خبرگزاری کار ایران

مدیرعامل ستاد دیه در گفت‌وگو با ایلنا:

استان فارس دارای بیشترین آمار محکومان مهریه/محاسبه مهریه به نرخ روز عقد محال است

asdasd
کد خبر : ۶۶۶۷۴۶

مدیرعامل ستاد دیه گفت: استان‌های خراسان شمالی، ایلام و سیستان و بلوچستان کمترین آمار زندانیان مهریه و استان فارس و گیلان بیشترین آمار را دارند.

اسدالله جولایی (مدیرعامل ستاد دیه) در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا با اشاره به افزایش آمار زندانیان مالی گفت: از حدود ۱۴ هزار زندانی غیرعمد که در کل کشور زندانی هستند، در حدود یک درصدشان، زندانیان دیات شامل حوادث رانندگی و کارگاهی هستند و مابقی بدهکاران مالی از جمله  محکومان مهریه، چک را شامل می‌شود.

وی در واکنش به بررسی پیشنهاد "کاهش معیار ۱۱۰ سکه به نصف" و "محاسبه قیمت سکه به نرخ روز عقد" در کمسیوم اجتماعی مجلس ، خاطرنشان کرد: محاسبه مهریه به نرخ روز عقد محال ممکن است. در هیچ موردی عطف ماسبق و یوم‌العقد نداشتیم و در همه قراردادها از جمله ازدواج یوم‌الاعدا است و نمی‌توان گفت، چون عقد غیرمعوض است، رجوع به گذشته داشته باشیم، چراکه رجوع به گذشته اصلا شانیت ندارد. همچنین از لحاظ حقوقی نیز چنین چیزی وجود ندارد.

مدیرعامل ستاد دیه با تاکید براینکه مهریه یک قرارداد مالی است که جنبه اقتصادی ندارد، خاطرنشان کرد: اگر کسی به دلیل عقد غیرمعوض دچار محکومیتی شده باشد، طبق قانون باید اعسار آن پذیرفته شده و نباید طبق قانون زندانی مهریه داشته باشیم، اما با عنایت به پیگیری زوجه و اینکه دادگاه می‌خواهد با افرادی که تعهداتی داشته‌اند، قاطع برخورد کند و همچنین برای جبران مافات و در برخی موارد آزار روحی و روانی که زن دیده است، حکم زندان را در نظر می‌گیرد.

جولایی با بیان اینکه معتقدیم با توجه به وضعیت معیشتی بدهکاران مهریه باید کمترین میزان در نظر گرفته شود، گفت: ما می‌خواهیم راهکاری پیدا شود که شانیت زنان نیز حفظ شود، تمام توجه‌مان این است که نظارت قوی بر این مسائل ایجاد شود، از همین رو جلسات متعددی با کارشناسان این حوزه در حال برگزاری است تا به یک نتیجه مشخص در این خصوص برسیم تا براساس آن حقی از زنان ضایع نشده و شانیت آنها نیز حفظ شود. و همچنین از سوی دیگر با این تعداد از محکومان مهریه مواجه نباشیم. البته هیچ دولتی نمی‌تواند، برای مهریه مقدار مشخص کند؛ بلکه باید از نظر عرف جامعه این موضوع تغییر کند.

وی با بیان اینکه محکومان مهریه بیش از آنکه از لحاظ مالی مشکل داشته باشند، از لحاظ فرهنگی دارای مشکل هستند و باید فقرزدایی در حوزه فرهنگی داشته باشند، خاطرنشان کرد: بررسی‌ها نشان داده که اغلب افرادی که مهریه بالا تعیین می‌کنند؛ سطح سواد کمتری دارند و بیشتر به دنبال چشم و هم‌چشمی هستند یا مهریه را اهرم قدرت برای خود می‌دانند تا مرد به راحتی نتواند زندگی مشترک را رها کند، در حالی که واقعا اینگونه نیست و مهریه نمی‌تواند اهرمی برای نگهداری یک زندگی مشترک باشد.

مدیر عامل ستاد دیه با بیان اینکه اینکه مهریه را هم می‌دهند و هم می‌گیرند، تاکید کرد: وقتی موقع دریافت مهریه می‌شود، در اکثر موارد به دلیل اینکه مرد توانایی پرداخت ندارد، زوجه به حداقل مهریه اکتفا می‌کند.

جولایی همچنین در خاتمه گفت: استان‌های خراسان شمالی، ایلام و سیستان و بلوچستان کمترین آمار زندانیان مهریه و استان فارس و گیلان بیشترین آمار را دارند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز