خبرگزاری کار ایران

رییس پلیس مبارزه با مواد مخدر تهران بزرگ در گفت‌وگو با ایلنا:

پلیس در ضبط اموال قاچاقچیان با مشکل مواجه است/عرضه و تقاضای مواد مخدر در فضای مجازی در حال افزایش است

asdasd
کد خبر : ۶۶۷۴۸۲

رییس پلیس مبارزه با مواد مخدر تهران بزرگ با اشاره به افزایش عرضه و تقاضای مواد مخدر در فضای مجازی از انهدام ۱۵ باند فعال در این فضا خبر داد.

سرهنگ محمد بخشنده (رییس پلیس مبارزه با مواد مخدر تهران بزرگ) در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا درباره فعالیت برخی گروه‌های قاچاق مواد مخدر در فضای مجازی گفت: برخی گروه‌های قاچاق مواد مخدر در فضای مجازی در تهران و شهرستان‌ها در زمینه تهیه، ‌تبلیغ و خرید و فروش مواد مخدر فعالیت می‌کنند. از زمان حضور سردار رحیمی در فرماندهی تهران بزرگ طی دستور ویژه‌ای دایره‌ای در این خصوص در پلیس مبارزه با مواد مخدر ایجاد شده و این موضوع را با جدیت پیگیری می‌کنیم.

وی با بیان اینکه به طور مداوم فعالیت این افراد در فضای مجازی رصد و توفیقات خوبی نیز حاصل شده است، خاطرنشان کرد: در چهار ماه ابتدای سال جاری بیش از ۶۰۰ فقره صفحات مختلف در فضای مجازی رصد شده است و ۲۹ نفر در همین رابطه شناسایی و بازداشت شده‌اند. ۳۳ کیلو و ۶۰۰ گرم انواع مواد مخدر از جمله گل از این باندها کشف و ضبط شده است.

رییس پلیس مبارزه با مواد مخدر تهران بزرگ با اشاره به انهدام ۱۵ باند فعال در فضای مجازی خاطرنشان کرد: همچنین ۷ دستگاه خودرو و موتورسیکلت از این افراد کشف و ضبط شده است. برخی از افراد این باندها در شهرستانها فعالیت می‌کنند که طی هماهنگی با پلیس مبارزه با مواد مخدر استان‌ها این افراد نیز شناسایی شده‌اند. برخی از سران این باندها در خارج از کشور فعال هستند و بسیاری از این افراد که سرشاخه هم بودند نیز دستگیر شده‌اند.

به گفته سرهنگ بخشنده این باندها بیشتر در شبکه‌های مجازی مانند تلگرام، اینستاگرام و فیسبوک فعال هستند و اغلب موادی مانند گل،‌ شیشه و هروئین در این شبکه‌ها عرضه می‌شود.

رییس پلیس مبارزه با مواد مخدر ادامه داد: متاسفانه هم عرضه و هم تقاضای مواد مخدر در فضای مجازی در حال افزایش است، چراکه محیط در سطح شهر تهران برای افرادی که در فضای حقیقی کار می‌کنند، ناامن است و در حال حاضر بهترین فضا برای این افراد فضای مجازی است. زیرساخت‌های ما نیز در این فضا جامع و کامل نیست و ما در حال تکمیل این زیرساخت‌ها هستیم و البته توفیقات خوبی نیز در این زمینه داشته‌ایم.

وی در خصوص اموال ضبط شده از قاچاقچیان مواد مخدر گفت: برابر قانون، دادگاه تکلیف این اموال را تعیین می‌کند. اموال متهمان مصادره شده یا به خانواده‌شان بازمی‌گردد. معتقدم قانونی که در خصوص اموال ضبط شده از قاچاقچیان مواد مخدر وجود دارد، قانون کاملی نیست و کار پلیس را با مشکل مواجه می‌کند، چراکه براساس قانون پلیس باید ثابت کند، اموالی که از متهم ضبط شده، ناشی از همان جرم است، در حالی که ما می‌خواهیم به بنیان‌های مالی این قاچاقچیان ضربه وارد کنیم، اجرای این قانون کار ما را بسیار سخت می‌کند و متهمان نیز از این خلاء قانونی برای فرار از قانون استفاده می‌کنند.

سرهنگ بخشنده در بخش دیگری از صحبت‌هایش با اشاره به اینکه گاهی اوقات به دلیل حضور معتادان در خیابان مردم گمان می‌کنند، پلیس وظیفه خود را به خوبی انجام نمی‌دهد، تصریح کرد: پلیس آخرین سازمان و نهادی است که در حوزه اعتیاد مسئولیت دارد؛ در حال حاضر همه سازمان‌ها و نهادها کم‌کاری می‌کنند و آنطور که باید و شاید پای کار نیستند و متاسفانه چرخه جمع‌آوری معتادان چرخه ناقصی است، از همین‌رو مردم در خصوص حضور معتادان متجاهر پلیس و قوه قضاییه را تنها مسئول می‌دانند.

وی تصریح کرد: براساس پروتکل‌های ستاد مبارزه با مواد مخدر تا کمپی برای نگهداری معتادان وجود نداشته باشد، پلیس اجازه دستگیری معتادان را ندارد، مگر اینکه اقدام به خرید و فروش مواد کنند. تنها در صورتی که کمپ‌های بازپروری ماده ۱۶ و اردوگاه بازپروری طولانی مدت که همراه با اشتغال‌زایی است، ایجاد شود؛ پلیس با دریافت مجوز می‌تواند معتادان را جمع‌آوری کند، در غیر اینصورت برابر قانون اگر ظرفیت نگهداری ایجاد نشود، پلیس مجوز دستگیری معتادان متجاهر را نداشته و در صورتی هم که پلیس اقدام به جمع‌آوری معتادان کرده و برای آنها مشکلی ایجاد شود، در نهایت پلیس محکوم است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز