی ابراز داشت: اشکالات و نارسایی‌‌‌‌‌ها در کتاب‌‌‌‌های درسی وجود دارد. سعی هم داریم این ایرادات به حداقل برسانیم.

وزیر آموزش و پرورش درباره استیضاح خود بیان کرد: نمایندگان مجلس حق دارند که هر زمان خواستند سوالی بپرسد و استیضاح کنند اما اگر استیضاح منتفی شد و برخی امضای خود را پس گرفتند به زمان استیضاح ربط نداشت اما ممکن است ۱۰ روز دیگر مجدد رخ بدهد. ما پاسخ‌‌‌‌هایی را برای سوال نمایندگان آماده کرده بودیم و با عدد و رقم نشان می‌‌‌‌‌دادیم تلاشمان در این یک ساله بیش از گذشته بوده است.

بطحایی افزود: هر وقت سوالی پیش آمد ما پاسخ دادیم اما اگر هم تشخیص دادند کس دیگری در این سمت فعالیت کند ما کنار می‌‌‌‌رویم. ما نباید به خاطر نگرانی از سوال و استیضاح همه جهت‌‌‌‌گیری‌‌‌‌هایمان را متوقف کنیم. ما یک افقی را برای آموزش و پرورش می‌‌‌‌بینیم و به آن سمت حرکت می‌‌‌کنیم.

وی درباره بازداشت برخی فرهنگیان یادآور شد: قوه قضاییه بر اساس مصالح خودش تصمیم می‌‌‌گیرد اما من به این موضوع بی‌‌‌‌‌تفاوت نیستم و اگر کاری بتوانم بکنم حتما دریغ نخواهم کرد. 

وزیر آموزش و پرورش درخصوص صندوق ذخیره فرهنگیان عنوان کرد: هیچ معامله سیاسی در پیرامون صندوق ذخیره فرهنگیان وجود ندارد. ضمن تقدیر از تمام هیات مدیره صندوق ذخیره باید بگویم به همان دلیلی که مدیران میانی و مدیران ارشد را باید به سمت جوانگرایی ببریم، تغییرات هیات مدیره صندوق ذخیره به همین سمت تغییر خواهد کرد اما هنوز موضوعات تغییر در سطح ابتدایی مطرح شده است.

بطحایی درخصوص تعطیلات زمستانی مدارس گفت: دو نظریه در این خصوص وجود دارد؛ یکی اینکه به مصوبه مجلس نیازمند است و نظریه حقوقی دیگر این است که با اختیار شوراهای آموزش و پرورش می‌‌‌توان این کار را کرد. ما در حال حاضر از معاونت حقوقی ریاست جمهوری در این خصوص سوال کردیم. اگر در پاسخ آنها این قید شود که نیاز به مجلس نداشته باشد، به نظر برسد در سال جاری بتوانیم پنج روز تعطیلات میان سال داشته باشیم و از آن سمت پنج روز اول خرداد برای دروس اضافه شود.

وی درباره نیروهای جوان اظهار داشت: همه انرژی را برای مهر گذاشتیم اما در دو هفته آینده در بخش اجرایی تغییراتی را در راستای چابک‌‌سازی سازمان انجام می‌‌‌دهیم. این تغییرات در سطح اداره کل و مناطق هم رخ می‌‌دهد و هدف ما مدرسه محوری است. 

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به بزرگترین چالش خود در آموزش و پرورش تصریح کرد: در سال تحصیلی فرارو همراهی و همسویی جامعه با تحولاتی که در آموزش و پرورش دنبال می‌‌‌کند، بزرگترین چالش ماست. مثلا مقاومت‌‌‌های زیادی را درخصوص کاهش سهم پذیرش دانشگاه به وجود آمد. تا می‌‌‌‌گوییم سهم کنکور باید در پذیرش دانشگاه کم بشود با مقاومت جامعه مواجه شدیم. مقاومت در برابر هر تغییر، بزرگترین چالش ماست.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز