خبرگزاری کار ایران

دیروز انجام شد؛

جمع‌آوری زباله در محور دارآباد توسط اعطا و میلانی

asdasd
کد خبر : ۶۶۸۷۵۶

برنامه پاکسازی دارآباد از زباله به مناسبت روز جهانی پاکسازی زمین صبح دیروز با حضور رئیس کمیته محیط زیست و سخنگوی شورای شهر تهران برگزار شد.

به گزارش ایلنا، سید آرش حسینی میلانی درخصوص این برنامه گفت: در آستانه روز جهانی پاکسازی زمین، فعالان محیط زیستی به همراه گروه‌های مردم‌نهاد طی روزهای پنج‌شنبه و جمعه در چندین محور شهر تهران اقدام به پاکسازی کوهستان از زباله کردند.

وی با تاکید بر اینکه برنامه‌های پاکسازی زباله از سنت‌های حسنه‌ای است که در چند سال اخیر گسترش یافته و با کمپین‌های بین‌المللی نیز مرتبط شده و به صورت همزمان در کشورهای مختلف دنیا انجام می‌شود، اظهار داشت: ارزش مهم این کار، ترویج جلوگیری از مصرف بی‌رویه زباله و حفظ اراضی طبیعی در برابر منابع انواع آلاینده‌ها به ویژه پلاستیک است. 

سخنگوی کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری ادامه داد: شهر تهران به دلیل قرار گرفتن در کنار کوه‌های البرز دارای مناطق خوش آب و هوایی است که در ایام آخر هفته، پذیرای جمع انبوهی از گردشگران و اقشار مختلف مردم است اما برخی از گردشگران و مردمی که در این مناطق حضور می‌یابند، با رهاسازی زباله در طبیعت و روددره‌ها موجب لطمات جدی به طبیعت می‌شوند. 

حسینی میلانی با اشاره به بازدید خود و علی اعطا از محور دارآباد تصریح کرد: ما در این بازدید به همراه فعالان محیط زیستی و گروه‌های مردم‌نهاد اقدام به جمع‌آوری زباله در محور دارآباد کردیم. در این بازدید و جمع‌آوری زباله مشهود بود که به دلیل عدم جمع‌آوری پسماندها و انباشت‌ زباله‌ها، آنها به مرور زمان به اکوسیستم طبیعی منطقه لطمه وارد کرده و با گذشت ایام و دفن شدن در بستر رودخانه عملا در رودخانه تثبیت شده‌اند که این مسئله می‌تواند منشا آلودگی‌های زیست محیطی برای شهر تهران باشد زیرا این زباله‌ها، آلودگی‌های خویش را به آب و خاک منتقل می‌کنند و در نهایت وارد زنجیره غذایی شوند.

وی به هدف کمپین جمع‌آوری زباله و پاکسازی سطح زمین اشاره و خاطرنشان کرد: یکی از اهداف مهم کمیپن جمع‌آوری زباله انتقال این پیام به گردشگران و مردمی است که در این منطقه حضور می‌یابد که زباله خود را منتقل و در مخازنی که شهرداری در پایین دست قرار داده، بیندازند. همچنین کاهش و عدم استفاده از پلاستیک به ویژه بطری‌های آب از دیگر اهدافی است که دنبال می‌شود زیرا تجزیه پلاستیک حدود ۴۵۰ تا ۵۰۰ سال طول می‌کشد. 

رئیس کمیته محیط زیست شورای شهر تهران از عدم برخورد با کسانی که اراضی طبیعی را آلوده می‌کنند، انتقاد کرد و ابراز داشت: درخصوص بحث رهاسازی زباله در محیط‌های طبیعی و شهری شاهد عدم اعمال قوانین هستیم. با وجود آنکه قوانین مبنی بر برخورد با این افراد وجود دارد اما با خاطیان هیچ برخورد نشده و جرم‌انگاری در این باره نیازمند بازنگری است. 

حسینی میلانی افزود: این مسئله در حالی است که در کشورهای پیشرفته رهاسازی زباله در محیط‌های شهری و طبیعی جرم تلقی می‌شود زیرا این کار علاوه بر اضافه کردن هزینه‌های جمع‌آوری پسماند موجب آلوده کردن محیط‌های شهری و طبیعی نیز می‌شود. ما معتقدیم در کنار فرهنگ‌سازی، اعمال جریمه نسبت به خاطیان و برخورد با آنها می‌تواند عامل بازدارنده‌ای در این باره محسوب شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز